STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN EERSTE TEKST VAN BLOK 4: TEKST 16 STRATEGIE & ORGANISATIE EERSTE TEKST VAN BLOK 4: ASPECTEN VAN ‘ORGANISATIE’ EN ‘MANAGEN’ STRATEGIE STRUCTUUR CULTUUR LEIDINGGEVEN
Zie Blok 1: organisatie bestaat altijd in een bepaalde omgeving 1 OMGEVING GEEFT ‘INPUT’: VRAAG NAAR GOEDEREN EN DIENSTEN, AANBOD VAN KAPITAAL & MENSKRACHT, REGELGEVGING, ETC. ORGANISATIE PRODUCEERT VOOR DE OMGEVING: OMZET/WINST, WERK-GELEGENHEID, WERKNEMERSWELZIJN, MVO, ETC. EEN GOEDE AANSLUITING OP DE OMGEVING IS LEVENSVOORWAARDE
ELEMENTEN IN DE OMGEVING VAN ELKE ORGANISATIE, P. 124 DESTEP, indirecte omgeving Directe omgeving Bron: https://www.evernote.com
Elk bedrijf op Cyprus heeft met DESTEP te maken, met name: POLITIEK geloofwaardigheid eigen politici, afkeer van EU, Merkel, Dijsselbloem (bijnaam: The Dice :-) ECONOMISCH grote bezuiniging, inzakken van lokale economie MAATSCHAPPELIJK onrust door werkloosheid, radicalisering? DEMOGRAFISCH uittocht van Russen en Engelsen, hoog opgeleide jongeren (vergrijzing)
Voor elk individeel bedrijf gelden DESTEP-factoren als rand-voorwaarden voor het antwoord op de vraag: HOE ZORGEN WE ERVOOR DAT WE ONZE DIRECTE OMGEVING TEVREDEN KUNNEN STELLEN, ZODAT DIE ONS AANBOD AFNEMEN/AANRADEN? VISIE/MISSIE ONTWIKKELEN, DAARNA STRATEGIE/DOELEN
SAMENHANGENDE BEGRIPPEN: Zie p. 133, samenvatting in 6 punten Bron: www.mps.nl VISIE: WAAR GAAN WE NAAR TOE? MISSIE: WAT IS ONS FUNDAMENTELE DOEL? STRATEGIE: HOE KOMEN WE DICHTER BIJ DAT DOEL?
Autobedrijf 2013: visie/missie/strategie/doelen RELEVANTE DESTEP: Politiek hogere btw, stimulering lage uitstoot (kleine motoren/hybrid/electro) Economisch recessie, inkomensdaling, werkloosheid Maatschappelijk uitstel aankoop nieuwe auto. 2013: plm 410.000 auto’s (2012: 502.000), uitstel/verlenging onderhoudsinterval
VISIE & MISSIE, voorbeelden VISIE autobedrijf is aanbieder van maatschappelijk verantwoorde mobiliteit persoonlijk en 100% correct klantcontact is noodzakelijk online zichtbaarheid is nodig MISSIE ZIE HET ZACCO-VOORBEELD, P. 128, opdracht: vertaal dit voorbeeld naar het autobedrijf anno 2013 autobedrijf
VISIE EN MISSIE ZIJN TAMELIJK ABSTRACT, NIET CONCREET DE VOLGENDE STAP WEL: FORMULEREN VAN DOELEN ZIE P. 129, WELKE DOELSTELLINGEN KOMEN VOOR HET AUTOBEDRIJF 2013 IN AANMERKING OM DE CRISIS TE OVERLEVEN? DOELEN MOETEN WEL IN LIJN LIGGEN MET VISIE & MISSIE!
ALS ONLINE ZICHTBAARHEID BELANGRIJK IS, DAN OOK EEN CONCRETE DOELSTELLING DAARVAN MAKEN VOORBEELDEN? IDEM: MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD….WAT KAN DAT CONCREET INHOUDEN? HOE KUN JE JE ONDERSCHEIDEN IN KLANTVRIENDELIJKHEID? HOE MEET JE DIE TEVREDENHEID --> DOELEN!
STRATEGIE ALS SLUITSTUK VAN VISIE/MISSIE/DOELEN Hoe gaan we de concrete doelen bereiken en daarmee: Onze missie bevestigen? Onze visie inhoud geven? A EN B ZIJN GERICHT OP DE OMGEVING Zie p. 132 DE STRATEGISCHE DRIEHOEK
DE RELATIE TUSSEN ORGANISATIE EN OMGEVING OP DRIE NIVEAU’S: STRATEGISCH VISIE & MISSIE UITGAAN VAN EIGEN KRACHT TACTISCH DOELEN & STRATEGIE OPERATIONEEL WELKE ACTIVITEITEN, WANNEER KLAAR, MET WELK RESULTAAT?