Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Dromen, Denken, Doen”. De 3-D Ondernemersmeter UWV e.a. uitkeringsverstrekkers vragen garanties 70% starters uit uitkering: binnen 1 jaar succes (mits.
Advertisements

Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Leiderschap.
Narcisme en zinervarng
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Landelijke Dag BWI voor iedereen? Wat vraagt het bedrijfsleven? Handige werknemer Creatieve werknemer Betrokken werknemer Ambitieuze werknemer Sociale.
Een eigen persoonlijkheid
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Dans van Vos Weg van Wolf
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
BLOK 1 MODELLEN 1 TEKST 2 PERSOONLIJKHEID. PERSOONLIJKHEID o Welke KARAKTEREIGENSCHAPPEN heb je? o Hoe NEEM JE WAAR ? o Wat is je MANIER VAN DENKEN ?
VERBAND MET CREATIVITEIT:
Kinderen en hun sociale talenten
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Sollicitatietraining
MCV Event 27 juni 2012.
CanDo Coaching.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Presenteren en communiceren
Met de Kennisbasis in zee!
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
REFLECTEREN Wat is dat?.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Reflecteren.
Verschillende rollen en stijlen
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Het loopbaangesprek.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Theorie.
Kenmerken van een goed team
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Big Data.
Big Data.
Leidinggeven voor eerste verkoper
Begeleiden Les 5.
Onterechte overtuigingen
Leidinggeven Communicatie.
Ontdek jouw persoonlijke voorkeursstijl
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Social media Wat deel je wel en niet?.
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Kenmerken van een goed team
Coördineren of commanderen?
Transcript van de presentatie:

Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional

Hoofdstuk 2 Zelfkennis Ken je persoonlijkheid, nodig voor de baan die je wilt Iedereen weet wel iets over zichzelf te zeggen Vele algemene typeringen, zie advertenties John Holland: vier menstypen, elk met typische kenmerken Twee vaak gebruikte modellen/typeringen: Big Five en Meyer-Briggs Type Indicator BIG FIVE: 5 dimensies. Elke dimensie is een enorme schaal met twee uitersten 1 EXTRAVERT - INTROVERT 2 AANGENAAM - VIJANDIG 3 NAUWGEZET – CHAOTISCH 4 NEUROTISCH – STABIEL 5 AUTONOOM - GESLOTEN

MEYER-BRIGGS TYPE INDICATOR Gaat verder dan de Big Five: 4 schalen die met elkaar worden gecombineerd 1 EXTRAVERT – INTROVERT 2 FEITEN – GEVOELENS 3 RATIONEEL – EMOTIONEEL 4 PLANNEN – IMPROVISEREN RESULTAAT: 16 PERSOONLIJKHEIDSTYPEN VAAK GEBRUIKT IN UITGEBREID PERSOONLIJKHEIDSONDERZOEK

Verschillende soorten intelligentie PERSOONLIJK KENMERK MET GROTE INVLOED OP GEDRAG: INTELLIGENTIE Verschillende soorten intelligentie 3 gebieden van intelligentie - vakinhoudelijk - organisatie/bestuurlijk - communicatief Welke type intelligentie is nodig voor het bedenken van deze afbeelding?

BENUTTEN VAN JE PERSOONLIJKE KENMERKEN: PERSONAL BRANDING: jezelf op een bepaalde manier presenteren. VIER ALGEMENE VRAGEN VOOR INVULLEN VAN JE PERSONAL BRAND & DAARNA: WEES JE MERK UITGEBREIDE VRAGEN IN EEN PERSOONLIJKE SWOT PERSOONLIJKE CONFRONTATIEMATRIX IS EEN BASIS VOOR HET BENUTTEN VAN KANSEN EN VERMINDEREN VAN ZWAKTEN

SWOT-ACTIVITEIT IS NIET EENMALIG: VOORTDURENDE ZELFREFLECTIE = VOORTDURENDE VERBETERING VAN JE PERSONAL BRAND IDEAAL = BEWUST & BEKWAAM

GEDETAILLEERDE RESULTATEN VAN ZELFREFLECTIE OPEN EN GESLOTEN VRAGEN VOOR ZELFREFLECTIE GESTRUCTUREERDE ZELFREFLECTIE: WERKEN AAN DE HAND VAN EEN REFLECTIEMODEL

DRIE REFLECTIEMODELLEN GEDRAG = DENKEN-VOELEN-WILLEN GEDRAG = GOAL, REALITY, OPTIONS, WILL (GROW) GEDRAG = SITUATIE, TAAK, RESULTAAT, REFLECTIE (STARR) INTEGRATIE VAN DEZE MODELLEN IN DE REFLECTIESPIRAAL, reflectie als doorlopende cyclus ZELF BEPALEN HOE JE ZELFREFLECTIE UITVOERT: VUL DE VRAGEN VAN DE REFLECTIESPIRAAL AAN MET VRAGEN UIT DE ANDERE DRIE MODELLEN

REFLECTIESPIRAAL KORTHAGEN Bron: faber.kuleuven.be