Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Workshop Handelingsgericht werken
QUIZ Film kinderarbeid.
Ontwikkelingsgericht SAMEN werken
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Met meester Cor en meester detmer
Amber van Iddekinge, 10 maart Presentatie werkstuk.
Vrouw zijn in een multiculturele samenleving 30 Januari 2014
Samenwerken in burgerschap
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Toekomst LSOG brainstorm. Evaluatie 2008 Vraag naar kennismaking met elkaar en elkaars aanbod Komen tot gezamelijke actie – samenwerking Afstemming Ontwikkelen.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Doop Friso Sake Looij en Bastiaan Mike van Noordenne Zondag 10 Mei 2009 Jesaja 49: 15 Zou het mogelijk zijn dat een moeder haar kind zou kunnen vergeten,
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Autheur: Peter Zijsling
Een boer heeft drie zonen waarvan de jongste naar de Kongo trekt omdat er thuis geen boerderijen meer op te starten zijn.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
‘Ouders als behandelaars’
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Congres Appreciative Inquiry
Tessa Blom Kinder- en jeugdpsycholoog, hockeytrainer
Een Antilliaanse vrouw komt binnen om een uitkering aan te vragen
preek over Deuteronomium 6:20-25
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Workshop ‘visieversneller’
KIN : kind in nood Opgestart in september 2003 Op initiatief van het dagcentrum De Berg vraag naar : - andere hulpverleners leren kennen - intervisie rond.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Kaarten op tafel.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Spreekbeurt Nehemia Hendriks InterPactum Donderdag 30 april 2015.
Onderzoeksvragen? 8 april april 2014.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Onderzoeksvragen?.
Stellingen voor gebruik bij visieontwikkeling op seksuele vorming in het (v)so.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Workshop Identiteit?.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Vreemdelingen en Asielzoekers. AZC Delfzijl Vreemdeling Een vreemdeling is iemand die niet de Nederlandse nationaliteit bezit of een nationaliteit bezit.
Afkomst van vluchtelingen in België November 2015 Vluchtelingen in België november 2015 Freekje, Anna en Nanook.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Cijfers asielcrisis VVSG VVSG - De Asielcrisis 1.Cijfers over de asielaanvragen 2.Cijfers over de opvang van asielzoekers OPMERKING: Vanaf 2016.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Het cultuurt in onze buurt.
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
Een multiculturele samenleving
Ouderinformatie avond
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Aangeboren of aangeleerd?
Internationaal I Cultuur zit in je.
Cijfers asielcrisis VVSG 2016
Samen door de schoolpoort
Het verhaal van een vluchteling
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
Transcript van de presentatie:

Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius

Servië Angola Afghanistan Congo Irak Iran Sri Lanka Guinee Tsjetsjenië Roemenië Syrië Turkije Togo Ghana Kameroen Tibet Hoe multicultureel is een opvangcentrum?

3 kerndomeinen waar verschillen groot zijn opvoeding

onderwijs

familietradities ‘Als ik naar de winkel ga zal er wel iemand van de andere mama’s op mijn kind passen’ ‘Mijn oudste dochter is 10, zij is perfect in staat om voor mijn twee jongste kinderen te zorgen’ ‘Waarom zitten al die oude mensen samen in een huis? Waar is hun familie?’

 Het opvangcentrum ontwikkelde verschillende methodieken waar de uitwisseling van ideeën tussen de ouders centraal staan − Mamagroep − Papagroep − Bewonersvergaderingen − Taallokaal − Thematische vrouwenavonden Hoe proberen wij deze verschillen aan te pakken?

 We spitsen niet toe op verschillen maar gaan op zoek naar gelijkenissen tussen de bewoners  We gaan steeds op zoek naar het best uit twee culturen. Hoe kunnen we de sterke kanten uit de cultuur van het land van herkomst verzoenen met de sterk punten van de Belgische cultuur?

− Mama’s samenbrengen rond opvoedingsthema’s − Ism de Opvoedingswinkel, CKG De Hummeltjes − Wekelijks gedurende 10 weken − Thema’s Straffen en belonen Eetmoment Affectie Met je kind spelen …. − Methodiek: stellingen, educatieve spelen, discussiemomenten… met de nadruk op uitwisseling tussen de moeders mamagroep

- Hoe kunnen we vaders motiveren om een rol spelen in de opvoeding van hun kinderen? - Wekelijks gedurende 4 weken - Thema’s: -Welke toekomst wens je voor je kinderen? -Welke factoren zorgen ervoor dat dit nu niet lukt? -Wat kan je nu doen voor de toekomst van je kinderen? - Methodieken: fotoverhaal, spreukenboom… met de nadruk op uitwisseling tussen de vaders papagroep

− Ism Basiseducatie Noord- Limburg en de lagere school − Voor a lle anderstalige ouders van de lagere school − Ouders kennen schoolse systeem niet of onvoldoende taallokaal − Tijdens lessen Nederlands worden schoolspecifieke woorden en begrippen aangeleerd. Er wordt eveneens uitgebreid stil gestaan bij afspraken, gewoonten, structuren…

 Op regelmatige basis  Bewoners en team kunnen ‘samenlevings’problemen aanhalen  Bewoners doen zelf voorstellen  Bewoners dragen verantwoordelijkheid voor de gemaakte afspraken − Pampers − Bewonerskeuken − Orde in het opvangcentrum − … bewonersvergaderingen

 Vrouwen stellen tradities en gebruiken van hun thuisland aan elkaar voor en vertellen over de meest frappante verschillen met België  Gastsprekers (ook asielzoekers) vertellen over hun ervaringen in België thematische vrouwenavonden

Aan de slag!