Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Het multicultureel samenleven in een opvangcentrum’ door Katrien Wens en Joris Calsius
Servië Angola Afghanistan Congo Irak Iran Sri Lanka Guinee Tsjetsjenië Roemenië Syrië Turkije Togo Ghana Kameroen Tibet Hoe multicultureel is een opvangcentrum?
3 kerndomeinen waar verschillen groot zijn opvoeding
onderwijs
familietradities ‘Als ik naar de winkel ga zal er wel iemand van de andere mama’s op mijn kind passen’ ‘Mijn oudste dochter is 10, zij is perfect in staat om voor mijn twee jongste kinderen te zorgen’ ‘Waarom zitten al die oude mensen samen in een huis? Waar is hun familie?’
Het opvangcentrum ontwikkelde verschillende methodieken waar de uitwisseling van ideeën tussen de ouders centraal staan − Mamagroep − Papagroep − Bewonersvergaderingen − Taallokaal − Thematische vrouwenavonden Hoe proberen wij deze verschillen aan te pakken?
We spitsen niet toe op verschillen maar gaan op zoek naar gelijkenissen tussen de bewoners We gaan steeds op zoek naar het best uit twee culturen. Hoe kunnen we de sterke kanten uit de cultuur van het land van herkomst verzoenen met de sterk punten van de Belgische cultuur?
− Mama’s samenbrengen rond opvoedingsthema’s − Ism de Opvoedingswinkel, CKG De Hummeltjes − Wekelijks gedurende 10 weken − Thema’s Straffen en belonen Eetmoment Affectie Met je kind spelen …. − Methodiek: stellingen, educatieve spelen, discussiemomenten… met de nadruk op uitwisseling tussen de moeders mamagroep
- Hoe kunnen we vaders motiveren om een rol spelen in de opvoeding van hun kinderen? - Wekelijks gedurende 4 weken - Thema’s: -Welke toekomst wens je voor je kinderen? -Welke factoren zorgen ervoor dat dit nu niet lukt? -Wat kan je nu doen voor de toekomst van je kinderen? - Methodieken: fotoverhaal, spreukenboom… met de nadruk op uitwisseling tussen de vaders papagroep
− Ism Basiseducatie Noord- Limburg en de lagere school − Voor a lle anderstalige ouders van de lagere school − Ouders kennen schoolse systeem niet of onvoldoende taallokaal − Tijdens lessen Nederlands worden schoolspecifieke woorden en begrippen aangeleerd. Er wordt eveneens uitgebreid stil gestaan bij afspraken, gewoonten, structuren…
Op regelmatige basis Bewoners en team kunnen ‘samenlevings’problemen aanhalen Bewoners doen zelf voorstellen Bewoners dragen verantwoordelijkheid voor de gemaakte afspraken − Pampers − Bewonerskeuken − Orde in het opvangcentrum − … bewonersvergaderingen
Vrouwen stellen tradities en gebruiken van hun thuisland aan elkaar voor en vertellen over de meest frappante verschillen met België Gastsprekers (ook asielzoekers) vertellen over hun ervaringen in België thematische vrouwenavonden
Aan de slag!