Training Levensboeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
DE KANSENBEURS op 10 maart ihkv het Project ‘Duizend en één kracht’
Ben jij de enthousiaste maatschappelijke stagiair die op zoek is naar een leuke maatschappelijke stageplek? Ben jij de leerling die op zoek is naar een.
Woon morgen zonder zorgen Bijeenkomst 20 december 2011
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Arjen Scholten, BSA Kees Broekhof, Sardes
Het maken van een tentoonstelling Bronnen uit de Eerste Wereldoorlog.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
….een korte presentatie
Basiscursus Levensboeken
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Conceptpresentatie Project Emerging Media. In week 9 leveren wij een uitgewerkt concept op rond het thema Dating&Kunst. Promise.
1. 2 Solliciteren, het proces. Vaststellen van je doel, Zoeken naar vacatures, Het Curriculum Vitae & de sollicitatiebrief, De gesprekken, De (positieve)
Communiceren met ouders
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Appreciative Inquiry & Leiderschap
In stappen naar de innerlijke structuur
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Onderzoeksvaardigheden
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: HUPKES Mijn hobby : GAME Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Naam:linda Mijn hobby:Grad Damen Klik op “Naam”. Vul je naam in .
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Ondersteuning bij leven met een beperking
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Workshop Fondsen werven
Met elkaar voor elkaar Brede Integrale Toegang Van harte welkom! Voorstellen en doel van de dag Brede Integrale Toegang Gemeente brede uitgangspunten Brede.
Het maken van een spreekbeurt
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presenteren en communiceren
INTERVIEW Spreken/kijken/luisteren h1. Het interview Een goede manier om ergens achter te komen is: vragen stellen! In een interview stelt iemand vragen.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Spreekbeurt in groep 4.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Levensboek – levensverhaal
Hannah Wielenga januari 2017
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Spreekbeurt in groep 4.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Bijeenkomst startende mentoren
Levensboek Format.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Coachtraining DOEN?! Dag 3
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Gesprekstechnieken Les 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Transcript van de presentatie:

Training Levensboeken Joke Veldkamp en Theo Korthals Altes Woensdag 28 november 2012 Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

Programma 2e bijeenkomst Lastige situaties Checklist 1e contact Het werktraject Oefenen in ‘afstemmen’ Het schrijfproces Het resultaat: boek? Schrift? Notitie? Praktische informatie en het vervolg Evaluatie De avond bestaat niet alleen uit theorie maar er komen ook opdrachten en wat beeldfragmenten aan bod. En tussendoor is er natuurlijk ook een pauze.

Terugblik vorige week Zijn er nog vragen of opmerkingen die u kwijt wil over de onderwerpen die vorige week zijn besproken? Twee keer 5 minuten www.bibliothecabiographicA.nl

Lastige situaties Korte bespreking van de lijst! Twee keer 5 minuten

Met organisaties en met de verteller Checklist 1e contact Met organisaties en met de verteller Vraag: mist u vragen op de checklist? Twee keer 5 minuten

Fase 1. Klik tussen verteller –schrijver Definitie: 2 a 3 keer kennismaking. Is er een klik, gaan we verder? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Fase 2. Het middendeel: 4 á 5 keer Een interactief proces, interviewen, schrijven, checken, doorvragen. Definitie: Geslaagde communicatie is communicatie waarin het aantal mis- verstanden zo klein mogelijk is gebleven. Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

De kunst van het vragen stellen Soorten vragen: open en gesloten vragen, verdiepingsvragen, reflectievragen, verhelderingsvragen……… Diepten en lagen: Feitelijkheden Meningen/oordelen Belevingen Betekenis geven Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Samenvatten en doorvragen Samenvatten als check om te kijken of het klopt zoals u het gehoord heeft. Doorvragen voor verdieping en verheldering Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

NIET ALLEEN TAAL Maak gebruik van de zintuigen: Geuren Kleuren Beelden Muziek Smaak Voelen (bv met voorwerpen) Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

De ingang van het verhaal Levensloop (chronologisch) Stamboom Thema Anekdotes Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Research http://www.delicious.com/stacks/view/Cr7Aoo Wat kunt u eventueel toevoegen ? Zoek op internet: foto’s stamboominformatie muziek objecten uit een bep. levensfase van iemand Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Fase 3. De feestelijke afsluiting Afrondende bijeenkomst Overhandiging levensboek Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Hulpmiddelen Diverse vragenlijsten: Kaartenset Mijn leven in kaart Boekjes zoals ‘Oma vertel eens…’ Vragenlijst www.bibliothecabiographicA.nl Foto’s en documenten Internet bv. You tube (film en muziek), foto’s, archieven enz. Kruiden, aroma’s, zeep Objecten Ritje langs de woonplekken Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

De kaartenset Thema’s Wonen en bezit Opleiding, opvoeding, werk en hobby’s Relaties Kijk op het leven Oud worden, gunst of kunst Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Oefening: Ons dorp/de straat In drietallen interviewt u elkaar (om beurten) over het dorp/de straat waarin u woont, geboren of groot gebracht bent. a. verteller, b. interviewer/schrijver, c. observator Bedenk wat u wilt vragen/vertellen (tbv het levensboek) 5 minuten interviewen daarna wisselen (3 x) Maak aantekeningen tijdens of na dit gesprek. Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Oefening: Ons dorp/de straat We bespreken dit na in de grote groep op Contact maken/afstemmen op de ander Het stellen van vragen Blijven aansluiten bij de verteller Welke bronnen u gebruikt (beelden, geluiden) Wat heeft u opgeschreven? Welke structuur geeft dit aan U? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Het schrijfproces Van gesprek naar aantekeningen bv mbv mindmaps Van aantekeningen naar structuur Van structuur naar verhaal Van uw geschreven verhaal naar het verhaal van de verteller Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Het resultaat Boek, herinneringsschrift , levensflits of levensnotitie? Hoe ziet het resultaat eruit en… wat is het nu eigenlijk? De grootte, het formaat, de vormgeving, soort papier. Voor wie is het, wie leest het? Aan wiens verwachtingen voldoet het resultaat? Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Praktische informatie Beperk je tot 15 á 20 pagina’s Kosten drukwerk voor de verteller Optie PWC gratis 10/15 exemplaren op A-4 Vervolg aanbod HOF: Schrijf- interviewcursus 3 en 10 oktober van 19.00 uur tot 22.00 uur platformbijeenkomst schrijvers 20 november 2012 van 19.00 tot 21.30 uur Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Het vervolg: uw stappen Wat zijn uw vervolgstappen aansluitend bij ambitie en de gewenste doelgroep? Vacature bank/vacatures Na match kaartenset verkrijgbaar Monitoren van uw match, wij bellen na één maand Aantal gerealiseerde levens- boeken naar HOF Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Wat biedt HOF u? Individuele ondersteuning op het gebied van Lay-out en research Bij geslaagde communicatie is de ingaande pijl zoveel mogelijk gelijk aan de uitgaande pijl. Helemaal gelijk lukt niet.

Evaluatie Mondeling en schriftelijk Levensloop fases: baby; peuter, kleuter, jeugd; jong volwassen; volwassen; middelbaar; ouder; zeer oud. Levensgeschiedenis opsomming van feiten: wanneer geboren; wanneer 1e vriendje, 1e schooldag etc. Levensverhaal Vraag aan de deelnemers wat er in een levensverhaal moet voorkomen. - alle niet tastbare dingen (emoties, gevoelens, anekdotes etc.) - arbeidsverleden en de reflectie van de oudere zelf daarop - wat heeft een belangrijke rol gespeeld? - Is er een rode draad in het leven van de ouderen - Probeer ook een beetje van de tijdsgeest in het verhaal te plaatsen. (bijv achtergrond info over de oorlog, de stad waar de oudere is geboren etc. à dit kan in een apart kadertje) - Levensdoelen - hoe overziet de oudere zijn/haar beslissingen nu Het Levensverhaal is het verhaal achter de feiten. Dus ook de ups en de downs: emoties! Hierdoor is ieder verhaal interessant en authentiek.

Succes! Voor vragen of meer informatie: Joke Veldkamp T 070 302 44 34 E j.veldkamp@hofnet.nl Levensloop fases: baby; peuter, kleuter, jeugd; jong volwassen; volwassen; middelbaar; ouder; zeer oud. Levensgeschiedenis opsomming van feiten: wanneer geboren; wanneer 1e vriendje, 1e schooldag etc. Levensverhaal Vraag aan de deelnemers wat er in een levensverhaal moet voorkomen. - alle niet tastbare dingen (emoties, gevoelens, anekdotes etc.) - arbeidsverleden en de reflectie van de oudere zelf daarop - wat heeft een belangrijke rol gespeeld? - Is er een rode draad in het leven van de ouderen - Probeer ook een beetje van de tijdsgeest in het verhaal te plaatsen. (bijv achtergrond info over de oorlog, de stad waar de oudere is geboren etc. à dit kan in een apart kadertje) - Levensdoelen - hoe overziet de oudere zijn/haar beslissingen nu Het Levensverhaal is het verhaal achter de feiten. Dus ook de ups en de downs: emoties! Hierdoor is ieder verhaal interessant en authentiek.

Bedankt en tot ziens!