Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Van Methode Naar Methodiek
NEUroBlend Een voorbeeld van moderne mogelijkheden om je vak bij te houden. Winny Depaepe CNS Neuro HHRM Voorzitter Belgische vereniging voor neuroverpleegkundigen.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
The CAF Procedure voor externe feedback
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
COMPETENTIEONTWIKKELING
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Competentiegericht leren vmbo
moderniseren van het curriculum.
Jaap van Lakerveld Directeur
De kubus van CSPE succesfactoren!
NEUROVERPLEEGKUNDIGE
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Drs. Nicolai.
Blackboard Een digitale leeromgeving. 30 mei 2002Julius Instituut 2 Inhoud Activerend leren Het inzetten van blackboard voor meer activerend leren Het.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
NEUroBlend Presentation, den Bosch, sep 30, 2005 Kan jij het nog bijhouden? Nieuwe leerwegen voor neuroverpleegkundigen Drs. Paul van Keeken Projectmanager.
Content Management in Bb. 13/07/2015 Inhoud  Kennismaking  Uitgangspunt zijn de processen in Bb rond CM  BbCS als systeem voor het centraal beheren.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.

Verpleegkundig redeneren
Studieloopbaancoaching
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Jaap van Lakerveld Directeur
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Sieberdam/ROCS & KODOS
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie Marria Wester Nijmeegs Kenniscentrum Neurorevalidatie UMC St Radboud, Nijmegen Community Vocational Training Action Programme Second phase: 2000-2006

Het project: Partners Silent Partners Mikkelli University Radcliffe infermary, Oxford Heilig Hart Ziekenhuis, Roeselare-Menen University medical center St Radboud, Nijmegen Univerity Hospital, Helsinki Oulu Polytechnic, Oulu Lund University Hospital Landspitali University Hospital Reykjavik Örebro Universität, Jonkoping University St. Luke’s hospital, Malta Mikkelli University Silent Partners (European Associations) EANN EFN (nurses EU) FINE (nurse educators) (National Associations) BE: BVNV/ABIN DK: DANN UK: BANN FI: FANN SE: SANN NL: NVNV IS: IANN IT: ANIN SW: SGNP

Zeer groot opleidingsvraagstuk, grote opleidingsbehoefte Vergrijzing! Het project: context internationalisering EU: 15,500,000+ neuro-patienten, 125,000-1,500,000 verpleegkundigen Afhankelijk van hoe je neuroverpleegkundige definieert Met/zonder diploma Geregistreeerd of niet Zeer groot opleidingsvraagstuk, grote opleidingsbehoefte Vergrijzing!

Belangrijkste verschillen tussen de landen The project: context Belangrijkste verschillen tussen de landen Wet- en regelgeving Opleidingsstructuur en -systeem Certificering en registratie Cultuur in scholen en zorginstellingen Wie mag scholing volgen? Wisselt van goed doorspijkerd onderwijssysteem, lappendeken aan cursussen tot alleen maar basisopleiding N+W: leiders Z+ centraal: volgers Nieuwe lidstaten: nog weinig of niks

Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken The project: context Competence based training is een rising star, maar nog nergens echt geimplementeerd Kost veel tijd en geld om goed onderwijsmateriaal te maken Schaarse expertise We moeten wel samenwerken: EU & tijd/geld problemen Halen en brengen principe Creative commons licentie Delen van herbruikbare leerobjecten (via repository)

Europese ID: Neuroscience nursing = specialisme The project: context Europese ID: Neuroscience nursing = specialisme acute neurozorg, neurorevalidatie, Chronische neurozorg /neuropalliatieve zorg EANN als initiator en bewaker EU-curriculum en materialen sterk verbonden met EANN policy plan

Project structure Project Board Full Partners Project Management Project Advisory Group Silent Partners Work package 1: Curriculum Development Work package 2: Conferences & Publications Work package 3: Evaluation, Surveys, and Monitoring of Effects Work package 4: Educational Design and Development Work package 5: ICT Support and Production Vervolgstappen van het project Train the trainer Kwaliteisborging, accreditatie en certificering Toevoegen van zoveel mogelijk cursusmateriaal voor scholing

Ontwerp van het curriculum Europees Functieprofiel Taak-georiënteerd, biedt aanwijzingen hoe er gehandeld moet worden in de praktijk Europees competentieprofiel Competentiegericht, beschrijft de verschillende rollen, context, outcomes & producten en de vereiste criteria, biedt instrumenten voor reflectie Europees leerplan Geeft informatie over de onderwijsvisie in relatie tot het vak van de neuroverpleegkundige Modulebeschrijving Beschrijft de inhoud van de modules in relatie tot de competenties Flexible leerwegen Op basis van EVC kan de student een individuele leerweg uitzetten om nog ontbrekende of minder goed ontwikkelde competenties te verwerven “Blended” leerplan Beschrijft verschillende alternatieven voor het leren, ook samenwerkend leren op afstand (contactonderwijs of digitale leeromgeving) Onderwijsorganisatie Geen star plan maar biedt handvatten voor implementatie in wisselende contexten. Plan voor professionalisering van de docenten Train the trainer plan Implementatieplan Strategieën,voor verschillende contexten Virtuele Patiëntcasuïstieken Natuurgetrouwe situaties worden vastgelegd om het authentieke leren zo dicht mogelijk te benaderen. (Vakinhoudelijk) Virtuele afdelingscasuïstieken Ontwikkeling van competenties op het gebied van coaching, mentoring, management en visie. (vakoverstijgend)

Competence based learning Een competentie beschrijft succesvol gedrag dat wordt vereist in een professionele context Niveaus Criteria, Reflectie Visie op Competentie gericht leren en –onderwijzen betekent…… Leren is een betekenisconstruerende activiteit, EVC’s vormen daarvoor de basis. Een competentie is gelinkt aan betekenisvolle taak-specifeke leeromgeving en heeft vooral een sociale betekenis. Ontwikkeling van competenties vereist het gebruik van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde wijze in een authentieke leeromgeveing (e.g. patient video cases, virtual company) Geïntegreerd leren is gericht op coherentie in plaats van losse feiten Actieve reflectie

Vervolg Waar mogelijk samenwerken vergelijkbaar met de situatie op de werkvloer, Flexibele leerroutes,  afgestemd op behoeftes en elders verkregen competenties van individuele studenten Competenties verwerven betekent groeien Individuele studenten zijn verantwoordelijk voor het eigen leerproces * De docent faciliteert het leerproces en is coach

Competence based learning Een competentie beschrijft succesvol gedrag dat wordt vereist in een professionele context Niveaus Criteria, Reflectie Competentie-ontwikkeling vereist inzet van kennis, vaardigheden en attitudes op een geintegreerde manier in een zo authentiek mogelijke leeromgeving elke keer weer anders   Standaarden en routines situatie Meta-handelen Resultaten producten handelen kennis Vaardigheden Attitudes Anticiperen Plannen van zorg en behandeling rolllen Criteria voor handelen Reflectie Verantwoorden van handelen beargumenteren Product criteria

Leermiddelen/ Digital Repository e-Tools overview 2. Virtuele Leeromgeving Leermiddelen/ Digital Repository 3. Virtuele Patientencasus/ Virtuele afdelingscasus 4. “Community of Practice” voor docenten

Repository of Reusable Learning Objects Bewaren, zoeken en gebruiken Multimedia Peer reviewed Rating possible Informed Consent Metadata description Creative Commons

Virtual Learning Environment

Website opens october 31st, 2006 Community of Practice / website Community of practice voor docenten en onderwijsontwikkelaars: een virtuele werkruimte www.neuroblend.eu Nieuws Documenten Kennisgericht samenwerken Discussie Werkgroepen Ontwerp en ontwikkeling Surveys Nevenprojecten Agenda/kalender … Open source! Website opens october 31st, 2006

Het gebruik van patientencasuïstieken onder verschillende condities Observeren van de patiënt in de loop van de tijd, Trekken van conclusies, Gebruik van meetinstrumenten, Overleggen met gelijken, coach, andere disciplines, Inzien van de patiëntengegevens op willekeurige tijden, Zorgplannen maken / behandelingen / interventies Oefenen van een bepaalde bejegening, Raadplegen van ondersteunende informatie, handboeken, richtlijnen, protocollen, websites enzovoort, Gebruik van templates (e.g. zorgplannen, anamneseformulieren)

Voorbeeld van een gestructureerde patiëntencasus POP Persoonlijk ontwikkelplan, definieer leerdoelen met de coach of leidinggevende, Kies de leerelementen uit deze casus Bewaar na afloop alles in je portfolio Introductie Patiënt met een specifiek neurologisch probleem na een beroerte (Neglect) Opdracht Maak een zorgplan gericht op het specifieke probleem van de patiënt Formuleer criteria voor het zorgplan en het gedrag Competenties Wat zijn de belangrijkste leerelementen voor jezelf, criteria voor het beheersen van deze leerelementen Informatieve bronnen Videocasuïstiek, digitale patiëntengegevens, richtlijnen,handboeken, intercollegiale consulten Proces Werk de casus uit volgens de vaste stappen van het zorgplan Feedback ‘Vraag feedback aan je coach, medestudenten (collega’s) of leidinggevende Reflecteren proces, product, gedrag, het geleerde en de toekomst Portfolio Sla alles op in je digitale protfolio Assessment Criteria voor de beoordeling Product……., proces…………, geobserveerd gedrag………, naar aanleiding van een reflectiegesprek…..

Virtual Patient Case Info & leerresultaten videocasuïstieken, digitale patiëntgegevens, richtlijnen, handboeken, Oordeel van collega’s of andere disciplines websites PoP  portfolio Leerresultaten Introductie van de casus Patient & zorgprobleem Opdracht Producten, leerresultaten Competenties leerresultaten, criteria Proces Werk op de afdeling Reflectie leerresultaten producten, handelen Feedback Teacher, coach, peer Producten  portfolio Diagnoses, zorgplan, etc Digitale Portfolio opslaan, reflectie, and beoordeling, leerresultaten, POP Beoordeling producten, coach, peers, toets, portfolio,producten

POP-voorbeeld http://moodle.nknplus.nl/mod/resource/view.php?id=136

Een coaching- en mentoringsysteem opzetten Virtual Ward Case Een coaching- en mentoringsysteem opzetten Introduceren van nieuwe inzichten in de neurorevalidatie evidence based practice inplementeren Een adequaat trainingsprogramma ontwikkelen voor de praktijk Veranderingsmanagement tools introduceren Gedragslijnen bepalen en bestendigen voor de komende … jaar Roostering, planning en noodsenario’s voor calamiteiten Multidisciplinair team: een gezamelijk doel, plan en visie

Contact Information Patient Casuistiek en e-learning Marria Wester m.wester@neuro.umcn.nl Project Management Paul van Keeken p.vankeeken@neuro.umcn.nl Nicolai van der Woert n.vanderwoert@neuro.umcn.nl Website www.neuroblend.eu (as of october 31st, 2006) Project Presentation EANN Reykjavik conference May 30th- June 2nd 2007 http://eanncongres.hi.is