Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mobiliteits Academie Formule V Htas Project Formule V.
Advertisements

Kandinsky College Malderburchtstraat
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Marjan Vermeulen en Marcel van der Klink
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
presentatie sectorplan justitiescholen
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Ex Examenprofiel als maatvoering
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
HAN Faculteit Educatie.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Van Kroon naar ViP.
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
STIMULERINGSPROGRAMMA HET GROENE LEERTRAJECT KICK OFF
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
Sectorwerkstuk Den Bosch
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Resultaten BPV-evaluatie
Collectief leren in schoolteams
Symposium Beroepsonderwijs 1 april STADSKANAAL VMBO en MBO TECHNIEK ZAKELIJKE DIENSTVERLENING GEZONDHEIDSZORG EN WELZIJN.
Adri de Gans Sectordirecteur vmbo 1 april 2011 Kees Nieuwenhuyzen Clusterdirecteur ICT/Elektro.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Werk maken van een groene economie! Hoe de AOC’s groen ondernemen! Samen werken aan sterk groen onderwijs! 12 november 2014 Sophie van Kasteren, Citaverde.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Praktijkervaring en reflectie
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Marjan Vermeulen en Marcel van der Klink
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
‘Goede start in het hbo: het LOB-cv’
Voor goed bijzonder onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
The making of: Omgevingsvisie
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Versterk de Jobcoach IN de school
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011

Project TCO Teams Centraal bij Organisatieherontwerp  Innovatieproject HPBO  Duur 3 jaar  Looptijd tot  Landelijk Doorbraakproject Professionalisering  Pilotproject binnen opleiding FD  Samenwerking bedrijfsleven (10 bedrijven) en onderwijs (4 onderwijs-instellingen)

Resultaat van het project De docent is professional en voldoet aan de normen van CGO. Het effect hiervan is: Een bij de onderwijsontwikkeling en organisatieverandering betrokken team, dat zich (weer) eigenaar voelt van het eigen onderwijs en de organisatie ervan meedraagt.

Motto TCO project: ‘teams will only support what they helped create’

De Arcus-aanpak Geïntegreerde aanpak: team wordt zowel betrokken bij ontwikkeling en implementatie van de onderwijs-inhoud als ook bij de -bedrijfsvoering. Team wordt `on the job` begeleid door expertisegroep en veranderteam Professionalisering: om het docententeam in the lead te zetten om zelf verandering naar CGO te realiseren

CGO ontwikkeling bij de opleiding Facilitaire Dienstverlening  Oude situatie FD  Gewenste nieuwe situatie  De weg ernaar toe: verandermanagement

Docententeam ontwikkelt Visievorming in curriculumgroep Kerntaakgroepen: ontwikkelen van les- en toetsmaterialen Ontwikkelen leerwerkbedrijven Relatie bedrijfsleven

Vervolg Ontwikkelen begeleidingsstructuur; mentoraat, Nieuwe rollen voor docenten; teamontwikkeling

Gebruik CGO monitor door teams bij teamontwikkeling Op basis van data verkregen met de CGO monitor verder werken met teams aan:  de invoering van onderwijs gericht op competenties  teamontwikkeling en professionalisering

Methodiek voor collectief leren (Castelijns e.a., 2009) Collectief leren Volgens de methodiek ‘Kantelende Kennis’ (Castelijns, Koster en Vermeulen, 2009) verloopt het proces van succesvol veranderen via collectief informatie verzamelen, betekenis verlenen en uiteindelijk collectief leren in verschillende fasen.

Datafeedback CGO monitor Voorbeeld: Items: Beroepsspecificiteit

Methode teambijeenkomst Introductie en presentatie van resultaten CGO monitor (zie voorbeeld) informatie geven (stap 1 uit de cirkel) Speeddaten informatie interpreteren (stap 2) consequenties verbinden (stap 3) Van flappenplan naar stappenplan. aanzet tot een plan (stap 3) Volgende bijeenkomst afspreken met trekkers. aanzet voor verdere stappen (stap 4, 5 en 6)

Conclusie gebruik CGO monitor in relatie tot invoering CGO en teamontwikkeling feedback (informatie stap 1) betekenis verlenen aan de data (stap 2), consequenties verbinden, actieplannen maken (stap 3) actieplannen uitvoeren (stap 4) evalueren (stap 5) nieuwe ambities formuleren (stap 6) verschillen tussen de teams binnen een ROC en met teams bij andere ROC’s

Twee vragen: Wat kun je als management doen om de laatste slag te maken? (van check naar act in de PDCA cyclus en van consequenties verbinden/ plannen maken naar plannen uitvoeren in de cirkel van Castelijns e.a.) Hoe zou je als management de monitor kunnen inzetten gelet op bovenstaande vraag? PDCA = Plan Do Check Act of Please Don’t Change Anything? Inzet CGO monitor door management

Teamontwikkeling Resultaatgesprekken Taken en rollen Competentiekaarten Borging TCO-project –GOAC –panelgesprekken

Samenvattend: Concrete vernieuwingen bij FD 1.Visieontwikkeling CGO Kwalificatiedossier leidend Leren zoveel mogelijke in reële context 2.CGO curriculum FD zelf ontwikkeld en geïmplementeerd Basis zijn de integrale praktijkopdrachten, samenwerking tussen verschillende docenten 3.Leren in praktijk bij FD geïmplementeerd twee lwb-en opgezet, een intern en een extern bij de OU, daarna klaar voor bpv

Vervolg Concrete vernieuwingen 4. ELO ingericht en geïmplementeerd Digitaal portfolio en gebruik van studieroutes in Pilot met digitaal beoordelingsportfolio 5.Structurele samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven Doel: goede samenhang tussen theorie en praktijk, afhankelijkheidsrelatie en externe gerichtheid docent bevorderd 6.Constructieve samenwerking VMBO-MBO-HBO Doorlopende leerlijnen, goede aansluiting

Vervolg Concrete vernieuwingen 7.Betrokkenheid team bij CGO verhoogd, ontwikkeling tot CGO-professional in gang gezet Start gemaakt met Teamontwikkeling en TOP Veranderingsproces binnen het team is een feit, doorbraak was erkennen van de meerwaarde van het leren en werken in een leerwerkbedrijf

Hoe ervaren de studenten CGO?

Vragen