Het rijgen van remnaafwielen met een stalen velg Rijgen van wielen Het rijgen van remnaafwielen met een stalen velg
remnaafwiel Naaf terugtraprem favoriet Velg staal type westwood 28 x 1 1/2 Linkse uitvoering Gebruik nippelplaatjes Spaken 13 – 300 mm verzinkt
velg Stalen linkse velg ERD maat 625 mm Type westwood Ventielgat groot (dunlop, schrader) Nippelplaatjes gebruiken Nippelgat nr 13 Nippels nr 13 gebruiken Nippels en spaakschroefdraad oliën.
Eerste spaak in de naaf
Eerste spaak in de velg
Nippelplaatje gebruiken
Tweede spaak in de naaf
Tweede spaak in de velg
remnaafwiel Eerste spaak van buiten naar binnen aan de KWK (kettingwielkant) Rechts naast het ventielgat in de velg Tweede spaak 1 gat overslaan in de naaf Gaat rechts van het ventielgat in het 5 gat in de velg. Volgende spaak 1 gat overslaan naaf en 3 gaten overslaan in de velg. Rijg deze kant nu af
Kwk 9 spaken
Stabilisatie spaak
Stabilisatie spaak in de velg
stabilisatiespaak
Stabilisatie spaak Van binnen naar buiten Voor de eerste spaak Draai naaf zo dat er een groot ventielgat ontstaat (rechtsom) Kruis over 3 Gaat in gat 11 van de velg
Linkerkant in de velg
linkerkant
linkerkant Draai het wiel om Steek een spaak in de linkerflens net achter de eerste spaak (van buiten naar binnen) De spaak gaat net achter de eerste spaak in de velg Nippelgat 2 is nu bezet (wiel omgedraaid) Rijg nu de volgende 8 spaken in het wiel
Gevulde linkerkant
Kwk vullen
KWK vullen Vul nu de kwk met spaken van binnen naar buiten. De remspaak.
Gevulde kwk
Vullen 9 spaken linkerkant Begin achter de stabilisatie spaak en plaats de nippel 4 gaten verder in de velg Plaats zo de 8 spaken
Linkerkant afrijgen De laatste 9 spaken gaan van binnen naar buiten in de tegenovergestelde richting van de reeds gemonteerde spaken. Het hele wiel is nu gevuld.
gevulde linkerkant
controle Heb ik een groot ventielgat De spaken die van rechts komen gaan ook in de rechterkant van de velg Zit de remspaak goed (naar voren) Zitten de spaken die in dezelfde richting lopen allebei aan de binnenkant of aan de buitenkant.
spannen
spannen Draai alle nippels aan , zover dat je nog 2 gangen van de schroefdraad ziet. Gebruik eventueel een pompschroevendraaier Geef elke nippel 2 omwentelingen Doe dit net zo lang totdat het wiel op spanning staat
richtbok Zet het wiel vast in een richtbok Verminder de zijslag door alleen die spaaknippels aan te draaien (max 2 omwentelingen ) Ga zo door totdat de zijslag 1 mm is. Haal de hoogte slag uit het wiel door alleen die nippels aan te draaien , waarbij de velg naar buitenkomt.( max 2 omwentelingen) Hoogte slag max 1 mm.
naafcontroleur Meet met de naafcontroleur of de velg ten opzichte van de naaf in het midden staat. Corrigeer dit door de nippels aan een kant aan te draaien (max 1 omwenteling ) Doe dit net zo vaak tot dat de velg in het midden staat. Haal de nu ontstane zijslag er weer uit.
kraken Kraak het wiel door de spaken even te ontlasten (op de werkbank de velg iets door buigen) Richt het wiel opnieuw ( zij -en hoogte slag) Breng het wiel op spanning en controleer de hoogte – zijslag en of de velg in het midden staat.
afwerking Steken de spaken niet door de nippel Monteer een goed passend en stevig velglint Monteer de banden Monteer het wiel in de fiets Laat de klant na 1 maand zijn wiel controleren op spaakspanning en slingering. De spaken en nippels hebben zich nu gezet in de naafflens en de velg.
Remnaafwielen met stalen velgen Deze methode is ook geschikt om de volgende wielen te maken : Trommelwiel voor met gelijke flensen Trommelwiel achter met gelijke flensen Rollerbrake wielen Schijfremwielen De velg moet wel van het linkse type zijn.