Catechetiek – dag 2 21 februari 2009. Program 21 februari Vragen en toets vorige keer Vragen en toets vorige keer De act(iviteit) van de G-pedagogiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EDO in de lerarenopleiding
Advertisements

Mag je ambities hebben als christen?
Is er leven na de dood?.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Oriëntatietekst voor de parochiecatechese
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Wat is een Groene Kerk? Werk maken van duurzaamheid en zorg voor de schepping. Beloven om elk jaar een nieuwe ‘groene’ stap zetten. Ervaringen delen en.
Ongeneeslijk… ziek en dan?
Deel 4 Leven als christen.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Woord van Leven April 2014.
De christelijke boodschap
Welkom.
hoe autismevriendelijk ben ik
Wat wil je worden? Je wilt iets worden in het leven Je doet je werk, je bent niet je werk Je identiteit: wie ben je? Wat voor mens wil je zijn? Hoe wil.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
De theoretische cultuur (3a)
Hemelvaart: Met ons Hoofd in de wolken en de voeten op aarde.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 43: De Contra-Reformatie.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
Waarom de Bijbel en niet... de Koran?.
Echt of nep?.
Woord van Leven December 2009 “Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede werken zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de.
Woord Van Leven Mei 2014 “Namens Christus vragen wij: laat u met God verzoenen.” 2 Korintiërs 5,20.
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Mijn eerste levensbehoefte is…
7 februari e cursusavond Ben jij er zelf klaar voor?
Met handen en voeten geloven 1
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Praktische handvaten voor het lezen van de Bijbel
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Zondag 52 HC Franeker 16 augustus 2009
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Een catechesejaar plannen.
Duits Presentatie Jesse Hogerheijde 4G.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
Kaarten op tafel.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
De doop in de Heilige Geest
Bijbelstudies over de gelijkenissen van Jezus
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
motiverende gespreksvoering
Levensbeschouwing Christendom (Ikos). Levensbeschouwelijke lijn Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendomFilosofie.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Van levenskunst tot stervenskunst Crematorium Tilburg 6 april 2016 Prof Dr Carlo Leget
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Evolutie van het godsdienstonderwijs Van geloof naar geloofservaring (deductief) – tot de jaren 1960 Van ervaring naar geloof (inductief) – tot de jaren1990.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
13 maart 2016 Zoetermeer. alverzoening is: alle mensen komen na hun dood bij God terecht... 1.
Romeinen (6) WELKOM.
Het werk van de Geest.
Namens de hoogste baas checken of de huisstijl in het filiaal wel tot zijn recht komt. Is er aandacht voor kinderen bij Walibi? Kun je met.
Wat de sabbat ons te zeggen heeft (Inleiding) Zondag 38
Over God Én onze twijfel aan Hem Die twijfel is niet raar:
1 Wat er was vanaf het begin, wat wij gehoord hebben, wat wij met eigen ogen gezien en aanschouwd hebben, wat onze handen hebben aangeraakt, dat verkondigen.
De God van de Schriften.
God vereren door zijn Woord
De God van de Schriften.
Totaalethiek – groei-ethiek
Wat maakt het allemaal uit?
Transcript van de presentatie:

Catechetiek – dag 2 21 februari 2009

Program 21 februari Vragen en toets vorige keer Vragen en toets vorige keer De act(iviteit) van de G-pedagogiek De act(iviteit) van de G-pedagogiek Netwerk – raakvlak met andere gebieden Netwerk – raakvlak met andere gebieden Op zoek naar een nieuw model Op zoek naar een nieuw model Huiswerk – Take home toets Huiswerk – Take home toets Volgende keer : Operationaliseren Volgende keer : Operationaliseren

Toetsvragen over religieuze taal 1. Aard; 2. Moeilijkheid; 3. Waarop letten? 1. Aard; 2. Moeilijkheid; 3. Waarop letten? Niet: ‘n kloof tussen gelovigen en ongelovigen Want: ook de gelovige zelf is tweetalig Niet: ‘n kloof tussen gelovigen en ongelovigen Want: ook de gelovige zelf is tweetalig Aard: God kan niet in louter rationele of empirische termen worden besproken. Religieuze taal is poëtisch, verwijzend Aard: God kan niet in louter rationele of empirische termen worden besproken. Religieuze taal is poëtisch, verwijzend Moeilijkheid: Moderne cultuur is rationeel, gericht op meten en beheersen Moeilijkheid: Moderne cultuur is rationeel, gericht op meten en beheersen Apofatisch: De Onnoembare, De Onzienlijke. Apofatisch: De Onnoembare, De Onzienlijke.

De act van de G-pedagogiek Definitie De godsdienstpedagogische act is die activiteit die geloofscommunicatie expliciet tot stand wil brengen. Definitie De godsdienstpedagogische act is die activiteit die geloofscommunicatie expliciet tot stand wil brengen. Belangrijke omgevingsfactoren - diversiteit doelgroepen - continu proces – levenslang - cultuur rondom (beeld, wetenschap, shoppen) Belangrijke omgevingsfactoren - diversiteit doelgroepen - continu proces – levenslang - cultuur rondom (beeld, wetenschap, shoppen)

Continuum in geloofscommunicatie Het proces kent verschillende aspecten / fasen - informatie krijgen over geloof - inleiding krijgen in de betekenis ervan - opgeroepen worden tot ‘n persoonlijke keuze - ingewijd worden in de geheimen - het geloof uitdragen naar anderen (spontaan) - toegerust worden tot uitdragen (‘apostolaat’) Het proces kent verschillende aspecten / fasen - informatie krijgen over geloof - inleiding krijgen in de betekenis ervan - opgeroepen worden tot ‘n persoonlijke keuze - ingewijd worden in de geheimen - het geloof uitdragen naar anderen (spontaan) - toegerust worden tot uitdragen (‘apostolaat’) Bij elke fase hoort ‘n ander type activiteit p.95 Bij elke fase hoort ‘n ander type activiteit p.95

Concrete toepassing van continuum Eerste geloofscommunicatie gebeurt in gezin Eerste geloofscommunicatie gebeurt in gezin Basisschool minder plek voor G-communicatie Basisschool minder plek voor G-communicatie Schema p.95 gaat uit van schoolsituatie Schema p.95 gaat uit van schoolsituatie Wat betekent dit voor het begin- en eindpunt van het schema op p.95 ? Wat betekent dit voor het begin- en eindpunt van het schema op p.95 ? Bespreek deze vraag in twee- of drietallen? Bespreek deze vraag in twee- of drietallen? Welke vraag rijst nu voor de operationalisering de volgende keer? Welke vraag rijst nu voor de operationalisering de volgende keer?

Rekening houden met doelgroepen Europees waarden onderzoek, Kerkhofs ook agere contra : God is niet onverschillig Europees waarden onderzoek, Kerkhofs ook agere contra : God is niet onverschillig Shoppen – religie à la carte/ cafetaria catholic - gebruiken als kans – niet klakkeloos meegaan Shoppen – religie à la carte/ cafetaria catholic - gebruiken als kans – niet klakkeloos meegaan Gevestigde kanalen zijn weggevallen - catechetische gat – geen zondebok zoeken Gevestigde kanalen zijn weggevallen - catechetische gat – geen zondebok zoeken Katholieke verleden niet romantiseren: al te leerstellig, formalistisch en standsbewust Katholieke verleden niet romantiseren: al te leerstellig, formalistisch en standsbewust

Modellen uit de 20 e eeuw 1. Kerygmatisch – verkondiging – boodschap - verschuift van dogma naar blijde boodschap - verhalend en persoonlijk: Christus, Triniteit 2. Existentieel – menswording – incarnatie - menselijke ervaring serieus genomen 3. Profetisch – sociaal, economisch, politiek - emancipatorisch en maatschappij kritisch - Exodus, profeten OT, verrijzenis = opstand - Exodus, profeten OT, verrijzenis = opstand

Onvruchtbare discussie Overstijgen “openbaring versus ervaring” Overstijgen “openbaring versus ervaring” Noodzakelijk completering van formalisme Noodzakelijk completering van formalisme Soms doorgeschoten naar andere uiterste Soms doorgeschoten naar andere uiterste Zwakke punten van ervaringscatechese: - christelijke boodschap impliciet aan orde: - niet de kern, niet systematisch - zet deur open naar ‘alles mag’, ‘afgoderij’ Zwakke punten van ervaringscatechese: - christelijke boodschap impliciet aan orde: - niet de kern, niet systematisch - zet deur open naar ‘alles mag’, ‘afgoderij’

Niet terug naar neoscholastiek Niet : uitwendige openbaringsopvatting = God maakt waarheden bekend door gezant Niet : uitwendige openbaringsopvatting = God maakt waarheden bekend door gezant Dit doet tekort aan openbaring als innerlijke ervaring die de mens iets doet p.356 Dit doet tekort aan openbaring als innerlijke ervaring die de mens iets doet p.356 Katechismus van Katholieke Kerk niet als rechtstreeks handboek gebruiken – boulemie Katechismus van Katholieke Kerk niet als rechtstreeks handboek gebruiken – boulemie Wel nadruk dat geloof niet is afgeleid van iets anders, maar gegeven door haar eigen Object Wel nadruk dat geloof niet is afgeleid van iets anders, maar gegeven door haar eigen Object

Inter Religieus Leren Pas mogelijk vanaf 16 jaar: eerder kan een mens niet reflecteren op zijn levensweg Pas mogelijk vanaf 16 jaar: eerder kan een mens niet reflecteren op zijn levensweg Veronderstelt dat iemand al een duidelijke religieuze achtergrond heeft meegekregen Veronderstelt dat iemand al een duidelijke religieuze achtergrond heeft meegekregen Neemt de ander niet serieus, want claimt dat ‘we toch allemaal hetzelfde zoeken’ Neemt de ander niet serieus, want claimt dat ‘we toch allemaal hetzelfde zoeken’ Neemt de eigen waarheidsaanspraak van het christelijk geloof niet serieus Neemt de eigen waarheidsaanspraak van het christelijk geloof niet serieus

Mystagogie in twee modellen Tjeu van de Berk - niet zoals in de Oude Kerk - verregaande vorm van ervaringscatechese - algemene categorieën – archetypen Carl Jung Tjeu van de Berk - niet zoals in de Oude Kerk - verregaande vorm van ervaringscatechese - algemene categorieën – archetypen Carl Jung Catechumenale model - Intreden in de taal van het geloof via bijbelse verhalen en liturgie - Neocatechumenale Weg en andere Bewegin- gen zijn enkele voorbeelden Catechumenale model - Intreden in de taal van het geloof via bijbelse verhalen en liturgie - Neocatechumenale Weg en andere Bewegin- gen zijn enkele voorbeelden