Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ICT-CONFERENTIE 22 NOVEMBER 2004 Portfolio van: …to be internet be… kristofkatrienelsisabelleguyjohansandra Katrien Els Isabelle Johan Kristof Sandra.
Advertisements

DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
ICT in de lerarenopleiding ICT competenties – Van visie naar praktijk
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Interfacultair Departement voor LerarenOpleiding
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Het digitaal schoolbord
Project Roemenië via ThinkQuest.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Mediaopvoeding.
Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Lesgeven en begeleiden
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Module school en samenleving
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Informatie Communicatie Technologie
Informatie Communicatie Technologie
ELO’s. ELO voor leerlingen en leerkrachten website gratis of betalende ELO’s specifiek Activerende werkvormen ELOnauten studiewijzerInteractief lesmateriaal…projecten.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Module 1 – Dag 1 Hallo.
ICT-COMPETENTIES in het basisonderwijs van ICT-integratie naar ICT-competentie.
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdag jongste kleuters … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
bouwstenen voor ict in het onderwijs
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Visie: rapport en portfolio
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Inleiding voor IVP-ers 22 november 2014.
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Gewoontes / verslaving
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Welkom op de informatieavond Praktische zaken “Kijkje in de groep”
Kinderen kunnen meer dan je denkt, ze zijn ondernemend, creatief en vooral erg nieuwsgierig. De wereld van techniek is voor hen dan ook een wereld waarin.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Waar je woont op deze wereld.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Wie is juf Anita ? Diploma ‘Bachelor in het lager onderwijs’ behaald aan de hogeschool Thomas More te Mechelen. Vijfde schooljaar in de Sterrenhemel. Twee.
MEDIAOPVOEDING Leerplan media tonen Inspirerende gedachte
Transcript van de presentatie:

Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming

Jo Bultheel Trotse vader en trotse echtgenoot Poppenspeler PEDICO Marke Auteur Muzomax Averbode Vormingen voor scholen ICT, Muzische vorming, Wereldorientatie, leren leren en krachtige leeromgevingen EN nieuwe eindtermen TECHNIEK en Taalbeschouwing

Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen visie Muzo conclusie

Muzo & ICT Ballast of buitenkans ? visie Jo Bultheel 4

Uitdaging 5

communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren Oefenen creatief vormgeven Leerprocesgerichte competenties 6

Sociaal-ethische competenties positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Leerprocesgerichte competenties onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT De ICT-diamant met behulp van ICT 7

visie Integratie waar zinvol als middel om het dagdagelijks onderwijs en leren te verrijken. 8

Uitdaging: hoe? Activiteiten verrijken met ICT Leerlingen observeren en begeleiden in de groei van ICT- competenties 9

Jo Bultheel Muzo Beeld MuziekWoordBewegingDrama

Jo Bultheel Muzo Hallo, ik ben MUZO Ik leef en voel me thuis in onze school. Ik mag de wereld ontdekken mezelf daarin een plaats geven en uitdrukken wat ik beleef. Met de juf/meester gaan we op weg om beter te kijken, te luisteren, in-te-voelen en uit-te-drukken. Mijn school is hier wonder-wijzer!

Jo Bultheel Muzo

conclusie