© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Conferentie ‘Kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding en reflectie’
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
Gegevens/Informatie/Kennis
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
Dorpen in verandering naar nieuwe onderzoeksvragen en beleidsperspectieven.
GGZ instellingen & Milieu 31 januari Programma uur •Korte inleiding MPZ, Adriaan van Engelen •GGZ Enquete resultaten, Kornelis Jorna.
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Agenda workshop Mobiliteitsconvenants voor Gemeenten.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Agenda Inkoopprofessionalisering
XBRL / SBR Train de Trainer sessie Deel 2 A (van 3) 28 november 2012 SBR-Team Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Welkom bij de presentatie van het
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
Netwerking & Organisatieontwikkeling
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Missie, visie & jaarplan
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
5S in Velsen.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Workshop Fondsen werven
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Het ideale fairtrade team
Huisartsenzorg & integrale zorg
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Strategisch opleidingsplan
Pagina 1 © VHIC Processen van recordmanagement › Wat zijn onze records? › Hoe lang moeten we ze bewaren? › Hoe vinden we ze terug ( binnen hun context)
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Certificering van assetmanagement
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Transcript van de presentatie:

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument om processen en kwaliteit vorm te geven en te bewaken Workshop ontwikkeld voor ‘Het Overleg’ Mr. L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 16 november 2001

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 2 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Programma 16 november Introductie: Opstellen Kwaliteitshandboek Sessie 1: beschrijven primaire proces Pauze Nabespreken sessie Sessie 2: beschrijven secundaire processen Thee Nabespreken sessie Alle openstaande vragen, Hoe zelf verder? Afsluiting

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 3 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Wat willen we vandaag bereiken? Opzet en structuur van het eigen kwaliteitshandboek zijn gereed Plaats van alle te beschrijven processen binnen het boek helder Kernpunten per te beschrijven proces zijn geïnventariseerd Je weet hoe je verder moet en wat je nog moet doen

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 4 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Stijl van werken in workshop Snel aan de slag; veel zelfwerkzaamheid In kleine groepjes inventariseren wat je zelf moet gaan vastleggen Binnen een duidelijk sjabloon Zelf tempo in de gaten houden Kernproblemen plenair bespreken Fun makes it run!

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 5 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Introductie: wat is het nut van een kwaliteitshandboek voor de bibliotheek?

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 6 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Wat is een kwaliteitshandboek? Een document waarin het kwaliteitssysteem van de bibliotheek vastligt. Collectiebeleid Bibliotheek-organisatie Primaire proces van informatievoorziening Wijze van toetsing en rapportering Hoe veranderingen en verbeteringen tot stand komen

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 7 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Primaire proces Informatie- voorziening Acquisitie Storage and Retrieval Ter beschikking stellen Collectie- beleid contacten leveranciers inkoop vakliteratuur langs gaan bij gebruikers titelbeschrijven systematiseren catalogusbouw Kantoor- beleid

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 8 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Functies kwaliteitshandboek Biedt een verzameling een professionele standaarden voor bibliotheekmedewerkers Zo maak je duidelijk wat er moet gebeuren aan je eigen medewerkers Impliciete kennis wordt expliciet; handig bij wisselingen personeel Je hoeft niet steeds aan het DB hoeft uit te leggen wat je doet Het geeft body, helpt om je te profileren

© L.A.F.M. Kerklaan HCG 9 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Rol van het handboek (1) Beoordeling in bibliotheek team Verbeter- doelstellingen Verwachtingen van klanten bibliotheekproces realisatie metingen bibliothecaris Budget Tevreden- heid Budget verbruik Handboek beschrijft processen Aanpassingen in handboek

© L.A.F.M. Kerklaan HCG november 2001Juridisch bibliothecarissen Beschrijven van processen binnen een stuctuur vult het handboek Informatie- voorziening Intern: know how (model- len, adviezen) Extern: wet, jurisprudentie, literatuur Processen om te: verzamelen opslaan ontsluiten ter beschik- stellen Processen als fu nctionering gesprekken klachten- behandeling klanttevreden- heid onder- zoek Processen als evaluatie meetings met eigen team; met kan- toorleiding Proces bijstel- len collectie- beleid Optimalisatieprocessen - verbeterende maatregelen - opleiding en trainingsplan meting beoordeling doelrealisatie

© L.A.F.M. Kerklaan HCG november 2001Juridisch bibliothecarissen De juiste route Eerst het systeem goed op orde ( taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden helder d.m.v. goede procedures) Dan gaan werken met verbeter- doelstellingen op basis van tevredenheidsonderzoeken en jaarlijkse audits

© L.A.F.M. Kerklaan HCG november 2001Juridisch bibliothecarissen Beleid Besturing & Organisatie Operationele Procedures Beheer Overzichten van Formulieren Werkinstructies Kwaliteitsregistraties Deel 0 Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Kwaliteitshandboek Structuur klassiek kwaliteitssysteem (bron: Dreu de H, Het managementinstrument ISO 9000, 2001) Inhoudsopgave