Rampen in het Caraïbisch gebied Cursus Caraïbistiek, 13 maart 2013 Talitha Stam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Advertisements

Module B: De ‘Whole School Approach’
Laaggeletterdheid herkennen en aanpakken
Communicatie en draagvlak
Wie gaat daar eigenlijk over?
Branche analyse drogisterijen Onderzoek online marketing activiteiten
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Testdata Management Ketentest
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Haïti achtergrond achtergrond. Probleem: ontbossing.
Hst 4: De wereld indelen.
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
Keuzekompas voor meisjes en bèta/techniek Zelfbeeld, omgeving en kennis van bèta/technische opleidingen VHTO Cristien van Dijk Landelijk expertisebureau.
Veranderingen in de zorg
Wereldvluchtelingendag Waar praten we over? 15,2 miljoen vluchtelingen: Mensen die hun land hebben verlaten op zoek naar veiligheid. 26,3 miljoen.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Financiële sturing van het sociale domein in Eindhoven
1.4 een geglobaliseerde wereld
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Wereldvluchtelingendag 2012
Door Lucas Brosky Groep 6b 25 mei 2012
Allochtonen in het hoger onderwijs
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Paragraaf 3.4 Het inschatten van natuurlijke gevaren
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Samenvatting hoofdstuk 2
Natuurrampen Paragraaf 2 en 3.
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Het Nederlandse Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis Helpt Direct Ver weg, maar ook om de hoek.
Internationale Activiteiten
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Autisme in de dagelijkse praktijk
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Open de wereld themadag FODOK en JC
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Het begint bij het jonge kind
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Op 11 maart is Japan getroffen door een verschrikkelijke aardbeving …
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Cursus Intern Cultuur Coördinator
De natuurramp in Haïti.
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Culturele Antropologie 2.0
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
SOCIALE STRATIFICATIE
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
De domeinen & Niveau bij ABB.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Gert Oostindie. situering Caraïben geografie tussen Europa, de V.S. en Latijns Amerika: altijd in een achtertuin kleinschaligheid (in soorten!) en extreme.
Versterking CliëntenPositie (VCP) mei ICF International Classification of Functioning, Disability and Health.
Milieuvluchtelingen Een zoektocht naar bescherming.
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
Dit is Dorcas Dorcas is een christelijke hulporganisatie die mensen in Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika helpt die door grote armoede,
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Collectieve transitie en veerkracht
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
<datum> <plaats>
Hoofdstuk 10 Conflicten.
Transcript van de presentatie:

Rampen in het Caraïbisch gebied Cursus Caraïbistiek, 13 maart 2013 Talitha Stam

Wat is een ramp? Hoewel de term 'ramp' eigenlijk verwijst naar een proces, een verstoring van de maatschappelijke functies, wordt in het algemeen de term gebruikt om een gebeurtenis of middel te karakteriseren (Oliver-Smith). Bijvoorbeeld orkaan Sandy in 2012.

Soorten rampen ‘FAST’ Natuurrampen (orkanen, aardbevingen, tsunami, etc.) ‘SLOW’ Verwoestijning, ontbossing, bodemerosie, klimaatverandering ‘Man-made’ technologische rampen (e.g. Tsjernobil (1986) kernramp van Fukushima (2011) Sociale rampen (burgeroorlog, terrorisme, conflict). – definities niet waterdicht; rampen kunnen elkaar overlappen en versterken.

Kwetsbaarheid versus Weerbaarheid De karakteristieken van een persoon of groep mensen in termen van hun capaciteit te anticiperen, om te gaan met, weerstand te bieden tegen en te herstellen van de impact van een ramp/gevaar. Het is altijd een combinatie van factoren die bepaalt wat de mate is waarin iemands leven wordt/is blootgesteld aan risico in geval van een te verwachten/herkennen ‘ramp’. Vb.: Orkaan Katrina in de VS (2005)

Rampenstudies Het bestuderen hoe rampen en conflicten mensen beïnvloeden en samenlevingen transformeren ofwel blootleggen. Maar ook hoe rampen en conflicten maatschappelijk en historisch zijn geproduceerd (weerbaarheid versus kwetsbaarheid en rampen als proces). En tot slot; de rol en perspectieven van de betrokken actoren, zowel op lokaal of mondiaal niveau, en de analyse van de interventie beleid (overheden) en praktijk (hulpverlening).

Wat kun je ermee? Rampenstudies toont dat rampen binnen de kortste tijd zwakke plekken blootleggen die normaal gesproken onzichtbaar blijven. M.a.w.: conceptualiseren hoe sociaal-culturele systemen de omstandigheden genereren die verschillende mensen - gedifferentieerd in termen van klasse, ras, etniciteit, gender, leeftijd - op verschillende niveaus van risico plaatsen, terwijl ze ‘dezelfde ramp’ ondergaan en ondervinden.

Onderzoek: aardbeving op Haïti

Radio drieluik “Haïti Cherie”, deel 1. Uitgezonden door Villa VPRO Bureau Buitenland, zomer 2010.Haïti Cherie Etnografisch veldwerk in een van de tentenkampen in Port-au- Prince. Onderzoek met/naar tieners die hun ouders hebben verloren tijdens de aardbeving. Deze kinderen zowel kwetsbaar als weerbaar. Geen hulpverlening in het kamp aanwezig.

Hulpverlening Invasie internationale organisaties; schatting Ngo’s Hoe komt de hulpverlening opgang? Wie is er verantwoordelijk? De Haïtiaanse overheid, de VN, Internationale gemeenschap, de Haïtianen? Wereldwijde inzamelingsacties gehouden – Nederland bracht 111 miljoen euro bij elkaar. – 85 miljoen is besteed aan noodhulp & wederopbouw (bron: SHO zomer 2012) – Wederopbouw in Haïti? Nieuwsuur Wederopbouw in Haïti?

Drie jaar later Van tenten naar sloppenwijken? Hoe staat Haïti er nu voor, drie jaar later? – Nieuwe verkiezingen – Cholera – orkanen Isaac & Sandy – vele kampen ontruimd, etc.

Essayvraag Hoe Haïtiaans is de ramp, en vooral de reacties op deze ramp? M.a.w. was het in een ander land, zoals bijv. Jamaica anders gelopen?

Vragen? CONTACT Blog: Onderzoek: Disaster Studies Wageningen UniversityDisaster Studies Group