Workshop: Begrijpend lezen
Zoek de zevende dwerg
Doel Na deze workshop heeft u een beeld hoe begrijpend lezen in de groepen 5 tot en met 8 wordt gegeven.
Programma Inzoomen op deelfactoren begrijpend lezen Hoe ziet een goede begrijpend lezen les eruit? Groepen 5 en 6: Lezen in Beeld en Lesstudio Groepen 7 en 8 : Nieuwsbegrip XL
Belang van begrijpend lezen Begrijpen is de essentie van lezen en begrijpend lezen is fundamenteel voor school- en maatschappelijk succes!’ Bij de verwijzing naar het middelbaar onderwijs wordt als eerste gekeken naar de resultaten van het onderdeel begrijpend lezen
Wat roept deze activiteit bij u op? Begrijpend lezen Wat roept deze activiteit bij u op?
Filmpje van toen naar nu http://www.youtube.com/watch?v=bCroD5fZFmc
Begrijpend lezen en deelvaardigheden Technisch leesniveau ( vloeiend decoderen) Woordenschat ( ruim 90 % van een tekst, Matheűseffect ) Kennis van de wereld Kennis van taal: verbanden kunnen leggen, verwijswoorden, tussen de regels lezen Strategieën Motivatie Taakwerkhouding Begrijpend luisteren Intelligentie
Goede begrijpend lezen les: Indicatoren begrijpend lezen Doelgericht werken: inhoudsdoel en procesdoel Instructie: modelen, coöperatieve werkvormen Aanbod: verschillende teksten, woordenschatonderwijs Tijd: naast de lessen ook transfer naar andere vakken Toets / monitoring: volgen, analyseren en interveniëren Ouderbetrokkenheid
Groepen 5 en 6 Lezen in beeld
Groepen 5 en 6 Leesstudio Een les begrijpend lezen met een tekst van Leesstudio . Hannie past een coöperatieve werkvorm toen om de voorkennis op te halen en modelt een deel van de tekst.
Groepen 7 en 8 Nieuwsbegrip XL Tamara legt uit hoe er met Nieuwsbegrip XL wordt gewerkt. Behandelt een tekst en past een coöperatieve werkvorm toe.
Dank u wel voor de aandacht Wij hopen dat u een beeld heeft van hoe een begrijpend lezen les in de groepen 5 tot en met 8 wordt gegeven.