Strategieën voor meer gelijke kansen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De impact van de crisis op de onderwijssituatie van kinderen en jongeren Ides Nicaise KU Leuven (HIVA.
Advertisements

SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Grensoverschrijdende participatie van leerlingen en leerkrachten
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
“Andere Schooltijden”
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
De school en het onderwijs
Ongelijke kansen - ongelijke behandeling
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Seminar « De lerende gemeente » heet u welkom! Antwerpen, 28 oktober 2010 Een co-productie van Antwerp Management School, het CNO, de VVSG en Politeia.
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bevorderen van de taalvaardigheid
Harmonisatieplannen kabinet
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
SOS SCHULDEN OP SCHOOL Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente VOORSTEL OM SCHOOLARMOEDE AAN TE PAKKEN Gelijke schoolkansen in uw stad en gemeente.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
1 - 27/03/2015 Kinderen in Armoede de (on)macht van cijfers Lokale besturen bestrijden kinderarmoede - 9 februari 2015 Guido Bottu Dienst Welzijn en Gezondheid.
Indicatoren m.b.t. het recht op onderwijs
Studiekosten in het secundair onderwijs OBPWO Joost Bollens en Mayke Poesen-Vandeputte.
Studiekosten in het basisonderwijs
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
Administrateur-generaal
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent Departementshoofd Luc Heyerick.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Schoolopbouwwerk Menen
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
MZC 12 oktober 2015 WELKOM.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Sint-Niklaas en Beveren
Studiekosten in het basisonderwijs
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Kansarmoede in de kleuterschool
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
Cijfergegevens leerrecht
Een stap verder, vroeger, lichter en eerder
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Geraardsbergen Basis
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
OMGEVINGSANALYSE 2018 LOP Oudenaarde Basis
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Strategieën voor meer gelijke kansen

Kenmerken / voorbeelden Randvoorwaarden Preventief Integraal Onderwijs zelf niet in vraag gesteld Voorbeelden Opvoedingsondersteuning / Vóórschoolse stimuleringsprojecten Integrale dienstverlening (‘de brede school’) Kostenloosheid / studietoelagen © I. Nicaise

Vroegtijdige opvoedingsstimulering Head Start (VS) Early Start (Ierland) Opstap, Piramide, Kaleïdoscoop (NL) VL: projecten opvoedingsondersteuning ? © I. Nicaise

Head Start (VS) Kenmerken Selectief (meest kansarme buurten) Integraal (psychomotoriek, gezondheid, motivatie, cognitieve ontwikkeling...) Maximale ouderparticipatie © I. Nicaise

Head Start - evaluatie Effecten van Head Start ‘IQ-boost’ bleek tijdelijk Gezondheid, zelfwaardegevoel, motivatie Minder verwijzingen naar BuO, minder zittenblijven, latere uitstroom, meer diploma’s (hoewel kloof met gemiddelde leerling niet gedicht) Na schoolverlaten: hogere tewerkstelling, minder delinquentie, minder tienerzwangerschappen Elke geïnvesteerde dollar brengt er 7 op © I. Nicaise

Lessen voor Vlaanderen? Samenwerking kleuteronderwijs – Kind en Gezin vb. De Tuimel (dagcentrum 0-6 j.) Samen met ouders, al doende Integraal (stimulering v. peuters + gezinsbegeleiding + vormingswerk + groepsactiviteiten...) Evaluatie ? Opvoedingsondersteuning vb. Steunpunt Opvoedingsondersteuning Lokale projecten Opvoedingswinkel / opvoedingstelefoon Steeds meer vragen ivm onderwijs (40% v.d. gez.) © I. Nicaise

‘Brede School’ Verzamelnaam voor vensterschool, verlengde schooldag, community school, multiservice school, magneetschool... (NL: ca. 180 gemeenten in 2002) Inhoud: ruim aanbod van activiteiten ter versterking van de ‘4 soorten kapitaal’ (ouderactiviteiten, sport, taalbad, kunstbeoefening, uitleendienst, informatica...) Drie basismotieven Gelijke kansen Overstijgen van louter cognitieve dimensie Buitenschoolse opvang (spanningsveld !) Samenwerking onderwijs, cultuur, welzijn, gemeenten © I. Nicaise

‘Brede school’ (vervolg) Richtvragen voor bespreking video: Welke effecten merkt u Bij de leerlingen Bij het onderwijzend personeel Randvoorwaarden voor ontwikkeling van het concept in Vlaanderen ? © I. Nicaise

Brede school, toepasbaar in Vlaanderen ? Aanzetten: Projecten KBS in basisscholen – jaren ‘90 (gezondheidsopvoeding, taalstimulering, cultuuractiviteiten...) Magneetscholen (‘Vlaggen en wimpels’) Knelpunten / aandachtspunten Spanningsveld tussen doelstellingen Middelen: financieel / personeel (leerkrachten) ? Netwerkontwikkeling + gezamenlijke visie ! Evenwicht tussen actief en reflexief leren Voorrang van proces boven product © I. Nicaise

Financiële drempels afbouwen © I. Nicaise

Schoolkosten: enkele cijfers Basisonderwijs 1998-99: 340 € Nominale toename t.o.v. 1988-89: 93% Reële toename (= ‘boven index’): 68% Secundair onderwijs 1999-2000: 850 € Nominale toename t.o.v. 1986-87 : 82% Reëel : +55% Vooral : schooluitrusting +117% boeken : +194% materiaal : +157% © I. Nicaise

Schoolkosten: gevolgen Schaamte => contact wordt nog schaarser Onbehagen leerling => afwezigheden (vnl. bij nevenschoolse activiteiten) Uitstroom naar gemeenschapsonderwijs of buitengewoon onderwijs Werkende leerlingen in SO Toegang tot diensten ontzegd Spanningen tussen ouders en kinderen ... © I. Nicaise

Schoolkosten drukken... ...op Gemeenschapsniveau Decretale precisering ‘kostenloosheid’ (i.f.v. eindtermen?) Werkingsmiddelen van scholen Studietoelagen SO: herwaardering en automatische indexering BaO: invoering Sensibilisering (niet-gebruik tegengaan) Samenwerking onderwijs – andere departementen (openbaar vervoer, cultuur...) ... © I. Nicaise

Schoolkosten drukken... ...op gemeentelijk niveau: S.O.S Aalst Schooloverstijgend steunfonds Sensibiliseringsacties (studiedag over studiekosten, toneel, advies over studietoelagen...) Gemeentelijke kansenpassen voor culturele activiteiten Schoolvervoer ... © I. Nicaise

Schoolkosten drukken... ...op schoolniveau: de Antwerpse code Kan hetzelfde doel goedkoper bereikt worden? Jaarlijkse doorlichting kosten Kosten mogen deelname niet beletten Stricte scheiding tussen verplichte en facultatieve activiteiten / uitgaven Leerling is geen go-between Grootst mogelijke discretie Kosten voldoende op voorhand meedelen Bevriezen van kostprijs als minimumdoel Mogelijkheden tot gespreide betaling Schoolreglement vermeldt stappenplan bij betalingsmoeilijkheden © I. Nicaise