 Voorgeschiedenis: › 1997: grote bezuinigingsoperatie › Bestuursdienst-dienstenmodel › Niet transparant; black boxes  DRIESLAG: › Kerntakendiscussie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BBV-(Programma) Begrotingscyclus versus ? Beleidscyclus
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Beleids- en Beheerscyclus
Samen groeien… naar een leefbare gemeente Zundert Zeker nu ! Verder werken aan ambities met realiteit.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Onroerend Goed investeren en beheren
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Transformatie Jeugdzorg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Een blik op de toekomst Niels van Buren Hogeschool Rotterdam 4 februari 2011.
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Grip op de Omgevingsdienst Midden-Holland
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Plaats voor een heading Naar een regionaal Plan van Aanpak 789 Wmo.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
BBV- Begrotingscyclus
Planning & Control in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Introductie G!DS. Inhoud  Wat is G!DS?  Wat kan ik met G!DS?  Data in G!DS  Kwaliteitscontrole  Uitvoer uit G!DS  G!DS Sites  Aan de slag met G!DS.
1 Het lokale bestuur in een rol van regisseur of medespeler? Dr. Joris Voets Instituut voor de Overheid (KU Leuven) & Steunpunt Bestuurlijke Organisatie.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Subsidiebeleid Barendrecht
Toekomst Financiële Functie
Gemeenteraden en algemene besturen in control D.J. Elzinga.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Relatie tussen het PI en bedrijven Anne van Opijnen (2015)
Meerwaarde accountant voor de gemeenteraad bij het financieel toezicht “Het dichten van het gat”: meer benutten bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Regie Beheer Openbare Ruimte, verstandshuwelijk of pure passie 12 Maart 2015 Rivierenland.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
P&C cyclus Het sturingsinstrumentarium van de gemeente Dordrecht
Op weg naar MJP en verder Auditcommissie over het voorbereidngstraject MJP februari 2010.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Regie en kerntaken in Amersfoort Bezoek gemeente Delft Amersfoort, 4 September en organisatie/
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Uitvoeringsprogramma Landerd 2020 Sterkte-/zwakteanalyse
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Introductie Dordtse P&C cyclus
Het E-depot van Rotterdam
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Limburgs doelgroepenvervoer
Planning & control in de gemeente Bunnik
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

 Voorgeschiedenis: › 1997: grote bezuinigingsoperatie › Bestuursdienst-dienstenmodel › Niet transparant; black boxes  DRIESLAG: › Kerntakendiscussie (politiek gedreven) › Grote bezuinigingsoperatie › Reorganisatie

 Veel “buiten de deur gezet”: › (Gesubsidieerde) instellingen (van ouds) › Stadsreiniging › Sport-, recreatie-, onderwijsdiensten › Parkeerservice › Cultureel centrum › Stedelijk beheer › Milieu-uitvoering, WMO  Halvering ambtelijke organisatie

 Gemeentelijke organisatie › Drie sectoren › Concernstaf › GMT › CTO  Gemeentelijke kaderstelling en regie  Veel externe (zakelijke) relaties

 Contracteringen  Prestatieafspraken  Deelnemingen  PPS-en  Intern contractmanagement

 Transparante organisatie  Efficiënte organisatie  Effectief GMT  Effectief CTO  In Control  Voortdurend vernieuwend  Inspirerend  Effectieve aansturingen

 Levert regie en uitbesteden geld op?  Antwoord: JA, maar het meeste indirect: › Directe bezuinigingen wellicht gering › Maar wel zakelijke aansturing=winst › Ook goede aansturing bezuinigingen › Wel gebruik maken van marktwerking=winst › Wel een efficiënte eigen organisatie=winst

 Doorgaan en zo mogelijk versterken regiefunctie  Handhaven huidig organisatiemodel op hoofdlijnen  Intern contractmanagement blijft inspirerend en groot goed  In control blijven en uitbouwen

 Regie moet je willen: › Bestuurlijk › Ambtelijk › Past binnen Nieuwe Werken  Een beetje regie kan niet  Transparantie en bestuurlijke grip (blijft overigens voortdurende discussie)

 Gebruik de transparantie › Instrumentarium › Menselijke kant  Gebruik de zakelijke verhoudingen  Koester contractmanagement  Werk aan vertrouwen

 Interne taakstellingen  Externe taakstellingen  Activistisch aandeelhouderschap  Aansturing GR’s  Gesubsidieerde instellingen  Oftewel: zakelijke relaties uitnutten

 Vervolgstappen: › REGIE 2.0?? › Is verdere winst te behalen? › Wet van de remmende voorsprong

 Uitdaging: toch inspirerende vervolgstap zetten  Met handhaving van de verworvenheden (met name contractmanagement als filosofie)  En met (nog) minder mensen

 Geen verantwoordingsdag meer  Geen “vierkantstellingen”  Geen informatiepiramide  Scheiding tussen beleid en financiën  4-jaren-cyclus  Geen papier, minder rapporteren  Lap BBV een beetje aan je laars  Beperk externe verantwoordingsinformatie

 Verantwoordingsdebat/jaarverslag  Politieke verantwoording continue  Regelmatige gesprekken met bestuur  Financiële jaarrekening  Digitaal jaarverslag  Geen beleidsverantwoording  Korte bestuurlijke behandeling

 Teveel aan elkaar knopen  Bestuurlijke rapportage op hoofdlijnen: geen exacte tellingen  Geen rigide toepassing “alles van onderop aggregeren”  Kom een beetje los van het instrumentele  Planning en control is vooral ook: de juiste menselijke instelling

 BBI enz: alles aan elkaar knopen  3 W en allerlei soorten kengetallen  En dat alles in één begroting  Koppel beleidscyclus los van begrotingscyclus  Bestuurlijk veel meer gespreid proces  Geen onwezenlijke ophopingen bij begroting en jaarrekening  Laat kadernota achterwege

 Sluit aan bij raadszittingsperiode  Coalitieakkoord = startkader  Eerste begrotingsbehandeling: uitbundig  Daarna drie keer simpele “bijstelling”  Geen kadernota  Veel minder bestuurlijke drukte

 Minder formele rapportages (b.v. één keer per jaar: ongeveer halverwege)  Stuur op essenties: › “volledige” rapportages niet nodig › Politiek = bestuurlijke agenda › Organisatie = going concern › Differentiatie in sturing geen probleem › Dus geen gedwongen uniformiteit/formats  Regelmatig gesprek (zonder veel voorbereiding)

 BBV kan nooit belemmering zijn  Binnen BBV is veel mogelijk  Eventueel pilot-achtige uitzonderingen  Externe informatieverstrekking: beperken  In overleg en pilot-achtig

 Sleutelwoord  Vertrouwen: › Komt te voet: neem de tijd › Gaat te paard: maak duidelijke afspraken en blijf er aan werken  Wenkend perspectief

 Regie 2.0 en  Innovatieve planning en control  Een wenkend, inspirerend en uitdagend perspectief

1. Regiemodel 2. Deelnemingen 3. Contractmanagement > bestuur en organisatie >organisatie > 3 pdf links