Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over lotgenotencontact aan mensen met kanker; een standaard in de zorg Symposium ‘Ingrediënten voor nazorg in de oncologie’ Karen Schram 24.
Advertisements

Copyright Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid
STRATEGISCHE PLANNING
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Kwaliteitsverbetering moet je willen en vooral kunnen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Doelstellingen formuleren
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Zorg voor innoveren Symposium eHealth, implementeren met effect!
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
OR en bestuurder Voorstellen: mr. Pieter Rop, trainer-adviseur Odyssee
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Vernieuwing verzorging
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Functieprofiel en beoordeling
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Informatie- en Contactdag Hartritmestoornissen en Boezemfibrilleren Thema “In het juiste ritme aan de Slag “ Zaterdag 21 mei 2011.
Cliëntervaring Implementatie
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Wanneer doelen doelloos blijven. Over weerstand en doelen
Leiden University. The university to discover. Elektronisch procederen bij de bestuursrechter Marga Groothuis NVvIR, Den Haag 23 juni 2011.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Kwaliteitscriteria; wat, waarom en hoe? Lisenka van Loon, projectleider NFK 19 april 2010.
De arbocatalogus VVT in de praktijk
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Gebiedsvisie Groningen-West
Proeve van Bekwaamheid
Kennis is macht? De rol van informatie
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
Uw gemeente & mensen met een beperking
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
Informatiebijeenkomst Direct omwonenden kruising Landlustweg, Hoogewaard en Gnephoek 20 juni 2011 Máximabrug 1/25.
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Zeggenschap voor zorgvragers
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
Workshop evalueren Dcp
Richtlijnen voor de casustoets
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Kwalitatief Marktonderzoek 26 februari SMART De perfecte avondschool voor de huidige studenten creëren binnen de mogelijkheden Specifiek zijn de.
Plannen, uitvoeren en evalueren
De Deltamethode.
Zorgbelang Noord-Holland Studiedag RCO de Hoofdzaak 17 januari 2013 Zorginkoop GGZ Kansen voor cliënten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Informatie voor de Raad Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Baarn Beleidsvisie en uitvoeringsprogramma 2012 – 2016, gemeente Baarn Informatie voor de.
Transmurale antistolling
In Control in het Sociaal Domein Met best practices!
Ondernemingsvormen.
Behavior Based Safety Warehousing
Begeleiden Les 8.
Opnieuw licht op de zaak
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Voorlichting geven, hoe doe je dat?
Gesprekstechnieken Les 3.
Product van TU Delft, SEC
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Stap drie bij projecten
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria 6 juni 2011 Anke Groenen, projectmedewerker VSN & RPB Anne Walraven, adviseur H&VG Hans van Laarhoven, adviseur H&VG Lisenka van Loon, projectleider NFK

Aandoeningspecifieke criteria maken in 6 stappen Beschreven in de handleiding: Bestaande kwaliteitscriteria verzamelen (deskresearch) Kwaliteitscriteria verzamelen d.m.v. (interactieve) achterbanraadpleging Longlist opstellen Longlist prioriteren d.m.v. (interactieve) achterbanraadpleging Longlist voorleggen aan beroepsgroep Vaststellen en publiceren

6 stappen (1) Deskresearch Achterbanraadpleging interactief Gebruik toelichting Basisset, CQI, eerdere achterbanraadplegingen, lotgenotencontact, medische richtlijnen, zorgstandaarden, enzovoorts Specificeer voor uw doelgroep en formuleer zo SMART mogelijk. Achterbanraadpleging interactief Door interactie mogelijk om ervaringen uit te wisselen (zowel positief als negatief) en te komen tot wensen en eisen Face-to-face (bijv. focusgroep) of digitaal (wiki) Handleiding: tips voor achterbanraadplegingen

6 stappen (2) Longlist Prioriteer criteria Opstellen en indelen van kwaliteitscriteria onder de thema’s en fasen. Afstemmen met ervaringsdeskundigen: zijn criteria compleet, aandoeningspecifiek, concreet en actueel? Zo nodig: nieuwe, aanvullende achterbanraadpleging en/of voorleggen aan ervaringsdeskundigen Prioriteer criteria Wat is het meest belangrijk voor uw achterban? Kwantitatieve achterbanraadpleging

6 stappen (3) Toetsing bij beroepsgroep Vaststellen en publiceren Haalbaarheid toetsen bij beroepsgroep(en): Realistisch, acceptabel en niet strijdig met kwaliteitscriteria van de beroepsgroep Belangrijk om draagvlak te creëren Vaststellen en publiceren Het bestuur van de patiëntenorganisatie accordeert de set kwaliteitscriteria Publicatie afstemmen op doel en doelgroep: Achterban, patiënten Zorgaanbieders, behandelaars Zorgverzekeraars

Van knelpunt naar kwaliteitscriterium

Voorbeeld I Knelpunt in de zorg: door de zeldzaamheid van spierziekten, heeft de revalidatiearts niet altijd juiste kennis van spierziekten. Mogelijke oplossing: de patiënt komt onder behandeling bij een arts die ervaring heeft met mensen met een spierziekte. Kwaliteitscriterium: de persoon met een spierziekte wordt begeleid door een revalidatiearts met specifieke deskundigheid en ervaring in het behandelen van patiënten met spierziekten.

Voorbeeld II (1) Knelpunt in de zorg: patiënten met boezemfibrilleren en hun naasten hebben vaak last van angstgevoelens. Ondanks het feit dat boezemfibrilleren niet gevaarlijk is, durven sommige patiënten bijvoorbeeld niet te sporten of deel te nemen aan het verkeer. Mogelijke oplossing: de patiënt en diens naasten krijgen voorlichting over wat de gevolgen van boezemfibrilleren kunnen zijn.  

Voorbeeld II (2) Kwaliteitscriterium: na de diagnose bespreekt de behandelend arts wat de gevolgen van boezemfibrilleren kunnen zijn voor de patiënt en diens naasten. Daarbij komen ook de gevolgen op het dagelijks leven aan de orde, o.a.: huishouden voeren, eten, leefstijl, werken, verkeersdeelname, gevolgen voor de partner en het gezin en wat wel en niet mag.

Is het echt zo eenvoudig? Oefenen met knelpunten Denk aan de overige stappen: Zijn dit de belangrijkste punten voor uw achterban? Afstemmen met de beroepsgroepen, is het realistisch en haalbaar wat u beschrijft? Accorderen door eigen directie/bestuur

Opdracht voor vandaag Veel succes! 3 specifieke knelpunten (stap 1 en 2), minimaal één van deze knelpunten omzetten in kwaliteitscriterium Groepjes van 6/7 personen Planning Pauze 15.00u Opdracht in groepjes 16.00u Plenaire uitwerking Afsluiting Veel succes!