Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden
Inhoud programma Missie Ontstaan ITO Onderzoek Certificering Voortlichting Begrijpelijke facturen
ITO Missie Bedrijven en instellingen moeten kwalitatief hoogstaande service leveren die voldoet aan de norm van de kritische klant.
Hoe begon het CCCMA / Consumentenbond LLang oplopende wachttijden NNegatieve mediapubliciteit BBedrijven, Kassa,Tros Radar
Tros Radar 27 oktober 2008
Ondersteuning Ministerie EZ Telegraaf Algemeen Dagblad
Consumenten Onderzoek 2002 Belang van onderwerpen 1. betrouwbaarheid 2. ex aequo: kwaliteit resultaat respect 4. bereikbaarheid 5. perfecte dienstverlening
Enkele Conclusies uit 2002 WWachttijden: Eén van de primaire ergernissen BBetrouwbaarheid: Eén van de primaire eisen MMen verwacht niet het onmogelijke van callcenters WWel verwacht 74% dat een , en 70% dat Web-input binnen één dag bekend is bij het callcenter MMensen hangen vrij snel op (26% binnen 10 sec) NNa meer dan 3x doorverbinden is nog slechts 19% tevreden
Onderzoek 2006 33 jaar ervaring MMeerdere sessies met deskundigen GGeen harde grens op bereikbaarheid CCompensatie mogelijk bij excellente service BBetrouwbaarheid RResponsitiviteit SSnelheid en efficiency PPersoonlijke aandacht VVertrouwenwekkend WWebforms en toegevoegd
Model aangepast 24 maanden: Volledige normering 16 maanden: Tweede tussentijdse toets 8 maanden: Eerste tussentijdse toets Aanmelding: Zelfvisitie, Mystery calls (min 20), Bezoek auditors, Eind rapport
Overzicht van gecertificeerden
Derde speerpunt Na onderzoek en certificering nu ook Voorlichting
Rework Nav verkeerd afgehandeld contact Klantcontact centrum Facturen Doelen: Indicatoren: Handleidingen Doelen: Indicatoren: Formulieren Doelen: Indicatoren: Overige Contacten bevestiging order Servicecentrum scorecard vermijdbaar klantcontact
Voorbeelden facturen
Facturen lay out tijdig inhoudelijke correct overige items juridische voorwaarden
Vermijdbaar klantcontact GGericht op MKB OOntwikkelen richtlijnen onderschrijven ipv certificeren WWorkshops RRegistratie consumenten reacties via oa: OOp web site klant logo vermelding en verplicht doorlink naar ITO site RRapportage
Toekomst OOnderzoek Consumenten CCertificeren OOntwikkeling meer richtlijnen: FFormulieren RRegistratie sites WWorkshops VVoorlichting