Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten
Kennismaking
Agenda Inleiding Kennismaking Doelen van de module Verwachtingen Programma Opdrachten en beoordeling Wat zijn sociale media? Opdracht
Inleiding Welkom! 8 weken (vooral) interactieve lessen Brainstormen, oefeningen, toepassen, presenteren en ontdekken Individuele voorbereiding (Moorman)
Promo SM w1w w1w
Oefening: Wie ben jij? Oefening in duo’s Stel jezelf aan de ander voor aan de hand van je Twitter, Hyves of Facebook profiel (en denk eens goed na over wat je vertelt aan de ander in vergelijking met wat je erop hebt staan).
Voorbeeld
Verwachtingen Wat verwachten jullie van deze module?
Wat is de ambitie? Een gedegen en uitdagend plan/rapport én groepspresentatie, waaruit blijkt: – Dat je marketingcommunicatie van het MKB in perspectief kunt plaatsen en kansen signaleert – Dat je de toegevoegde waarde van SM voor het bedrijfsleven herkent en weet toe te passen – Dat je voor bedrijven een SM-strategie kunt uitstippelen en van gefundeerd en creatief (marketingcommunicatie)advies kunt voorzien
Doelen van de module Wat betekenen SM voor de marketing? Nieuwe regels SM binnen het marketinggebied Type boodschap > doel, doelgroep Creatieve ideeën voor SM-actie Crossmediale verbanden Social mediaplan ontwikkelen
Programma Week 1: Wat zijn SM eigenlijk? Week 2: Doelen en klanttypen Week 3: Bereik Week 4: Content (1) Week 5: Content en virals (2) Week 6: Strategisch SM-plan + pres Week 7: Strategisch SM-plan + pres
Beoordeling Oefeningen mee in de les: Week 2: 3 x SM bij het MKB Week 3: It’s alive Week 4: SM… maar waar? Week 5: Content Week 7+8: Presentatie (30%) en rapport (70%) TOTAAL100%
Waarom deze module?
Wat zijn SM eigenlijk? Ontmoetingsplek Middelen om ideeën, gedachten, inhoud en relaties te delen Iedereen kan een bijdrage leveren Een leuke gelegenheid, waarbij je net iets meer geeft dan je verlangt bit.ly/ILJ2N4
Voorbeelden succesvolle SM-acties Old Spice ure=player_embedded ure=player_embedded Pretty Social
Voorbeelden succesvolle SM-acties Bavaria VM VM KLM Gjk Gjk
Buzz veroorzaken? Afstand doen van traditionele media en manieren Want hoe ging dat vroeger?
We faxen!! Zomer 2000
Opdracht 1: 3x SM 1.Kies 3 Rotterdamse MKB-bedrijven (+ 5 medewerkers) in Rotterdam (of omgeving) die in meer of mindere mate SM inzetten. 2.Googlen, Technocrati (zoekmachine voor blogs, of Google Blog search), speur twitter af, zoek met #, Hyves, FB, RSS kanalen, etc 3.Analyseer voor elk bedrijf (max 1 A’4): a)Welke SM zijn ingezet? b)Met welke bedoeling zetten ze elk SM-kanaal in? c)Hoe zou jouw top 3 eruit zien en waarom? Praatstof in de les
Docs / PPT te vinden op: Vragen?