Deelproject Adelante Audiologie en Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Analyse van incidenten
Transitie Ouderenzorg
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Vaste Contactpersoon Melanoom
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Samenwerking tussen markt en overheid
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Kennismaking Organisatie:
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Eindmeting proeftuin Wmo Symposium ‘Samen met elkaar’, 31 oktober 2007.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Willibrord Goverde Hoofdverpleegkundige, UMC St Radboud Nijmegen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Sociaal Raadsliedenwerk in De Ronde Venen Hoe samenwerking kan worden omgezet in kracht!
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Implementatie Normblad 8002
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
“De week van de ontdekking”
JGZ-richtlijn Begeleiding gezin bij overlijden kind
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
‘ Bruggen Bouwen’ verbinden VSO – MBO en VSO- arbeidsmarkt SITS subsidie en subsidieonderzoek A2 Presentatie regio-overleg Agentschap SZW Zuid-Nederland.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
Zorgzwaartebekostiging Onderzoeken in de Gehandicaptenzorg 19 november 2009 bureau HHM Hinke van der Werf.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Elvie Pepper 29 maart 2019.
Consultatief logopedisch spreekuur
Rapportage van voortgang of status
AV 23 oktober 2013 LOP Antwerpen basisonderwijs
Methoden om te werken aan continue verbetering
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Transcript van de presentatie:

Deelproject Adelante Audiologie en Communicatie 22-06-2010

Doelgroep Algemeen: Volwassenen met (vermeende) gehoorproblemen Kinderen met (vermeende) gehoorproblemen Slechthorende volwassenen waarbij de hoortoestelaanpassing problematisch verloopt Ernstige slechthorenden met communicatieproblemen Plots- en laatdoven Volwassenen met gehoorproblemen ten gevolge van de werksituatie Ouderen met gehoorproblemen binnen verpleeg en verzorgingshuizen Volwassenen en kinderen met meervoudige handicaps en (vermeende) gehoorproblemen V&V

Doelgroep toegespitst op het project Nieuwe patiënten, die voorheen niet bekend waren bij Audiologie en Communicatie en die na aanmelding ten minste een consult hebben doorlopen. Patiënten die na een eerste consult intern werden doorverwezen naar multidisciplinaire behandeling.

Doelen project audiologie en communicatie I. Toegankelijkheid Verbeteren van de toegankelijkheid, bereikbaarheid en cliëntvriendelijkheid aan de voordeur II. Proces van de instroom nieuwe cliënten Verkorten wachttijd tussen aanmelding 1e Consult (reduceren van gemiddeld 33 naar 13 dagen) III. Proces interne doorverwijzing Mogelijkheden onderzoeken om meer cliënten in aanmerking te laten komen voor multidisciplinaire vervolgbehandeling IV. AP’s / DBC’s omschrijven Afstemming aanbod op de financiering V. Terugdringen No-Show Minder afhankelijkheid van de cliënt

Basisconcept voor de revalidatie

Proces poli Audiologie & communicatie Multidisciplinair overleg Ja Nee Aanvullende diagnostiek of begeleiding (in- of extern) noodzakelijk? Ontvangst verwijzing Aanmelding Ja Alle gegevens aanwezig? Inplannen 1ste consult Vervolg behandeling Multidisciplinair overleg noodzakelijk? Diagnose stellen Hulpvraag formuleren Ja Nee Nee Informatie verzamelen Exit

Acties om doelen te realiseren Toegankelijk- heid voor Cliënten. Proces Doel Inhoud Acties om doelen te realiseren Toegankelijk- heid voor Cliënten. Verbeteren van de toegankelijk- en bereikbaarheid voor cliënten Verbeteren logistiek en klantvriendelijkheid aan de voordeur, nieuwe koers, is in o.a. klantgerichtheid zichtbaar. Gedragscriteria aangedragen door HR worden geïmplementeerd Wacht- en behandelruimtes krijgen in KTO 2010 een hoger cijfer tov KTO 2009 - Verbeteren processen (RIB) waardoor efficiëntie toeneemt. Meer efficiëntie in planning en administratieve verwerking. -Telefonische bereikbaarheid optimaliseren -Training baliemedewerkers in klantvriendelijkheid -Klantvriendelijke benadering in gedrag en inrichting wachtruimtes en behandelruimtes. Er wordt gestart met eenvoudige zaken. Klantgerichtheid bevorderen middels werksessies. Wordt gekoppeld aan uitslag KTO 2009 Correspondentie met de cliënten optimaliseren Teammanagers lopen de brieven na op eenvoud van taal en duidelijkheid. Eventuele wijzigingen door geven aan Roger ter verwerking in Open AC - Realisatie geautomatiseerde planning. Implementatie openAC: Planning AWBZ Implementatie planning en AWBZ in open AC.

Acties om doelen te realiseren Proces Doel Inhoud Acties om doelen te realiseren Instroom Nieuwe cliënten Verkorten wachttijd tussen verwijsbrief of aanmelding en 1e consult < 15 dagen Nulmeting leverde 32 wachtdagen op Voor nieuwe cliënten Terugdringen wachttijd van 32 dagen naar 13 dagen gemiddeld. D.m.v. bewustwording binnen het secretariaat en de planning .Logistieke aanpassingen. Meten en vergelijken! Realiseren van een geautomatiseerde Planning. Verwijzers en ketenpartners zijn geïnformeerd over onze poli-wachttijd. Standaardbrief ligt bij de verwijzer. Voorbeelden andere AC’s opvragen. Communicatie met verwijzers onderhouden. Pro-actieve houding van de secretariaatmedewerkers Eigen initiatief nemen voor telefonische contacten met nieuwe cliënten. Duidelijke instructies en attitude training Start begin juli 2010

Acties om doelen te realiseren Proces Doel Inhoud Acties om doelen te realiseren Interne door- verwijzing Adequate interne doorverwijzing naar MDO Onderzoeken van de mogelijkheden voor Multidisciplinaire vervolgbehandeling. Wat kan het achterland aan qua capaciteit Ontwikkelen en invoeren van een anamneseformulier dat door de audiologen in het spreekuur gehanteerd wordt. Bewustere navraag hulpvraag cliënt. Overzicht noodzaak voor verwijzing wel/niet MDO Toename doorverwijzing naar MDO Audiologen hanteren dezelfde criteria voor doorverwijzing en zijn goed geïnformeerd over de mogelijkheden intern. Adequate doorverwijzing moet gerealiseerd worden, met een verwachtte toename verwijzing MDO (van 12,5% naar 14,3%) Teams zijn geïnformeerd over de mogelijkheden. Interne PR. Goede communicatie tussen de verschillende behandelteams Interne informatie-uitwisseling.

Acties om doelen te realiseren Proces Doel Inhoud Acties om doelen te realiseren AP’s in kaart brengen Aanbod afstemmen op de financiering In overeenstemming brengen van het aantal behandelingen met de gefinancierde behandelingen. Frequenties van de verschillende AP’s vastleggen, evenals de daarbij behorende normtijden Terug- dringen no-shows Minder afhankelijkheid van de client, Pro-actieve houding secretariaat medewerkers. Telefonische benadering van cliënten, indien nodig. Terugkoppeling in de MARAP.

Toegankelijkheid telefonische bereikbaarheid is naar wens gerealiseerd en wordt nog verder geoptimaliseerd middels de gezamenlijke Adelante aanpak. geautomatiseerde planning binnen OpenAc wordt in de werkgroep OpenAc opgepakt en vereist veel overleg en afstemming tussen de verschillende locaties. De in te voeren variabelen zijn in kaart gebracht en worden op elkaar afgestemd.

Proces van de instroom nieuwe cliënten Werkwijze Nieuwe patiënten: voorheen niet bekend AC Adelante na aanmelding minstens 1 contact hebben doorlopen Instroom van gemiddeld 23 nieuwe patiënten per week, ca. 1000 per jaar Dossiers middels steekproef bestudeerd Nulmeting: juli 2008 t/m juli 2009 120 dossiers Tussenmeting: oktober t/m december 2009 161 dossiers Eindmeting: mei 2010 49 dossiers Meetpunten Datum aanmelding/binnenkomst verwijsbrief Datum 1ste consult

Resultaten instroom nieuwe cliënten Aantal dagen tussen aanmelding/verwijsbrief - 1ste consult Nulmeting 32 Tussenmeting 14 Eindmeting 13 De belangrijkste oorzaken voor deze nu reeds spectaculaire teruggang in wachttijd zijn te vinden in: De attitude verandering bij de medewerkers Nadrukkelijke reserveren van plaatsen voor nieuwe cliënten binnen de, helaas nog handmatige, planning. 13

Proces interne doorverwijzing Werkgroep van projectgroepleden en audiologen hebben zich gebogen over de verschillende indicatiecriteria en over het protocolliseren van het eerste consult binnen de poli (er is een nieuw anamneseformulier ontwikkeld). Uitgangspunt was dat de interne doorverwijzingen konden toenemen indien dit ook kwalitatief wenselijk zou zijn. De doorverwijzingen plaatsvinden op basis van goede interne PR.

Proces interne doorverwijzing onderzoek spreekuur MDO exit BLACK BOX

Knelpunten bij deze interventie Integriteit en deskundigheid van de klinisch fysisch audiologen wordt aangetast? Verschil in beleving van de verschillende disciplines Vaststellen op basis waarvan er wordt doorverwezen Opdracht aan de werkgroep leverde veel verzet op en heeft in eerste instantie geleid tot het ontwikkelen van een nieuw anamneseformulier

aanpak Discussie werd teruggehaald naar de projectgroep Er is besloten om niet meer te denken in termen van pluis en niet pluis Besluit: we beperken ons tot de kern Wanneer de problematiek van de patiënt niet opgelost kan worden middels technische revalidatie alleen, dan moet er een doorverwijzing plaatsvinden naar MDO.

Proces interne doorverwijzing Meetpunt Aantal interne doorverwijzingen naar multidisciplinair overleg Nulmeting: juli 2008 t/m juli 2009 120 dossiers Tussenmeting: oktober t/m december 2009 161 dossiers Eindmeting: mei 2010 49 dossiers

Resultaten interne doorverwijzing Aantal interne doorverwijzingen naar multidisciplinair overleg Nulmeting 15/120 = 12,5% Tussenmeting (anamneseformulier ingevoerd) Eindmeting 7/49 = 14,3%

AP’s in kaart brengen De AP’s zijn in kaart gebracht over het jaar 2009 en werden door de werkgroep geanalyseerd. Uit de analyse bleek het niet mogelijk om op voorhand inschattingen te kunnen maken m.b.t. de zorgprofielen De oorzaak hiervan is te vinden in het feit dat AP’s pas na behandeltraject worden vastgesteld en in rekening worden gebracht. 20

Conclusies Helaas zijn op dit moment nog niet alle doelen gerealiseerd De wachttijd tussen aanmelding en 1e consult, die i.t.t. de beleving van de medewerkers (14 dagen), 32 dagen beek te zijn is gedurende de tijd van het project meer dan gehalveerd. Verwijzers reageren positief op de korte wachttijd. De interne doorverwijzingen zijn iets toegenomen. Het project heeft middels het doorlopen van dit proces geleid tot een attitude verandering bij de medewerkers. Bewustwording van het belang van een goed logistiek proces. No-show percentage is opgenomen in de MARAP als zorglogistieke indicator en is gedurende het project afgenomen.

Leermomenten De processen binnen Audiologie en Communicatie sloten niet echt naadloos aan bij de processen binnen de revalidatie. Vreemde eend in de bijt. Binnen Adelante is er voor gekozen met drie projecten aan de slag te gaan waardoor het niet mogelijk was alle projectgroepleden te laten deelnemen aan de RIB sessies. Voor de betrokkenheid zou dit wel beter hebben gewerkt. De tijdsdruk, het personeeltekort, de combinatie lijnmanager en projectleider moeten voor een volgende start beter worden ingeschat. De secretariële ondersteuning moet goed geregeld zijn.(door noodzakelijke wisselingen in bezetting was er te weinig continuïteit). De ontwikkeling van OpenAC (automatisering van de planning) had meer voeten in de aarde dan verwacht. Er is weliswaar een begin gemaakt, maar we zijn nog onderweg.

Vervolgstappen De audiologische producten zij in kaart gebracht maar het bleek niet mogelijk deze te vertalen naar zorgprocessen vanwege de enorme verscheidenheid en door het feit dat deze achteraf pas vastgesteld kunnen worden. De vervolgstap moet zijn: De patientengroepen in een aantal categorieën in delen op basis waarvan een prognose gemaakt kan worden m.b.t. de zorgzwaarte. Hierdoor wordt het mogelijk voor 80% de trajecten in kaart te brengen en hier beter op te kunnen anticiperen. Scholen van de audiologieassistenten zodat men all-round ingezet kan worden. (Huidige competenties zijn inmiddels in kaart gebracht) Dit maakt de planning minder kwetsbaar. Invoering OpenAC op korte temijn, verder stroomlijnen van de planning. Verbreding in de organisatie vindt reeds plaats.

Vragen?