Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Onze kernwaarden.
Sjiera de Vries Sociale Innovatie en het benutten van verscheidenheid.
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Eindwerk zesde jaar.
‘t Schrijverke Zoetermeer
Meer resultaat met dezelfde mensen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Tinka van Vuuren Nederlands Congres Volksgezondheid 2013
Werk-privé balans.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Professionaliteitsontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
CONCEPT OPERATIE X.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Verdien jij meer zakgeld? Havo/Vwo-onderbouw VMBO-bovenbouw
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Ervaringen Implementatie in Nederland
NLT modules en excellentiebevordering
Competentiegericht leren vmbo
Competentieprofielen
Klinisch redeneren en evidence based practice
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Even voorstellen: Ipse de Bruggen -Een organisatie in de gehandicaptenzorg -Met een werkgebied in Zuid Holland -Ontstaan in 2008 na een fusie -Ondersteunen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Toekomstgericht onderwijs
Reflecteren.
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Begrijpen we elkaar? Communicatie in de trialoog tussen de persoon met hersenletsel, naasten / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Embedded Librarianship
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Resultaatgericht Samenwerken
Pré-NLT-module 3D-printen
Presentatie vakdidactiek 3
Internaliseren Expliciteren
De Wever Zorg Innovatie Centra
Leiding geven aan school ontwikkeling
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
TWI = Training Within Industry
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit 5-4-2017 Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

Leren in teams en Kennisproductiviteit 5-4-2017 Leren in teams en Kennisproductiviteit Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst “Leren door professionals dat bijdraagt aan het vermogen van een organisatie om nieuwe diensten en producten te creëren“ (Bereiter, Kessels). Dit leren kenmerkt zich door Samenwerking, In teams, Op de werkplek. © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

5-4-2017 Kennis-productiviteit: Creëren van artefacten/’tools’ via voortdurende kennisuitwisseling Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst Een ijsfabrikant die simpelweg ijsjes verkoopt of één die ons concept van wat een ijsje is,verandert Een schoolteam gericht op kennisoverdracht of één die onderwijsgebeurtenissen voor leerlingen creëert © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

De dynamiek van kennis en handelen in het leren van professionals 5-4-2017 De dynamiek van kennis en handelen in het leren van professionals Exploreren in plaats van exploiteren van kennis Heroriënteren op in plaats van accumuleren van kennis Kennis als proces (kennen, begrijpen) in plaats van als object of ‘pakket’ (informatie) (samen) Handelen in context in plaats van afzonderlijke prestaties leveren Geïnformeerde participatie in plaats van arbeidsdeling (samen in plaats van alleen) kennis handelen © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

Kennis-productief leren 5-4-2017 Kennis-productief leren neemt als uitgangspunt het leren onderzoeken en het verwerven van nieuwe (geen tweede hands) kennis, 1) door het samen werken in overleg en 2) door zelfsturing van medewerkers om hun kennis en vaardigheden te vernieuwen zodat hun competenties versterkt en verbeterd worden Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

5-4-2017 Studie teams Samenwerkend en onderzoekend leren gericht op het bereiken van concrete en hanteerbare resultaten (conceptuele artefacten) (1) Definiëren van taak / probleem (2) Exploreren van opvattingen (3) Reflectie op ideeen (4) Zoeken naar beschikbare kennis (5) Beoordelen van beschikbaar materiaal (6) Testen, ontwikkelen, uitproberen (7) Zoeken naar geschikte oplossing (8) Overleggen van ideëen aan anderen (9) Herdefiniëren van eigen kennis (10) evalueren van wat is bereikt Begrijpen Studie Uitwisseling © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst 5-4-2017 © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27

‘Community of practice’ 5-4-2017 ‘Community of practice’ Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst Gedeelde interessen gezamenlijke activiteiten gemeenschappelijke bronnen ‘Community of Inquiry’ is meer: Zelf organiserend, zelf regulerend Gericht op conceptuele artefacten Bezig met recherche, studie, exploratie Ontvankelijk voor feedback © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27