Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit 5-4-2017 Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit M. Segers & H. Tillema © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
Leren in teams en Kennisproductiviteit 5-4-2017 Leren in teams en Kennisproductiviteit Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst “Leren door professionals dat bijdraagt aan het vermogen van een organisatie om nieuwe diensten en producten te creëren“ (Bereiter, Kessels). Dit leren kenmerkt zich door Samenwerking, In teams, Op de werkplek. © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
5-4-2017 Kennis-productiviteit: Creëren van artefacten/’tools’ via voortdurende kennisuitwisseling Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst Een ijsfabrikant die simpelweg ijsjes verkoopt of één die ons concept van wat een ijsje is,verandert Een schoolteam gericht op kennisoverdracht of één die onderwijsgebeurtenissen voor leerlingen creëert © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
De dynamiek van kennis en handelen in het leren van professionals 5-4-2017 De dynamiek van kennis en handelen in het leren van professionals Exploreren in plaats van exploiteren van kennis Heroriënteren op in plaats van accumuleren van kennis Kennis als proces (kennen, begrijpen) in plaats van als object of ‘pakket’ (informatie) (samen) Handelen in context in plaats van afzonderlijke prestaties leveren Geïnformeerde participatie in plaats van arbeidsdeling (samen in plaats van alleen) kennis handelen © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
Kennis-productief leren 5-4-2017 Kennis-productief leren neemt als uitgangspunt het leren onderzoeken en het verwerven van nieuwe (geen tweede hands) kennis, 1) door het samen werken in overleg en 2) door zelfsturing van medewerkers om hun kennis en vaardigheden te vernieuwen zodat hun competenties versterkt en verbeterd worden Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
5-4-2017 Studie teams Samenwerkend en onderzoekend leren gericht op het bereiken van concrete en hanteerbare resultaten (conceptuele artefacten) (1) Definiëren van taak / probleem (2) Exploreren van opvattingen (3) Reflectie op ideeen (4) Zoeken naar beschikbare kennis (5) Beoordelen van beschikbaar materiaal (6) Testen, ontwikkelen, uitproberen (7) Zoeken naar geschikte oplossing (8) Overleggen van ideëen aan anderen (9) Herdefiniëren van eigen kennis (10) evalueren van wat is bereikt Begrijpen Studie Uitwisseling © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst 5-4-2017 © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27
‘Community of practice’ 5-4-2017 ‘Community of practice’ Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Toekomst Gedeelde interessen gezamenlijke activiteiten gemeenschappelijke bronnen ‘Community of Inquiry’ is meer: Zelf organiserend, zelf regulerend Gericht op conceptuele artefacten Bezig met recherche, studie, exploratie Ontvankelijk voor feedback © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 27