OVERZICHT PRESENTATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
THEMANAMIDDAG DUURZAAM ONDERNEMEN WERKT! ‘MILIEUCHARTER-PROJECTEN STIMULEREN PREVENTIE’ 11 mei 2006 ir. Laetitia Lemahieu VOKA - Kamer van Koophandel Kempen.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
HOOFDSTUK 12 HANDEL EN MARKETING
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
NAIADES Een Europees Actieplan voor de binnenvaart Relatie met het Vlaams beleid ir. Rik Goetinck, AWZ ir. Leo Clinckers, W&Z Erik Portugaels, DS.
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Internationale betrekkingen
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Europees Parlement en Energie-Efficiëntie in Bouwen en Wonen Mini-conferentie Energiezuinig Bouwen en Wonen Rosmalen - 11 april 2008 Lambert van Nistelrooij.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
AKOV - Brussel, De Vlaamse Kwalificatiestructuur 1 Decreet 30 april 2009.
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Voorstel Richtlijn Hernieuwbare Energie 2020 Vlaams Energieagentschap Lieven Van Lieshout CCIM-stakeholderoverleg 25 februari 2008.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
Visie op vervoer gevaarlijke stoffen
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
1 Naiades en Logistiek Vlaanderen Naiades Opportuniteiten voor logistiek Vlaanderen Prof. Alex Van Breedam Vlaams Instituut voor.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
Partnerschap voor Europese Fondsen | 4 juni 2013 Partnerschap voor Europese Fondsen Meerwaarde van synergie, meerwaarde voor groei. Eva Reuling Coördinatiepunt.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
Participeren aan de Europese besluitvorming Jan Verheeke, secretaris van de Minaraad 11 februari 2011.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
2030 Steden – wordt Dordrecht winnaar of verliezer? ECF gratefully acknowledges financial support from the European Commission.
Brieuc Van Damme Het grijze goud Hoe de babyboomers van ouderenzorg een succesverhaal kunnen maken.
De derde golf in binnenvaarttransport
Ronde Tafel “Landbouw en Ontwikkeling: coherentie in het beleid” 14 februari 2008 EU Coherence Programme.
Cohesie- beleid EU- cohesiebeleid 2014 – 2020 Voorstellen van de Europese Commissie.
een nieuwe LEADER periode
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Het Verdrag van Lissabon: efficiënter, transparanter en democratischer? Drs Sander Luitwieler Promovendus en politiek adviseur.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Leren tussen presteren en innoveren Door Frits Kluijtmans Hoogleraar Strategisch HRM Open universiteit.
Staatshervorming Binnenvaart Jaarvergadering VBR Peter Claeyssens 22 januari 2016.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Stakeholdersmeeting CCIM - XII Belgische EU-Voorzitterschap 1 juli 2010 – 31 december Michael Voordeckers.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
Verslag over de uitvoering van de Bouwproductenverordening
Advies ‘Naar een efficiënt en doeltreffend industrieel KMO-beleid’
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Europese Unie De Europese pijler van sociale rechten
§5.4 Samenwerken in Europa
Toolbox EP2019 mbo niveau 3 en 4
Transcript van de presentatie:

« NAIADES » Een Geïntegreerd Europees Actieplan voor de Binnenvaart MEDEDELING VAN DE EUROPESE COMMISSIE JANUARI 2006

OVERZICHT PRESENTATIE BINNENVAART IN EUROPA Het waterwegennetwerk van de EU-25 Binnenvaart ↔ Weg & Spoor Indrukwekkende groei in NW Europa Waarom de binnenvaart promoten? Uitdagingen EUROPEES ACTIEPLAN « NAIADES » Doelstellingen 5 aandachtspunten INSTITUTIONEEL KADER VOLGENDE STAPPEN

HET WATERWEGENNETWERK VAN DE EU-25 BINNENVAART IN EUROPA 1/5 18 van de 25 lidstaten Europese vloot: 12.500 vaartuigen

INDRUKWEKKENDE GROEI IN NW EUROPA BINNENVAART IN EUROPA 2/5 Hinterland van de belangrijke Westeuropese zeehavens → aanzienlijk groter vervoersaandeel van de binnenvaart

WAAROM BINNENVAART PROMOTEN ? BINNENVAART IN EUROPA 3/5 Duurzame mobiliteit → Milieuvriendelijk, energiezuiniger & veiliger Gemiddelde externe kosten per vervoersmodaliteit & type kosten (EU, 1995)

WAAROM BINNENVAART PROMOTEN ? BINNENVAART IN EUROPA 4/5 Duurzame economische groei → ruime capaciteitsreserve & betrouwbaar → alternatief vr. groeiende goederenstromen: minder congesties op de wegen & besparing transportkosten

UITDAGINGEN DE BINNENVAART KAMPT NOG STEEDS MET ENKELE PROBLEMEN… BINNENVAART IN EUROPA 5/5 DE BINNENVAART KAMPT NOG STEEDS MET ENKELE PROBLEMEN… Financiële risico’s voor KMO’s Diverse administratieve regimes & instanties met overlappende bevoegdheden Groot tekort aan geschoold peroneel Algemene perceptie van het grote publiek over de binnenvaart Ongecoördineerde communicatiestrategie Onvoldoende investeringen in en onderhoud van de waterwegeninfrastructuur Weinig weerklank op politiek niveau …

« NAIADES » Meer goederenvervoer over de binnenwateren van de EU WIE ? EUROPEES ACTIEPLAN 1/6 DOELSTELLINGEN + Meer goederenvervoer over de binnenwateren van de EU WIE ? EU lidstaten, industrie, sociale partners, riviercommissies, Europese Commissie en de andere instellingen WANNEER ? 2006 tot 2013 Sterke concurrentie-positie van de binnenvaart in de transportsector Integratie van de binnenvaart in de deur-tot-deur logistieke ketens

5 AANDACHTSPUNTEN: 1/ Markt EUROPEES ACTIEPLAN 2/6 Nieuwe logistieke concepten Ondersteunen van intermodale lijndiensten Toegang tot kapitaal vergemakkelijken voor het MKB Wegwerken van administratieve barrières Gelijke concurrentie-voorwaarden Coördinatie ts betrokken overheidsdiensten verbeteren

5 AANDACHTSPUNTEN: 2/ Vloot EUROPEES ACTIEPLAN 3/6 Stimuleren van innoverende scheepsconcepten Veiligheidsverhogende technologieën Milieuefficiënte motoren Renovatieconcepten voor bestaande schepen

5 AANDACHTSPUNTEN: 3/ Banen & vaardigheden EUROPEES ACTIEPLAN 4/6 Betere arbeidsomstandigheden en sociale voorwaarden Promotie en verbetering van carrièremogelijkheden Stimuleren van arbeidsmobiliteit Wederzijdse erkenning van beroepskwalificaties Stimuleren van levenslang leren Onderwijs- en opleidingsinstellingen

5 AANDACHTSPUNTEN: 4/ Imago EUROPEES ACTIEPLAN 5/6 Ondersteunen en coördineren van promotieactiviteiten Oprichten en steunen van nationale promotiecentra Nationale aanspreekpunten binnen administraties Integratie promotiecentra en aanspreekpunten in een Europees netwerk Compatibele brongegevens

5 AANDACHTSPUNTEN: 5/ Infrastructuur EUROPEES ACTIEPLAN 6/6 Onderhoud en verbetering van het Europees waterwegennet Betere verstandhouding inzake het multifunctioneel gebruik van de binnenwateren Aanmoedigen van de ontwikkeling van overslagfaciliteiten Reconversie van industriële sites nabij waterwegen Ontwikkeling en invoering van RIS

INSTITUTIONEEL KADER Samenbrengen van beschikbare expertise Dubbel werk vermijden Geen bijkomend administratief niveau Synergieën: samenvoegen verschillende taken Vereenvoudigen van de besluitvorming Geharmoniseerde regelgeving op het juiste niveau Samenwerking met niet-lidstaten Meer politieke zichtbaarheid Een plaats in het Europese transportbeleid

VOLGENDE STAPPEN ? REEDS ACHTER DE RUG: Binnenvaartconferentie in Wenen, 13-15 Februari 2006 Gemeenschappelijk standpunt van de Raad omtrent technische voorschriften voor binnenschepen NABIJE TOEKOMST: Deliberatie actieplan “NAIADES” in het Europees Parlement en de Raad van Ministers van de EU Impactstudie van alternatieven voor een institutioneel kader Mededeling omtrent transport logistiek Screenen administratieve barrières Wetsvoorstel vervoer van gevaarlijke stoffen Herziening emissies van scheepsmotoren

DANK U VOOR UW AANDACHT !