WELKOM !. 10:00Verwelkoming 10:15Sociale en beschutte werkplaatsen vandaag Waarin zijn we verschillend? Waarin zijn we gelijk? 10:45Op weg naar het eenheidsdecreet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Kader - situering Vlaams Regeerakkoord
van verdragsbepalingen
Toeleiding, screening en indicering van personen met een arbeidsbeperking
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Evenredige arbeidsdeelname en overheidsopdrachten Maarten Messiaen Minderhedenforum
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
DENKDAG ‘Bekwaamheden Beter Benutten’ VLAB – SST 31 maart 2004.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lesbrief Arbeidsmarkt
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
Het Ervaringsfonds Een initiatief van staatssecretaris Van Brempt en minister Vandenbroucke.
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
De Nederlandse levensloopregeling: ervaringen en lessen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
Samenwerkingsverband Sociale Tewerkstelling 1.Kennismakingsronde 2.Knelpunten 3.Stelling.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Jaarverslag 2011 Afdeling OCMW’s Algemene vergadering – Afdeling OCMW’s 14 juni 2012 – Brugge.
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
CAO PEM ~ Kansen op de arbeidsmarkt 1.1 vroegtijdig vertrek - Claeys - Geldelijke voordelen sociaal plan (Sluitingspremie, bovenwettelijke.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Doel middag Programma Actie A Actie J1 Actie J2 Nieuwe werkwijze Juni 2010 Actie A & J Voorlichting Nieuwe tijdvakken ESF Actie A & J.
Welkom Voorlichtingsbijeenkomst ESF-EQUAL Tweede tranche Pieter Stroink.
Voorstelling van de catalogus
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Ellen Van Hertbruggen1 Duurzaam woon-werk verkeer Workshop Arbeid & Milieu vzw – 8/12/2008.
1 Verplicht vrijwilligerswerk & spanningen omtrent activering Dr. Carmen Mathijssen (Cera & LES KULeuven) 22 mei 2014.
ECONOMISCHE ASPECTEN VAN DE STEDENBOUW THIERRY VANELSLANDER – ACADEMIEJAAR EUROPEES REGIONAAL BELEID.
ONDERNEMINGENONDERNEMINGEN.  De sociale economie bestaat uit een verscheidenheid van bedrijven en initiatieven die in hun doelstellingen de realisatie.
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Participatiewet.
 Sociale Werkplaatsen gecontesteerd  Onrechtmatige staatsteun  Markt als dominant gegeven  Groepsvrijstellingsverordening  DAEB (Diensten van algemeen.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Optimaliseren BPV keten
DE VERNIEUWDE ARBEIDSTIJDENWET (Artw) per 1 april 2007
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
De economische dimensie
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
1 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming leeftijdsbewust personeelsbeleid.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
IBO Individuele beroepsopleiding. DE IBO Individuele beroepsopleiding Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming: - opleiding van de CURSIST in de.
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Jeugdwet, WMO en begeleiding

Hervorming van het PWA-stelsel: naar een nieuw instrument “Wijk-werken” binnen het Vlaams activeringsbeleid.
PWA / art 60§7 / tijdelijke werkervaring
Doorstroom naar (echt) werk
Klik om verder te lezen.
Transcript van de presentatie:

WELKOM !

10:00Verwelkoming 10:15Sociale en beschutte werkplaatsen vandaag Waarin zijn we verschillend? Waarin zijn we gelijk? 10:45Op weg naar het eenheidsdecreet : Hoe ziet de sector haar eigen toekomst? 11:45Mogelijkheid tot vraagstelling 12:00Lunch AGENDA

13:45Werkgroep 1 14:45Werkgroep 2 15:30Toespraak minister Van Brempt 16:00Receptie AGENDA

SOCIALE EN BESCHUTTE WERKPLAATSEN: WAARIN ZIJN WE VERSCHILLEND? WAARIN ZIJN WE GELIJK? Inge Laperre, SST Christel Vanroelen, VLAB

groep van mensen met verschillende achtergronden (sociaal, economisch, juridisch …) willen overgaan tot de oprichting van een organisatie met de tewerkstelling van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt als doelstelling zien mogelijkheden binnen groenzorg denken aan het tewerkstellen van 50 doelgroepwerknemers Vzw Testcase

ondernemingsplan personeel: mensen met rendementsverlies sociale economie: verschillende mogelijkheden sociale of beschutte werkplaats? Hoe starten ?

tewerkstelling op maat bieden, en in de mate van het mogelijke doorstroming bevorderen geen winstdoelstelling belangeloze inzet van de bestuurders Erkenningsvoorwaarden die gelijk(w)aardig zijn voor BW en SW

Administratieve verplichtingen BW:  uniform boekhoudplan (gebaseerd op regeling grote ondernemingen vzw- wetgeving)  jaarlijkse rapportering aan de overheid (jaarverslag, jaarrekeningen, statistische gegevens, sociale balans) Erkenningsvoorwaarden die verschillend zijn voor BW en SW

Administratieve verplichtingen SW:  boekhouding conform vzw-wetgeving  jaarlijks evaluatieverslag aan de erkenningscommissie Erkenningsvoorwaarden die verschillend zijn voor BW en SW

Kwaliteitsbeoordeling in BW:  kwaliteitshandboek  audits op regelmatige basis Kwaliteitsbeoordeling in SW:  opstellen individuele begeleidingsplannen Erkenningsvoorwaarden die verschillend zijn voor BW en SW

Ruimte voor ondernemerschap in BW:  programmatie op Vlaams niveau: capaciteit per BW  vrije keuze van activiteiten Ruimte voor ondernemerschap in SW:  contingentering per SW  aanvraagprocedure per activiteit Erkenningsvoorwaarden die verschillend zijn voor BW en SW

BW Bij voorrang persoon met een handicap (W2- ticket) Zwakke werknemers Toeleider: VLAFO SW Uitsluitend doelgroepwerknemers: –5 jaar inactief –Laaggeschoold –Cumul aan achterstellingsfactoren Toeleider: VDAB Omschrijving doelgroep

BW Geen verplichting naar aantal Recht op: –1 leider vanaf 25 DGWN –1 assistent-leider per volle schijf van100 DGWN –1 sociaal assistent per volle schijf van 100 DGWN –1 bediende per volle schijf van 50 DGWN –1 monitor per volle schijf van 10 DGWN –1 dienst sociaal beleid per BW SW Verplicht 1 omkaderingslid per 5 DGWN Omkadering

Doelgroep BW 5 categorieën –cat. 1: 9,0110€/u –cat. 2: 8,1349€/u –cat. 3-5: 7,7936€/u Eindejaarspremie: 75 % maandloon Doelgroep SW Op basis van GMMI: 7,7936€/u Eindejaarspremie: 75 % maandloon Loons- en arbeidsvoorwaarden op sectorniveau

BW 5 functies Loonschalen op basis van functie en anciënniteit SW 5 functies Loonschalen op basis van functie en anciënniteit Loons- en arbeidsvoorwaarden omkadering

BW Basisforfait: 6,78 €/uur Forfait zwakke WN: 1,79 €/uur Gemiddeld percentage zwakke WN: 58,8 % SW Basisforfait: €/jaar Subsidie doelgroep

Berekening vzw Testcase in stelsel BW 25x16.934,32 = € 25x13.397,28 € = € Totaal = € Berekening vzw Testcase in stelsel SW 50x15.376,66 € = € Subsidie doelgroep

BW Leider: ,27 € Assistent-leider: ,91 € Monitor:11.250,67 € Bediende: ,51 € Maatschappelijk assistent: ,26 € SW 1 bedrag: ,07 € Subsidie omkadering

Berekening vzw Testcase in stelsel BW Recht op subsidiëring 8 werknemers omkadering Totaal subsidiepakket: ,65 € Berekening vzw Testcase in stelsel SW Recht op subsidiëring 10 werknemers omkadering Totaal subsidiepakket: ,7 € Subsidie omkadering

Berekening vzw Testcase in stelsel BW Doelgroep: € Omkadering: ,65 € Totaal subsidiepakket: ,65 € Berekening vzw Testcase in stelsel SW Doelgroep: € Omkadering: ,7 € Totaal subsidiepakket: ,7 € Totaal subsidiepakket

Vzw Testcase wil op termijn uitbreiden tot 200 doelgroepwerknemers Bekijkt de regelgeving ook vanuit dit groeioogpunt: –In systeem BW qua erkenningen nog mogelijkheden –In systeem SW moeilijk omwille van contingentering Plannen tot schaalvergroting

Berekening vzw Testcase in stelsel BW 100 x ,32 = € 100 x ,28 € = € Totaal = € Berekening vzw Testcase in stelsel SW 200 x ,66 € = € Subsidie doelgroep

Berekening vzw Testcase in stelsel BW Recht op subsidiëring 29 werknemers omkadering Totaal subsidiepakket: ,79 € Berekening vzw Testcase in stelsel SW Recht op subsidiëring 40 werknemers omkadering Totaal subsidiepakket: ,8 € Subsidie omkadering

Berekening vzw Testcase in stelsel BW Doelgroep: € Omkadering: ,79 € Totaal subsidiepakket: ,79 € Berekening vzw Testcase in stelsel SW Doelgroep: € Omkadering: ,8 € Totaal subsidiepakket: ,8 € Totaal subsidiepakket

BW Uitdovend VIPA: –Max. 10 m²/DGWN –Max. 275 €/m² Nationale Loterij: 25 % van VIPA-subsidie 2006 = laatste jaar SW geen subsidies Infrastructuur subsidies

Voordelen BW-systeem –Vrijheid in keuze activiteiten –Groeimogelijkheden –Vrijheid in aanwervingsbeleid –(Investeringstoelagen) Nadelen BW-systeem –Meer administratieve verplichtingen –Strengere verplichtingen op vlak van kwaliteitssysteem Conclusies

Voordelen SW-systeem –Minder administratieve verplichtingen –Eenvoudiger kwaliteitssysteem –Grotere omkadering Nadelen SW-systeem –Beperking op vlak van toegelaten activiteiten –Contingentering –Beperkte vrijheid in aanwervingsbeleid Conclusies

Subsidiëring: – is ongeveer gelijkwaardig voor de doelgroep – ligt hoger voor de omkadering in de SW Conclusies

Wachten op het eenheidsdecreet … Wat heeft vzw Testcase besloten ?

OP WEG NAAR HET EENHEIDSDECREET VOOR SOCIALE EN BESCHUTTE WERKPLAATSEN

Waarom een eenheidsdecreet ? op beleidsvlakin het werkveld EVOLUTIES

Evoluties op beleidsvlak - Operatie Beter Bestuurlijk Beleid - Gemeenschappelijke platformtekst dd.02/12/2003 ( cfr RT « Personen met een arbeidshandicap ») - Regeerakkoord Vlaamse Regering (2004) - Bevestiging in beleidsverklaring Vlaamse regering (sept. 2005)

Evoluties in het werkveld - Groeiende doelgroepvermenging - Gemeenschappelijke doelstelling - Overlapping economische activiteiten - Gezonde bedrijfseconomische werking - Zelfde Paritair Comité SW & BW ontmoeten elkaar op het werkveld

Evoluties in het werkveld Noden van de doelgroep - vergrijzingsproblematiek - specifieke begeleiding DGWN Bedrijfseconomisch vlak : - effecten globalisering - concurrentieprobleem - investeringen (innovatie- bedrijfsinfrastructuur ) SW & BW geconfronteerd met gemeenschappelijke tendensen

Een eenheidsdecreet als werkkader Voor beschutte en sociale werkplaatsen Om de tewerkstellingskansen te verhogen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt

Hoe komen tot een eenheidsdecreet ? : gemeenschappelijke visietekst SST-VLAB « op weg naar tewerkstelling op maat » - juni 2005 : oprichting Amfion vzw als confederatie SST-VLAB - Begin 2006 : conclaaf! - 23/02/2006 : gezamenlijke RvB SST-VLAB « gemeenschappelijke visie eenheidsdecreet » - 23/03/2006 : uitwisselingsdag - Samen met de overheid op weg naar verdere concretisering - 01/01/2008 : start van het eenheidsdecreet ! ?

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Een werkbedrijf is een bedrijf dat werk verschaft (binnen de eigen organisaties of bij een reguliere werkgever) op maat van werknemers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Het werkbedrijf onderscheidt zich van andere ondernemingen door de specifieke methodieken inzake begeleiding van deze werknemers, zowel in het eigen bedrijf als in andere bedrijven.

De werkzoekende/werknemer staat centraal

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Elk individu is vrij om zich te richten naar een bedrijf/werkvorm van zijn/haar keuze

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Onafhankelijke toeleiding en trajectaanpak - Heeft de betrokkene een grote afstand tot de arbeidsmarktobjectieve criteria? - Zo ja, op welke manier moet de rugzak gevuld worden om deze afstand tot de arbeidsmarkt te overbruggen?

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Persoonsgebonden subsidiëring via het rugzakmodel

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Garanderen van een kwaliteitsvolle begeleiding

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Ondernemerschap : autonomie van het bedrijf

Wat zijn de fundamenten van een eenheidsdecreet ? Regionale samenwerking tussen werkbedrijven

Hoe zien we dan het eenheidsdecreet ? Voor wie willen de werkbedrijven er zijn ? Voor alle mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt Autonomie van het werkbedrijf Inspanningsverbintenis regionaal aanbod

Hoe zien we dan het eenheidsdecreet ? Wat willen werkbedrijven bieden aan mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt ? Tewerkstelling op maat Erkenning op basis van een modulair kwaliteitssysteem

Hoe zien we dan het eenheidsdecreet ? Op welke manier zien we de subsidiëring van de werkbedrijven ? Persoonsgebonden op basis van rugzakprincipe Overgangsfase Flankerend beleid

Hoe zien we dan het eenheidsdecreet ? Bijzondere aandacht voor arbeidszorg in het eenheidsdecreet - laatste vangnet voor mensen met een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt - arbeidszorg = methodiek - bezoldigde arbeid moet steeds de voorkeur genieten - geen verdringing van bezoldigde arbeid

Hoe zien we dan het eenheidsdecreet ? WERKBEDRIJVEN : DOELGROEP : personen met een handicap, allochtonen, langdurig werklozen,… ACTIVITEITEN : verpakking, groenzorg, kringwinkel,… METHODIEKEN : tewerkstelling beschermd milieu, enclaves, supported employment, arbeidszorg,… EENHEIDSDECREET ALS WERKKADER

Hoe gaan we nu verder ? Engagementen die de sector vraagt aan minister Van Brempt Engagementen van de sector t.a.v. de overheid

-verdere professionalisering van het werkveld - uitwerken van een door de sector gedragen kwaliteitssysteem - opbouwen van een structuur voor regionaal overleg en regionale samenwerking - uitwerken van een persoonsgebonden subsidiesysteem, gebaseerd op het rugzakprincipe - vorm geven aan de methodiek « supported employment » Engagementen van de sector t.a.v. de overheid

- een vlot toeleidingssysteem tot de arbeidsmarkt - erkenning van werkbedrijven op basis van een kwaliteitssysteem - betrokkenheid van de sector bij de uitwerking van een toekomstig kwaliteitssysteem - voldoende subsidiëring die op een eenvoudige en eenduidige manier wordt toegekend - ruimte voor ondernemerschap - de juiste man/vrouw op de juiste plaats - verdere uitbouw werkbedrijven zonder contingentering Engagementen die de sector vraagt aan minister Van Brempt