Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De toekomst van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden lokaal woonbeleid. Reflecties vanuit onderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Advertisements

De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Studiedag crowdsourcing1 Crowdsourcing Laat het volk het werk doen!
Maatschappelijk Aanbesteden
1 Onderlegger voor een Voedselstrategie? Leuven, 5 november 2012 Filip De Rynck Hoogleraar, Hogeschool Gent Stadsregio’s in Vlaanderen.
Structuur secundair onderwijs
COMPETENTIEONTWIKKELING
Thema-bijeenkomst 6 september 2012
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Overzicht relevante informatie voor sociaal wonen Vlaamse Wooncode.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Regioscreening Verkennende vergadering Pajottenland-Zennevallei 4 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
Regioscreening Verkennende vergadering Brabantse Kouters 28 juni 2013 Gouverneur Lodewijk De Witte.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
GIS in het lokale bestuur -enkele cijfers-
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Federatie van SVK’s in Vlaanderen
Beleidsproces Woonbeleidsplan Vlaanderen Woonbeleidsplan Vlaanderen - vaststellingen en eerste aanbevelingen -
Woningmarktafspraken Voorlopige eerste conclusies Portefeuillehoudersoverleg Wonen 12 januari 2011.
Inter-provinciale studie detailhandel
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Lokaal woonbeleid Woonoverleg-woonvisie
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Woonzorgzones in Vlaanderen: van idee naar uitvoering Sien Winters Onderzoeksleider.
Gemeente en OCMW Neerpelt Traditie in samenwerking
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Trends en discussies op de woningmarkt
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Betaalbaarheid in de regio Rotterdam.
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Symposium Wonen & Werken Noord-Brabant 3 december 2014 prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft directeur Nieuwe Markten.
Sien Winters. Een kleiner wordende markt in handen van vele kleine verhuurders Een diverse groep met gemiddeld zwak en zwakker wordend profiel De private.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Hervorming Streekbeleid – Resoc/Serr-werking
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Hou wonen betaalbaar, vooral in armoedesituaties Enkele bijkomende gegevens in reactie op de USAB-paper.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen: een inleiding DuWoBo Transitiearena 19 oktober 2015 Sien Winters onderzoeksleider.
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Een eigen huis, een plek onder de zon? Recht op wonen voor iedereen Vanuit de onderzoekswereld Sien Winters.
Studiedagen ‘Wonen in Vlaanderen’ 1 Wonen in Vlaanderen Een nieuw beleid voor de private huurmarkt? 20 april 2007De Schelp, Vlaams Parlement Studiedagen.
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Programma Ruimte & Wonen
Welzijnsregio Noord-Limburg
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Twintig jaar ontwikkelingen op de Vlaamse woningmarkt
Transcript van de presentatie:

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra De toekomst van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden lokaal woonbeleid. Reflecties vanuit onderzoek over wonen en woonbeleid Studiedag ‘Intergemeentelijk samenwerken in lokaal woonbeleid: een toekomstbeeld’ – Vlaams Parlement – 31 mei 2013 Sien Winters Onderzoeksleider wonen – HIVA KU Leuven Coördinator Steunpunt Wonen

Vooraf De essentie … het recht op betaalbaar en kwaliteitsvol wonen De vraag vandaag … is IGS daarvoor een goed instrument?  8 stellingen om de discussie te voeden 2

Inspiratie Referenties: zie laatste pagina3

8 stellingen om het debat te voeden 1.Lokaal woonbeleid is nodig 2.Het lokaal woonbeleid is de laatste jaren versterkt, mede onder invloed van subsidie IGS 3.De subsidie IGS is in hoofdzaak een antwoord op een tekort aan bestuurskracht bij de gemeenten 4.De huidige subsidie IGS is niet noodzakelijk de beste manier om dit probleem aan te pakken 5.Bovengemeentelijke samenwerking is nodig 6.De huidige subsidie IGS biedt nauwelijks een beperkt antwoord op deze nood aan bovengemeentelijke samenwerking 7.Een fundamentele keuze voor de toekomst van de IGS dringt zich op 8.Samenwerking is geen toverwoord. 4

Stelling 1: lokaal woonbeleid is nodig De woningmarkt vertoont zeer grote verschillen tussen gemeenten: –woningprijzen –woningtypologie –ouderdom en kwaliteit van de woningvoorraad –ruimtelijke structuur –… De meeste actoren zijn actief op lokaal / regionaal niveau: –SHM’s –SVK’s –huurdersbonden –immo’s –projectontwikkelaars –… Een goede beleidsvisie houdt rekening met de eigenheid van de regio Subsidiariteitsbeginsel  Gemeente als regisseur van het lokale woonbeleid (Art. 28 VWC) 5

Stelling 2: het lokaal woonbeleid is de laatste jaren versterkt, mede o.i.v. de subsidie IGS Tratsaert (2007) *Wonen-Vlaanderen, alle gemeenten (2012)** Wonen-Vlaanderen, IGS-gemeenten (2012)*** Lokaal woonoverleg (minstens 1 keer per jaar) 57%90% N = % N = 206 Lokaal woonplan9%38% N = % N = 106 Gemeentelijk actieprogramma11% N = 34 16% N = 32 Reglement sociaal wonen26% N = 81 28% N = 57 Leegstandsreglement94% N = % N = 198 Voortgangstoets BSO Cat. 141%43% 6 *: op basis van webbevraging bij 86% van de gemeenten **: indicatief, op basis van terreinkennis Wonen-Vlaanderen ***: op basis van 24 projecten die einde 2012 de eerste driejarige subsidieperiode hadden afgerond volgens BVR 2007  Globale evaluatie outputs wenselijk !

Stelling 3: De subsidie IGS is in hoofdzaak een antwoord op een tekort aan bestuurskracht Nieuwe opdrachten voor lokale besturen i.k.v. woonbeleid botsen op draagkracht van vele gemeenten. Het takenpakket is omvattend en complex Pooling over gemeenten ligt voor de hand: –maakt specialisatie mogelijk –laat toe voort te bouwen op inzichten verworven in andere gemeenten –m.a.w.: hier zijn schaalvoordelen te benutten IGS lijkt vooral daarop in te spelen: –dit blijkt uit takenpakket van IGS –wordt ook bevestigd door Vlaamse Woonraad 7

Vlaamse Woonraad: “De intergemeentelijke samenwerkingsprojecten zijn niet opgezet vanuit het idee de gezamenlijke bovenlokale problematiek aan te pakken. Zij zijn veeleer een verlengstuk van de lokale besturen, met een in hoofdzaak dienstverlenende opdracht” (Vlaamse Woonraad, ‘Waar naar toe met het lokaal woonbeleid?, Advies 2012/02) 8

Stelling 4: De huidige subsidie IGS is niet noodzakelijk de beste manier om gebrek aan bestuurskracht aan te pakken Enkele bemerkingen: -Niet alle gemeenten met een gebrek aan bestuurskracht kunnen gebruik maken van de subsidie -Ook gemeenten die lokaal woonbeleid voeren op eigen kracht, kunnen gebaat zijn bij subsidie -Is 3 à 4 gemeenten het optimale schaalniveau? -Alternatieven met zelfde kostprijs: -191 VTE centraal inzetten voor ontwikkeling instrumenten, ondersteuning gemeenten, lokale dienstverlening aan burger -90 VTE centraal en 0,5 VTE in elke gemeente -Moet schaalvergroting gemeenten niet op de agenda komen? 9

Stelling 5: Bovengemeentelijke samenwerking is nodig Heel wat problemen op de woningmarkt hebben regionale dimensie Aangrenzende gemeenten hebben vaak concurrerende belangen Taakverdeling in onderling overleg, vanuit gedeelde visie op wonen zou zinvol zijn Bv. - afstemming regionale aanbod op regionale vraag naar wonen - realisatie bijkomende sociale woningen - weloverwogen locatie voor nieuwe woningen - afstemming tussen wonen en zorg op regionaal niveau 10

Stelling 6: De huidige subsidie IGS biedt nauwelijks een antwoord op deze nood aan bovengemeentelijke samenwerking Visievorming op bovenlokaal niveau is geen doel van huidige IGS Weinig overeenstemming tussen afbakening van IGS en woonregio’s Een verbreding van IGS in richting van dergelijke bovengemeentelijke samenwerking komt er waarschijnlijk niet zonder wortel of stok 11

12

Stelling 6: De huidige subsidie IGS biedt maar een beperkt antwoord op deze nood aan bovengemeentelijke samenwerking Visievorming op bovenlokaal niveau is geen doel van huidige IGS Weinig overeenstemming tussen afbakening van IGS en woonregio’s Een verbreding van IGS in richting van dergelijke bovengemeentelijke samenwerking komt er waarschijnlijk niet zonder wortel of stok 13

Stelling 7: een fundamentele keuze voor de toekomst van IGS dringt zich op Model 1: doel blijft remediëring van gebrek aan bestuurskracht  Te overwegen: - subsidie voor alle gemeenten, ook deze zonder IGS - (gedeelte van) subsidie voor hoger bestuursniveau - grotere gebiedsafbakeningen Model 2: doel wordt beleidsvisie en taakverdeling op regionaal niveau  Dan: - afbakening gebieden moet evolueren naar woonregio’s - moet nagedacht over afbakening woonregio’s - moet nagedacht over wortels en stokken 14

Stelling 8: samenwerking is geen toverwoord 15

Referenties Kesbeke W., Schuermans N., Vandekerckhove B. & De Decker P. (2012), Honkvast in tijden van verandering. Woontrends en woonmarkten. Lannoo Campus, Leuven. Schuermans N., De Decker P., Kesbeke W. & Vandekerckhove B. (2013), Pleidooi voor een opschaling van het lokale woonbeleid in Vlaanderen, Ruimte en Maatschappij, 4 (3), p Tratsaert K., (2009), Lokaal woonbeleid in Vlaanderen: tien jaar na de Vlaamse Wooncode de kinderschoenen ontgroeid? Steunpunt Ruimte en Wonen, Heverlee. Vlaamse Woonraad (2012), Waarheen met het lokaal woonbeleid? Advies 2012/02. Vlaamse Woonraad (2012), Ruimte en Wonen. Advies 2012/11. Voets J., Van Dooren W. & Winters S. (nog niet gepubliceerd), Onderzoek naar samenwerkingsmodellen voor een afgestemd stedelijk en stadsregionaal woonbeleid. Onderzoek in opdracht van agentschap Binnenlands Bestuur – team stedenbeleid. 16