Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Gedragsproblemen
Thema 2: Signaleren van leerlingen met dyslexie Instrumenten en observeren Het gebeurt nog zeer regelmatig dat leerlingen in het basisonderwijs niet als.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Reflectievaardigheden en instrumenten
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Deel 2 Individu.
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 8 Rehabilitatie door educatie: Begeleid Leren Hoofdstuk 12.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderbetrokkenheid op het MBO
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Pilot Handelingsgericht zorgteam op school
Oog voor slimme kinderen?!
Dyslexie De Wissel Herlaarhof.
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
PLUSKLAS.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Presentatie Executieve functies
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Waardering voor de normering Persoonlijke ontwikkeling door de ogen van de coach.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Levenslooppsychologie werkcollege 6
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Thema 3: Signaleren van leerlingen met dyslexie. Passend onderwijs Elke school een zorgplicht Elke leerling een passende onderwijsplek Samenwerking in.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ontwikkelingspsychologie 16september
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Thuiszitters weer terug naar school
Motiverend leraarschap voor begaafde basisschoolleerlingen: percepties van begaafde leerlingen ORD, Nijmegen, 13 juni 2018.
HB beleid Felisenum.
Profiel van een plusleerling
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers Begaafde leerlingen Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers

Begripsomschrijving aangeboren (Gagné; Heller; Lens) versus aangeleerd (Span; Sternberg; Ericsson)

Definitie capaciteiten versus gedrag

Mönks model

Aptitude Treatment Interaction (ATI) Prestaties moeilijk zelfregulatie intelligentie

Gagne’s model

Begaafdheid ontwikkelt zich niet vanzelf ! ontwikkelingsvoorsprong naar expertise. Begeleiding (onderwijs) is nodig om begaafd te worden.

Begaafdheid in ontwikkeling Bij het jonge kind: een potentieel, dat zich manifesteert in voorlijke prestaties. Bij het schoolkind: hoge prestaties op school en/of daarbuiten. Bij een volwassene: expertise op één terrein.

Kenmerken en signalen snel van begrip een groot kennisbestand leergierig en prestatiegericht meer behoefte aan autonomie metacognitieve vaardigheden gemotiveerd ruime spanningsboog een hoog leer- en werktempo

Definitie begaafde leerlingen Leerlingen die wat betreft intelligentie én schoolprestaties behoren tot de top van hun leeftijdsgroep.

Definitie begaafde onderpresteerders Leerlingen die wat betreft intelligentie behoren tot de top van hun leeftijdsgroep, maar niet wat betreft leerprestaties.

Het bed van Procrustes

Diagnostiek bij Begaafde leerlingen

Aan bod komen Typen diagnostiek Gerelateerd aan de fasen van HGD Fasen en instrumenten Enkele stellingen

Theoretisch uitgangspunt Een begaafde leerling behoort qua gedrag (prestaties; soft signs) en potentieel (intelligentie) tot de top van zijn leeftijdgenoten

Vraagstellingen en typen en diagnostiek bij begaafde leerlingen Screening: groep/individu? Verheldering: klachten/belevingen? Onderkenning: Wat is er aan de hand? Verklaring: Wat is de oorzaak? Indicering: Wat moeten we doen?

HGD-fasen Intakefase: screening/verheldering Strategiefase: onderkenning/niveaubepaling Indien geen problemen Indien wel problemen Optionele onderzoeksfase: verklaring Indiceringsfase: indicering

Fasen en instrumenten Intakefase: Screeningsvragenlijsten Nominatie/gesprek/observatie Schoolprestaties

Fasen en instrumenten Strategiefase: Niveaubepaling d.m.v. intelligentietests Eventueel: onderkenning van sociaal-emotionele problematiek middels vragenlijsten

Onderzoek van transactionele processen tussen Fasen en instrumenten Onderzoeksfase: Onderzoek van transactionele processen tussen niet-cognitieve kindkenmerken (gesprek, observatie en vragenlijsten) de omgevingskenmerken (gesprek, observatie en vragenlijsten) De thuissituatie De onderwijsleersituatie

Stellingen (naar Meijer, K & AP september 2007) Hoogbegaafdheid # probleem of een soort ziekte Hoogbegaafdheid # de exclusieve verklaring voor het ontstaan van onderwijsproblemen Hoogbegaafdheid leidt niet per definitie tot onderwijsleerproblemen Onderwijsproblemen ontstaan pas als er een misinteractie is tussen factoren in de onderwijsomgeving en factoren in het kind

Indiceringsfase Rol van orthopedagoog/ schoolpsycholoog is niet: “ Enkel het nauwkeurig vaststellen van de hoogte van de intelligentie of een minutieuze beschrijving van het intelligentieprofiel. ”

Rol van orthopedagoog / schoolpsycholoog is wel “ Het weer overzichtelijk maken van de situatie. ” Middel: participatie in het overleg tussen alle betrokken over concrete maatregelen om de gewenste onderwijsleersituatie te creëren. (Meijer, 2007)