BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
ROM als interventie Omdat geen cliënt hetzelfde is
PMTO in 2009 Update vanuit het Kenniscentrum 23 november 2009 Gonnie Albrecht PI Research.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Routine Outcome Monitoring
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Zorg voor Klanten Brenda Mark - van Haarst
Goal Attainment Scaling (GAS)
Het meetinstrument Prof. dr. Roland W.B. Blonk.
Diseasemanagement in de praktijk
Nieuwe vrienden maken en
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Professioneel-kritische Instelling
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Erkenning van Jeugdinterventies Machteld Zwikker 3 november 2011.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
SC-LLLL bijeenkomst. Programma 12:00 – 13:00 Lunch 13:00 – 13:30 Introductie adhv Businesscase 13:30 – 15:00 Carrousel per werkpakket (groepsindeling.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Wetenschappelijk onderzoek in de praktijk van de hulpverlening?
Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
Systematische en individuele patient registratie in de CAM praktijk Voorjaarsconferentie Stichting CAM research 11 juni 2010 van Praag Instituut, Utrecht.
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Work Ability Index.
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Lerend netwerk Antwerpen Kwaliteitszorg: databased? 10 oktober 2013.
Uit het vaktijdschrift Alert4you. Cécile Chênevert Adviseur Jeugdzorg & Opvoedhulp, Nederlands Jeugdinstituut Orthopedagoge Vakgroep ‘Zorg voor Jeugd’
Het optimale design versus de weerbarstige praktijk Prof. Dr. Jan Busschbach
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Presentatie Soep en Kennis 8 oktober DE Samenwerking  Wie  Wat  Waarom  Waartoe.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
ROM Kunstzinnige Therapie Erik W. Baars. Overzicht Lectoraat Antroposofische Gezondheidszorg, Hogeschool Leiden Noodzaak Rol van het lectoraat Over ROM.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Cliënt feedback: Gewoon doen? Belemmerende en bevorderende factoren bij implementatie van formele cliëntfeedback Pauline Janse, GZ psycholoog/ Cognitief.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Anders kijken, anders doen
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
bij kwaliteit en outcome
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Geef me de 5® Onderzoek effectiviteit van behandeling Geef me de 5
voor een samenleving met veerkracht
Transcript van de presentatie:

BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009 BergOp - een programma ter ondersteuning van praktijkgestuurd effectonderzoek Gert Kroes BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009

Context Achtergrond: Project Zicht op Effectiviteit (ZoE) 13 Nederlandse instellingen voor jeugdzorg en onderzoeksorganisaties bundelen kennis en ervaring Nu: Samenwerkingsverband Effectieve Jeugdzorg Nederland (SEJN) zet sinds 2008 het project ZoE landelijk voort SEJN: Netwerk van zorginstellingen en onderzoekspartners Deelnemers: nu zo’n 30 instellingen voor jeugdzorg Partners: Nederlands Jeugd instituut, PI Research, Praktikon, PIONN Gaan uit van een gezamenlijk kader: de weg van de effectiviteit

De weg van de effectiviteit Het probleem waarvoor we staan De weg naar de oplossing Ons credo

Het probleem Er is druk vanuit overheid en wetenschap op evidence-based werken: inzetten van interventies die bewezen effectief zijn Bewezen effectief wil zeggen: aangetoond via een Randomized Controlled Trial (RCT) Echter: Slechts 1-2% van alle interventies in de jeugdzorg is bewezen effectief, misschien is er van 5% enige indicatie van effectiviteit Dat betekent dat er nog een lange weg te gaan is!

Hoe dan verder? Twee mogelijke wegen: Top-down: we gebruiken alleen maar evidence-based interventies en proberen die zo snel mogelijk uit te breiden middels RCT’s; dit is niet realistisch en het gaat zeker nog vele jaren duren voor de hele jeugdzorg zover is. Bottom-up: we doen onderzoek in de praktijk en meten de effectiviteit van bestaande programma’s; dan kunnen we snel een kwaliteitscyclus in de jeugdzorg op gang brengen.

Wat maakt een interventie effectief? Therapeutische relatie 30% Cliëntfactoren 40% Model en techniek 15% Verwachting (Placebo) 15% Lambert (1992) Assay & Lambert (1999)

Zelf resultaten laten zien De tweede weg Beide wegen zijn begaanbaar. SEJN kiest voor de tweede weg: Effectiviteit is meer dan het toepassen van een ‘bewezen effectieve interventie’ Professionals weten wat werkt Meet wat werkt in de praktijk Zorg voor doorlopende kwaliteitsbewaking en -verbetering Zelf resultaten laten zien

Praktijkgestuurd effectonderzoek Ook wel: Patient-focused research Betekent dat de uitkomsten van elke individuele behandeling gemeten worden... ... met als doel de kwaliteit van de behandeling aan te tonen en waar mogelijk te verbeteren

Welke resultaten laten zien? Cliënttevredenheid meten Is de cliënt tevreden over de hulp? Doelrealisatie registreren Zijn de doelen bereikt? Verandering meten Verschil tussen begin en eind behandeling: zijn klachten verminderd, competenties vergroot?

Basisprincipes praktijkgestuurd effectonderzoek Aansluiten bij de praktijk: Wat wil men weten? Stand van zaken? Welke opzet past? Inbedden in de praktijk : Welke instrumenten? Hoe in te zetten als onderdeel van de behandeling? Benutten door de praktijk: Individuele uitkomsten bespreken met cliënten Individuele uitkomsten bespreken in supervisie of teamoverleg Bijsturen van individuele behandeling Bijsturen van de interventie als geheel

Centrale, online dataverzameling (BergOp) Hulpmiddelen Trainingen (Nji) Implementatie effectmeting Werken met vragenlijsten Logistiek Benutting gegevens Centrale, online dataverzameling (BergOp)

Monitorprogramma BergOp

Een praktijkvoorbeeld Wie vraagt? Wat? Het Dr. Leo Kannerhuis (directie, psychiater, behandelteam) vraagt hulp bij de evaluatie van een nieuwe zorgmodule, PGA (Psychiatrische Gezinsbehandeling Autisme) Welke opzet? Meten van uitkomsten met gestandaardiseerde instrumenten voor en na de behandeling, plus een follow-up meting na 6 maanden

Inbedden… (1) Keuze instrumenten op basis van methodiek Verandering in competenties en klachten bij alle gezinsleden: Opvoedingsproblematiek ouders (NOSI) Psychische klachten ouders (SCL-90) Competentiebeleving jongeren (CBSA) Gedragsproblemen jongeren (CBCL)

Inbedden… (2) Gebruik instrumenten inpassen in behandeling Meetmomenten afstemmen: 1) tijdens introductie, voor stellen werkdoelen; 2) bij afsluiting en evaluatie; 3) bij follow-up gesprek Training introductie vragenlijsten en interpretatie uitkomsten Logistiek opzetten: bestellen, versturen, scoren, opslaan, rapporteren vragenlijsten; training in gebruik database (BergOp); monitoren dataverzameling

Benutten… (1) Voorbeeld uitkomsten op individueel niveau: Profiel gedragsproblemen jongere (CBCL) Effectrapportage gedragsproblemen jongere (CBCL)

CBCL profiel bij aanvang (Bron: BergOp 3.1)

CBCL profiel: aanvang - einde (Bron: BergOp 3.1)

Benutten… (2) Voorbeeld uitkomsten op groepsniveau: pilot PGA januari 2005 - oktober 2006; 12 gezinnen: 23 ouders, 31 jongeren Uitkomsten jongeren mét en zonder ASS: Gedragsproblemen (CBCL) Opvoedingsstress (NOSI)

Weergave uitkomsten Alle scores omgerekend naar deviatiescores (z-scores): Score = 0 : gemiddelde landelijke normgroep (50e percentiel) Score = 1 : 1 s.d. boven gemiddelde (84e percentiel) Score = 2 : zeer hoog (98e percentiel)

Verandering gedragsproblemen jongeren met ASS volgens moeder

Verandering gedragsproblemen andere jongeren volgens moeder

Verandering opvoedingsstress jongeren met ASS volgens moeder

Verandering opvoedingsstress andere jongeren volgens moeder

Van onderzoek naar praktijk, en terug...

Kansen praktijkgestuurd effectonderzoek Levert betrouwbare informatie over resultaten individuele behandelingen Levert waardevolle informatie over resultaten interventie als geheel Verbetert de professionalisering van de zorg Verbindt wetenschappelijke en praktijkkennis 26

Uitdagingen praktijkgestuurd effectonderzoek Vraagt een cultuuromslag in de jeugdzorg Vraagt om een gedegen inbedding in het primaire proces Stelt hoge eisen aan logistiek en dataverwerking Vraagt slimme en gebruiksvriendelijke ICT Vergt continue kwaliteitsbewaking 27

Dank voor uw aandacht!