Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Nut en noodzaak van evaluatieonderzoek
HET BELANG VAN PARTICIPATIE VAN MENSEN IN ARMOEDE
Aspecten van evaluatieonderzoek
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Herstelwerk Krachtgerichte basismethodiek
Onprofessionele Professionalisering
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Outcome monitoring van gedragsproblemen via een leerlingvolgsysteem Jan Willem Veerman Intervisiedag Leerlijnen, Utrecht, 4 maart 2009.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
[Hier titel van boek] [Hier plaatje invoegen] 1 van 19 Het bondgenootschap Hoofdstuk 6.
Doelstellingen Formuleren
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leer- werkplaats MPG aanpak
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Effectiviteit en efficiëntie vanuit overheidsperspectief Sofie De Smet Afdeling Beleidsontwikkeling Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
“Aan de ene kant is er de draaikolk van het medelijden en de liefdadigheid die vaak nog meer afhankelijkheid creëert. Aan de andere kant is er het monster.
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
H.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Begeleidingsplannen GGZ
RENN 4 Federatie Vaktherapeutische Beroepen
BINC-dag te Gent, 14 oktober 2009
Kernprocessen van de Act methodiek
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Ik heb iets van autisme of zo
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Symposium Jeugd- en Gezinsonderzoek
Onthaal en service.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
De nieuwe Professional Social Work De WMO werkplaats Implementatie
Dossier Empowerment.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Doel en taak van de hulpverlening
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Databank Effectieve Jeugdinterventies
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Sociaal netwerk methodiek
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
Tafel dagbesteding gemeenten
Plancyclus, les 2 Actualiteit
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
 Als antwoord op een groeiende wachtlijst..  Verschuiving naar RTJH: Hulpverlening verantwoordelijk voor een adequaat en efficiënt wachtbeheer;  Hulpverlening.
Infodag Binc 8 en 12 oktober 2010 Schaarbeek - Gent.
Infodag Binc 3 september 2010 Brussel. Welkom – 10.15Voorwoord door Stefaan Van Mulders, Agentschap Jongerenwelzijn – 11.00Waarom registreren?
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom.
Collectieve transitie en veerkracht
Disclosure belangen NHG spreker
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
OPweg Innovatief project
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Methodisch werken in de dagelijkse werking
Evaluatieonderzoek.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent

Inleiding We willen allemaal kwalitatieve en effectieve hulpverlening 2 e doelstelling BINC: reflectie over kwaliteit HV Wat is kwaliteit? Wat is effectiviteit? Hoe verhouden ze zich tot mekaar?

Professionalisering Professionalisering ‘verwijst voornamelijk naar de mate waarin praktijkwerkers en organisaties gestuurd worden door onderbouwde kennis en inzicht (in de oorzaken, achtergronden en benadering van problemen en hulpvragen van cliënten), en dit uitdrukken in vaardige en respectvolle behandeling zowel op het individuele als organisationele niveau. De basis van deze kennis ligt in de gesystematiseerde ‘praktijk-wijsheid’ en op onderzoek gebaseerde gegevens en theorieën’. (vertaling definitie Anglin)

Kernelementen Kennis –‘body of knowledge’: onderbouwde theorie en praktijk m.b.t. Instroom Doorstroom Uitstroom Kennis mbt context (juridisch,…) –‘practice wisdom’: impliciete kennis van de hulpverlener uit ervaring en wisselwerking Inzicht Vaardigheden toepassen op respectvolle manier: authenticiteit Professioneel hulpverlenen: ‘het met kennis van zaken en inzicht op authentieke, vaardige en respectvolle manier hulpverlenend handelen’

Waardegebaseerde professionalisering

3 soorten –Bureaucratisch –Klinisch/expertgebaseerd –Waardegebaseerd Waarden expliciteren: volwaardige plaats cliënt (participatie) –Kennis van de cliënt –Recht van de cliënt –Empowerment –Verhoogde effectiviteit en tevredenheid Oog hebben voor noden/behoeften cliënt => flexibiliteit Aandacht en plaats voor de mens-professional Elke cliënt is uniek => aandacht voor beslissingsproces

Effectiviteit/efficiëntie = kennisdomein in body of knowledge Effectiviteit: recht in de roos –= doeltreffendheid –= ‘mate waarin (rekening houdend met de omstandigheden?) de gewenste resultaten behaald zijn’ Efficiëntie: –= ‘het optimaal inzetten van middelen om het gewenste resultaat te behalen’ Resultaat! –Enkel product? –Of ook proces? Professioneel handelen ≠ garantie op succes, maar het verhoogt de kans wel

Resultaat ?! 4 niveaus 1: Cliënt-begeleider: dialoog! –Probleemreductie –Doelrealisatie –Tevredenheid –Uitval –Ontwikkeling van de jongere tijdens en na de hulpverlening? 2: voorziening –Gemiddelde van individuele resultaten 3: overheid –Tendensen gehele sector 4: maatschappij/politiek –Wat wil de maatschappij met deze groep?

Resultaat?! 4 maatschappij 3 overheid 1 Hulpverlener Cliënt 2 Voorziening Opnemen in Voorwaarden scheppen

Resultaat en maatschappelijke opdracht –Is er een ondergrens voor resultaat? –Haalbaarheid // bevoegdheid én handelingsruimte Waardegebaseerde professionalisering vereist samenwerking tussen verschillende partners –Overheid –Academische wereld –Steunpunten –Praktijk Resultaat ?! Ondersteunend OverheidOnderzoek Steunpunten Praktijk

Reflectie ! = absolute voorwaarde voor professionalisering Vage termen concreet maken –‘hoe maak ik ‘x’ in mijn praktijk concreet?’ Samen met anderen –Cliënt –Collega’s –Team –Organisatie –Onderzoek –Overheid –Steunpunten

Praktijkgestuurd effectonderzoek Value based practice Practice based evidence Evidence based practice

Praktijkgestuurd effectonderzoek ‘wat werkt voor wie, wanneer, en onder welke omstandigheden?’ Evidence based practice: praktijk obv wetenschappelijk onderbouwde en bewezen methodieken Practice based evidence als resultaat van praktijkgestuurd effectonderzoek –systematisch gegevens verzamelen over effect van praktisch handelen –Samenwerking! –Professionalisering en verantwoording

Praktijkgestuurd effectonderzoek 4 Ontwikkelingsniveaus interventies: de effectladder (Veerman & Van Yperen) 1.Potentiële interventie – beschrijvende bewijskracht 2.Veelbelovende interventie – theoretische bewijskracht 3.Doeltreffende interventie – indicatieve bewijskracht 4.Werkzame interventie – causale bewijskracht 3 werkzame principes –Aansluiting: inhaken op ontwikkelingsniveau interventie –Inbedding: onderdeel van het hulpverleningsproces –Benutting: doe er iets mee Eigen methodieken om bewijskracht te leveren per niveau

Praktijkgestuurd effectonderzoek Value based practice Practice based evidence Evidence based practice 1 potentieel 4 werkzaam 3 doeltreffend 2 veelbelovend

BINC als reflectiemotor? BINC –Reikt verschillende handvaten aan voor reflectie –Doelstellingen professioneel en participatief bepalen –Werkt mee aan kennisverhoging –Overlegplatform voor praktijk –Biedt materiaal voor verschillende niveaus –Verder ondersteunen om met cijfers aan de slag te gaan –Sluit aan bij het hulpverleningsproces