Van A naar Vaktherapeut beschrijving van gewenste competenties uit het ggz-werkveld Joost Kamoschinski (GGZ Nederland)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Advertisements

Sectorplan: de regio aan zet!
Complexiteit zorg. Van A naar Beter onderwijs op weg naar deskundige professionals Joost Kamoschinski.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Zelfregie Grote doorbraken komen altijd voort uit cliënten acties en initiatieven. De overheid, de instellingen en de professionals lopen altijd achter.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
Oudere werknemers in het hbo Vervangingsvraag van oudere werknemers Oudere werknemers is de oplossing voor de vervanging van oudere werknemers (Korver.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Ontwikkelingen in de Basis GGZ
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Improving Mental Health by Sharing Knowledge E-learning Signaleren depressie Ontwikkeling en implementatie Marijke Ruiter.
Intensive Care in de GGZ vanuit het perspectief van GGZ Nederland
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Cliënt- en Familieperspectief
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Deep Dive ABP Door: Leo Lenssen. ABP: Wat te doen? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar? Het ABP als maatschappelijke projectontwikkelaar?
Samen werken aan een gezonde regio!
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Evenwicht Het is van belang dat er een evenwicht bestaat tussen alle bronnen Grotere kans op positieve ervaringen 1.
‘ActiZ geeft kleur aan de zorg’ 12 mei 2009 Rohina Raghoebier, senior beleidsadviseur.
Regionaal Investeringsfonds mbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Het mes snijdt aan twee kanten
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Studiedag vaktherapie in werkveld oncologie
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Subsidiebeleid Barendrecht
Participatie in de praktijk
Loopbaanontwikkeling OOP
Goed geestelijk is goed zakelijk
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Versterking doorstroom BK DvdB Hoe het tij te keren in de beroepskolom ? Roel van Asselt Inhoud 1. Stand van zaken 2. Dwingende condities voor verbeteringen.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Gezondheidszorg Patiëntveiligheid bezien vanuit de psycholoog Resultaten van een onderzoek onder leden van het NIP Dr. Udo Nabitz, bestuur NIP 24 september.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Convenant ‘Extra investeringen Langdurige Zorg ’ Peter Kruithof directie Langdurige Zorg.
Samen verzekerd van goede zorg André Rouvoet, voorzitter Zorgverzekeraars Nederland Congres Arts en Organisatie – 10 juni 2016.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Succesvol cultureel ondernemen
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Landelijk competentieprofiel van de gehandicaptenzorg
De organisatie en implementatie van IHT
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Van A naar Vaktherapeut beschrijving van gewenste competenties uit het ggz-werkveld Joost Kamoschinski (GGZ Nederland)

Complexiteit zorg

Rode draad… ontwikkelingen GGZ werkveld Vaktherapeutische beroepsgroep BCP vaktherapie Profilering: het BCP onder de loep

GGZ Nederland Branchevereniging geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg (lobby voor) landelijk beleid ggz Ongeveer 103 lid-instellingen 65.000 fte (84.000 personen) +/- 2500 VkTh €5,7 miljard (2009, alleen leden)

Arbeidsmarkt (kwantitatief en kwalitatief) Kwantitatief Doelstelling: Evenwicht tussen vraag en aanbod (kwantitatief en kwalitatief) Kwantitatief a. adequate financiering (opleidingsfonds, WVA, stagefonds, extra investeringen langdurige zorg) b. toewijzing opleidingsplaatsen (opleidingsfonds) c. Voldoende duale/stage-plaatsen d. modern HRM-beleid

Arbeidsmarkt II 2. Kwalitatief Samenhangend opleidingsstructuur Verhelderen opleidingsvraag werkveld Betere aansluiting (initieel) onderwijs met ggz werkveld Kwaliteit opleidingen Keurmerken? Diversen: EVC, examinering, CGO, doelmatigheid

Ontwikkelingen GGZ werkveld* Bezuinigingen (€600mlj én ….) vraaguitval 8 t/m 12% Efficiency (administratieve lastendruk, stelselvereenvoudiging, beddenreductie) Extramuralisering (wijkgerichte aanpak) Preventie E-mental health Arbeidsmarkt * Uit ´Zorg werkt´, visiedocument GGZ NL

Ontwikkelingen GGZ werkveld II Projecten (zorginhoudelijk): Herstelondersteunende zorg (HOZ) Dwang & Drang, agressiehantering Ervaringsdeskundigheid E-mental health Taakherschikking (beroepenstructuur)

Algemene consequenties personeel Reductie personeel Scherp oog bekostiging zorg Taakherschikking beroepenstructuur ggz (ontschotting?) Flexibilisering Ondernemerschap Andere/nieuwe competenties

Cijfers vaktherapeuten kleine beroepsgroep GGZ (3%) Met name werkzaam in volwassenpsychiatrie, K&J en forensisch Alleen HBO-niveau Basisopleiding: 60% vaktherapie 40% anders

Betere aansluiting HBO: BCP Vaktherapeuten Van beroepsprofiel (FVB) naar beroepscompetentieprofiel (sociale partners) Doel: betere aansluiting onderwijs op (nieuwe) competenties Optioneel: positionering vaktherapeut individuele instelling Duidelijk verschil beroepsprofiel Verantwoordelijkheid beroepsgroep

Tipje van de sluier… Paradigmashift: Herstelondersteunende zorg Vermaatschappelijking Multidisciplinair werken/ketenzorg Ondernemerschap Preventie E-mental health Vakkennis (psychopathologie, psychofarmaca, groepsdynamica, empowerment, financieringsstelsel, somatiek?)

Kritische noot BCP helder en transparant (voor iedereen leesbaar) Werkgever/werknemer naar onderwijs ipv werknemer/onderwijs naar werkgever Vaktherapeuten al voldoende opgeleid... Zakelijkheid Theorieboek vs. samenvatting Uniek vs. algemeen

Helder en transparant Kenmerkend voor vaktherapie: werken in en vanuit specifieke vaktherapeutische actviteiten… Vaktherapeutische: - activiteiten/interventies/bijdrage - mogelijkheden - logica Wat? Hoe? - deskundigheid - werkingskracht - dialoog Wens GGZ Nederland: wat doe je precies als je een vaktherapeutische activiteit aanbied? En hoe doe je dat (vanuit welke kennis, vaardigheid en houding?

Rolverdeling BCP wg wg wn ow wn ow Wg = werkgever Wn = werknemer Ow = onderwijs

Zakelijkheid RvB/MT beslist over inzet beroepsgroepen - (minder) geld eenmalig uitgeven - effectiviteit - transparantie - zakelijk vs. emotie (…beeldende techniek van het zagen….) - taakherschikking: uniek?

Profilering (uniek) ……veel vaktherapeuten plaatsen de hulpvraag bij voorkeur in het licht van de persoon, zijn proces en wat zij in de client aan sterke kanten en mogelijkheden ziet. Het kunnen toepassen van een klantgerichte en vaak kortdurende therapeutische behandeling op effectieve en efficiente wijze is eveneens geboden….. …Doel van vaktherapie is blijvende gedragsverandering tot stand brengen en daarmee psychososciale op psychiatrische problematiek wegnemen, verminderen of hanteerbaar maken. (De wijze waarop daarvoor vaktherapeutische activiteiten worden gearrangeerd is uniek…)

Specifieke vaktherapeutische competenties Ontwikkelt een onderbouwde visie op de therapeutische werkingskracht van vaktherapeutische activiteiten en ervaringen Stemt af op de hulpvraag van de client d.m.v. beeldende, dans-, drama-, muzikale of psychomotorische activiteiten Voert de vaktherapeutische dialoog vanuit inter-persoonlijk en vakmatig perspectief Maakt de eigen vakdiscipline inzichtelijk en verantwoordt deze naar betrokkenen Opereert ondernemend, proactief en innovatief t.a.v. de vaktherapieen Levert een vaktherapeutische bijdrage aan wetenschappelijk en strategisch onderzoek Zouden (ggz-)agogen dit kunnen? Echt uniek en specifiek is het nog niet beschreven

Vragen om mee te nemen… Hoe uniek bent u: - als persoon? - als vaktherapeut? En wat doet u dan precies? En op welke manier? En hoe kan u dat helder en transparant, edoch uniek, omschrijven?

Tot slot Gezamenlijk BCP goed initiatief Concept uitgebreid boekwerk Gereageerd op concept En…

Samen naar de finish Bedankt voor uw aandacht! Vragen?