Met het oog op de toekomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Landelijke bijeenkomst samenwerkingsverbanden Kinderopvang-beroepsonderwijs 9 dec 2013.
Sectorplan: de regio aan zet!
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Duurzame ambitie van Fontys Werktuigbouwkunde
Realisatie kindcentrum
Strategisch personeelsbeleid
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Mobiliteit en Loopbaan
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Missie: Calibris, adviseur voor praktijkleren, ondersteunt bedrijven binnen Zorg,Welzijn en Sport bij het hebben van voldoende en voldoende gekwalificeerd.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Gezondheids- en vitaliteitsmanagement Gezond, vitaal, …gemotiveerd!
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Blariacumcollege Conferentie Inductie. Missie en visie Persoonlijke aandacht Sportactief zijn Kwaliteit leveren Onderzoekende houding.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne S. Helsdingen 1, Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock.
Kansen bieden als werkgever / opdrachtgever & wijkeconomie - meedoen en vooruitkomen bij Portaal - VSS Enschede, leren & werken, 7 juni 2012, Guus Haest.
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Regionale Samenwerkingsverbanden Utrecht, 10 maart 2014 Samen werken aan ontwikkeling 17 februari 2014.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Meer maatwerk door vernieuw(end) teamwerk ‘t Heibosch
ARTRA. Vandaag werken aan morgen. Anouk van Helmond, Accountmanager Werk-event 2 juni 2010.
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
10 tips Lees ook de Manpower White Paper!
VMBO Economie Docentendag
DEBAT De KRACHT van HAAGSE OUDEREN
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Jongeren met een beperking
Sectorplan ICT 500 extra BBL-trajecten Desirée Frissen 29 januari 2015.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Leren in een werkende omgeving
Honoursprogramma voor propedeusestudenten
Participatie in de praktijk
Welkom bij de workshop Aanpak Stageproblematiek
Ruim baan voor vakmanschap bezien vanuit een branche
Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Van waarde; van betekenis zijn SBCM opleidingsdag 23 september 2015 Tom de Haas.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Alles draait om jou ! Startconferentie G32 12 juni 2014 Een sluitende keten van leren, werken en ondernemen.
VoorlichtingHavo / Atheneum Leren met plezier!. Welkom Sander ScholtenFloor Maters.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
Inzet universitaire studenten op de werkvloer. Programma Voorstellen Hoe is het idee ontstaan? Een student aan het woord. Hoe zijn we te werk gegaan?
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Welkom FLOW Arbeidsmarktonderzoek Woningcorporaties 2016; highlights
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Toekomstgericht personeelsbeleid
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Transcript van de presentatie:

Met het oog op de toekomst De ideale functiemix in het begeleiden van kinderen Caty Bulte

Toekomstbestendig functiegebouw Krimp Zittend personeel Scan positief: keuze setting en bijscholing Scan negatief: begeleiding naar andere branche Toekomstbestendig functiegebouw Juiste functiemix in elke setting Juiste kennis vanwege kwaliteitseisen Krimp (en andere verwachte ontwikkelingen) Nieuw personeel en stagiaires Adequaat geschoold, juiste kennisaccenten Startbekwaam (in brede of smalle setting)

krimp Uitgangssituatie: Verdringing? En als het weer aantrekt?? krimp: van 97.000 mw-ers in 2011 naar 75.000 in 2016 waarvan in 2014 en 2015 nog 3000 medewerkers Verdringing? En als het weer aantrekt??

Sector in beweging Inhoudelijk: Structuur: ontwikkeling kind centraal kwaliteitseisen / professionalisering Structuur: samenwerken / vlechten met onderwijs (en….)

- krimp in combi met toekomstperspectief - duurzame inzetbaarheid van Goed werkgeverschap Nu actief worden - krimp in combi met toekomstperspectief - duurzame inzetbaarheid van medewerkers met potentie - meebewegen tbv samenwerking - als beroepsopleiding bijdrage te leveren en voorbereid te zijn op de toekomst

Toekomstbestendig functiegebouw Heterogene samenstelling team (micro en meso) Hoger opleidingsniveau T-shaped professionals Kennisaccenten en verdieping in vakgebied Samenwerken / communiceren met collega’s van andere disciplines

60% mbo3-geschoolden Duurzaam inzetbaar? ….. Ja, onder voorwaarden kiezen voor leeftijdsgroep Door smallere setting meer leerpotentie Bijscholing op bijbehorende kennisaccenten En beter inzetbaar.. in functiemix met hoger geschoolde met coaching on the job

Zittend personeel Scan op leerpotentie Positief: Negatief: keuze maken voor setting bijscholing volgen op kennisaccenten Negatief: omscholing en/of begeleiding naar andere branche

kwaliteit Vakkennis Coaching on the job Teamprofessionaliteit Een leven lang leren

opleidingen Bijdragen aan bijscholing (sectorplan?) Initiële opleidingen aanpassen aan ontwikkelingen. Professionele attitude ontwikkelen In contact blijven met veld

Toekomstbestendig functiegebouw Krimp Zittend personeel Scan positief: keuze setting en bijscholing Scan negatief: begeleiding naar andere branche Toekomstbestendig functiegebouw Juiste functiemix in elke setting Juiste kennis vanwege kwaliteitseisen Krimp (en andere verwachte ontwikkelingen) Nieuw personeel en stagiaires Adequaat geschoold, juiste kennisaccenten Startbekwaam (in brede of smalle setting)

aandachtspunten Ook andere vormen van samenwerking (jz) Branche-competentieprofielen i.o. (te) regionale focus (te) politieke focus