SSC ICT TU Delft Peter van Schaik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Omvang van de ambachtseconomie
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Financiële transparantie in zorg en maatschappelijk vastgoed ir. George Müller MRE MFA Lab MFA Exploitatiemodel.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Information Management
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Agenda Inkoopprofessionalisering
Governance van de informatievoorziening
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Accountancy en Advisering
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
De Nederlandse economie 2 e kwartaal 2010 PROGRAMMA Opening en uitreiken persmap – Leespauze – Presentatie uitkomsten door.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De stadsrandzone centraal Ruimteconferentie 3 november 2009 Bart van Bleek.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Onsight Managed Security Services
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Governance van de informatievoorziening
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
ZijActief Koningslust
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Transcript van de presentatie:

SSC ICT TU Delft 10-06-2010 Peter van Schaik Directeur SSC ICT TU Delft

Agenda Agenda Introductie TU Delft Situatieschets Shared Service Center ICT CMM als leidraad voor evolutie SSC Vragen Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 2

Feiten www.tudelft.nl TU Delft Introductie Faculteiten: 8 Bachelor programma’s: 14 Master programma’s: 36 Totaal aantal studenten op de campus: 16.000 Internationale studenten: 1900 Wetenschappelijke staf: 2.600 Aantal PhD proefschriften per jaar: 250 Brandpunt??? Programma’s Multidisciplinair Onderzoek: Energie, Gezondheid, Infrastructuur, Milieu 7.000 client PC’s, 40.000 IP adresses 1000 Servers (KA), of which 150 Virtual 2 Datacenters (synchronous storage) 230 TB storage capacity 600 switches 900 Accesspoints Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 3 3

Shared Service Center ICT Introductie Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 4

ICT en de TU Delft Tot 31 december 2005 Introductie Ondersteuning Afdelingen Faculteiten Afdelingen Secties Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 5 5

Shared Service Center ICT Introductie SSC ICT Ondersteuning Afdelingen Faculteiten Afdelingen Secties Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 6

Uitdaging SSC ICT Introductie Centrale ondersteuning aan 7.000 medewerkers (onderzoek en onderwijs) Centrale ondersteuning aan 16.000 studenten Centrale ondersteuning van alle applicaties Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 7

Missie, Visie en Strategie SSC ICT Introductie Missie Het SSC ICT levert klantgerichte ICT diensten en producten aan alle onderdelen van de TU Delft en fungeert als centre of excellence (kenniscentrum ICT) voor hoogwaardige ICT diensten. Visie Het SSC ICT dient zich primair ondersteunend aan het primaire proces op te stellen. ICT is een facilitator voor vele innovatieve ontwikkelingen in onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Onze visie is dus dat we kunnen uitgroeien tot HET loket voor ICT diensten bij de TU zowel op het gebied van ICT-beleid, ICT-ontwikkeling en ICT-beheer. Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. Strategie de kern van de uitdaging bij ICT is “vertrouwen”. 8

Waarom een SSC Situatieschets Kostenreductie Kwaliteitsverbetering Synergie Voorbereiding voor outsourcing / insourcing / offshoring Verhoging strategische flexibiliteit voor BU Hogere transparantie / meer “in control” Medewerkersbehoefte en medewerkerstevredenheid Tbv BU om kerncompetenties verder te ontwikkellen Verlagen werkkapitaal Verhogen klanttevredenheid Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 9

Waarom een SSC Situatieschets TU Delft: Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 10

Organisatorische inbedding Situatieschets SSC manager / directeur legt verantwoording af aan de BU waar het deel van uitmaakt de afnemende BU’s de COO de raad van bestuur de externe raad van commissarissen Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 11

Organisatorische inbedding Situatieschets TU Delft: Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB) Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het IM@C Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 12

Financiele governance Situatieschets Verrekening op basis van een allocatie (FTE; vierkante meter) Vast percentage van de omzet Vast percentage per periode Afname maal varierend tarief Werkelijke kosten + winstmarge Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 13

Financiele governance Situatieschets TU Delft: Vast percentage van de eerste geldstroom per periode Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 14

Type verantwoordingscenter Situatieschets Kostencenter Investeringscenter Winstcenter Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 15

Type verantwoordingscenter Situatieschets TU Delft: Kostencenter met investeringen op basis van een business case Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 16

Realisatie SSC ICT Situatieschets “Big Bang” Eerst volledig inrichten van een SSC alvorens het gaat opereren Eerst beschrijven van alle processen alvorens met een SSC te starten Eerst beschrijven van alle processen en realiseren ondersteunende tools alvorens met een SSC te starten Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 17

Realisatie SSC ICT Situatieschets TU Delft: Big Bang Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 18

Rol van de SSC manager/directeur Situatieschets Dienstverlener Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer Goede balans tussen dienstverlener en ondernemer Vooral ondernemer en beperkt dienstverlener Ondernemer Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 19

Rol van de SSC manager/directeur Situatieschets TU Delft: Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 20

Cultuur SSC ICT Situatieschets Een op een gelijk aan concernidentiteit en normen en waarden Beperkte ruimte binnen het SSC aanwezig voor eigen identiteit Concerncultuur creeert basisprincipes; invulling door SSC Voldoende ruimte voor het ontwikkelen van een eigen identiteit Volledig eigen identiteit, normen en waarden Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 21

Cultuur SSC ICT Situatieschets TU Delft: Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 22

Procesverbetering SSC ICT Situatieschets Tijdige en correcte uitvoering van het werk wordt bewaakt Opgemerkte fouten leiden tot verbeteringen van en in de processen Prestatiemetingen worden in alle processen toegepast Er is een systeem dat risico’s tijdig aantoont voordat problemen hiervan escaleren Structureel evalueren en verbeteren van processen maakt deel uit van de bedrijfsvoering Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 23

Procesverbetering SSC ICT Situatieschets TU Delft: Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 24

Succesbeleving Situatieschets Er is geen besef van en communicatie rondom het succes Enkel een ‘gevoel’ in zachte factoren dat het SSC een succes is en dit wordt informeel gecommuniceerd Er zijn harde cijfers over het SSC bekend en gecommuniceerd Kostenbesparingen en toegevoegde waarde van het SSC worden in cijfers uitgedrukt en gerapporteerd Kostenbesparingen en toegevoegde waarde worden zowel in zachte, kwalitatieve factoren als harde, kwantitatieve factoren weergegeven Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 25

Succesbeleving Situatieschets TU Delft: Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 26

Situatieschets SSC ICT Kostenreductie met behoud / verbetering van klanttevredenheid Legt direct verantwoording af aan de raad van bestuur (CVB) Legt indirect verantwoording af aan de afnemende BU’s via het IM@C Vast percentage van de eerste geldstroom per periode Kostencenter met investeringen op basis van een business case Big Bang Vooral dienstverlener en beperkt ondernemer Er is een beperkte ruimte aanwezig voor het creeren van een eigen identiteit Daar waar het mogelijk is (men eraan toe is) worden processverbeteringen toegepast Gevoel in zachte factoren dat het SSC een succes is Wij kunnen nu de resultaten onderbouwen met harde cijfers en gaan deze communiceren. Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 27

Capability Maturity Matrix CMM – SSC ICT Waarde georiënteerd Service georiënteerd Proactief Reactief Chaotisch Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 28

Definities voor niveaus 1 tot 3 CMM – SSC ICT Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 29

Definities voor niveaus 4 tot 5 CMM – SSC ICT Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 30

CMM volgens Gartner CMM – SSC ICT Deltawerken 1954-1978 Tool leverage Operational Process Engineering Service Delivery Process Engineering Service and Account Management Manage IT as a Business Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 31

Evolutie SSC volgens CMM CMM – SSC ICT Waarde georiënteerd 1-1-2012 1-1-2009 1-8-2007 Service georiënteerd Proactief 1-1-2006 Reactief Chaotisch Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 32 32

Dank voor uw aandacht Vragen Vragen Deltawerken 1954-1978 Deltadienst: bevorderde gerichte kennisontwikkeling en innovatie die direct werd toegepast. Samenwerking tussen Deltadienst, kennisinstituten, ir buro’s en universiteiten. Opnieuw: integraal beleid/beheer reeds toegepast, nu met aandacht voor natuurlijke systeem. 33