Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Advertisements

The sociology of organizations 1. BUREAUCRACY AND LEGITIMATE AUTHORITY Max Weber Sarah Moonen
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
Nahum 2:5 5 Door de straten razen de wagens, ze jagen voort over de pleinen, ze zien eruit als fakkels, als bliksemschichten schieten ze voorbij.
Kunstproject groep 8.
Gemaakt door Mike van Doorn
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Lesprogram ma 1.Voorgaande lessen 2.Tekstjes overnemen, ppt 3.Filmfragment met opdracht 4.Nabespreking 5.Huiswerk volgende week. 1.
Ferdinand de Saussure (Genève, 26 november Vufflens-le-Château, 22 februari 1913) =
De verlichting Paragraaf 2.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Welkom.
Joods-christelijk wereldbeeld
Harry Potter en de schepping
4.1 De Pruikentijd.
De opkomst van het christendom
Trendanalyse introductiecollege, V2, blok 1 peter buis en theo ploeg.
De ontwikkeling van Het Christendom..
De ontwikkeling van het Christendom
1 17 okt 2013 Rijnsburg 17 okt 2013 Rijnsburg. 2 het voorgaande: Melchisedek voor het eerst ter sprake in 5:6 en 5:10 10 door God aangesproken als hogepriester.
Hoe is het ons geleerd? de rechtvaardige God de schuldige mens.
Kunstproject over Pablo Picasso
Levendmakende Kracht.
Uw wil geschiede Preek over HC Zondag 49.
Woord van Leven Februari
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Foucault: How do people become subjects?
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Wat geloven de wereldgodsdiensten?
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
Godsdienst.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
 Heiliging, Reiniging & Bevrijding Zijn we nog slaaf van de zonde?
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Wetenschappelijke revolutie
Griekse mythen en wetenschap
Hoofdstuk V: Rome Les 6: Romanisering
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
1. 1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf,... Hebreeën 10 - NBG 2.
‘In het begin schiep God de hemel en de aarde’ Genesis 1:1
26 oktober 2014 Zoetermeer deel 1. het (direct) voorafgaande in 'Openbaring'  19:11-21 verschijning van de Koning der koningen aan de volkeren  20:1-6.
De Republiek der zeven verenigde nederlanden
“ Mijn handen hebben de hemelen uitgespannen, Ik riep het sterrenleger te voorschijn” Jes.45:12.
1 Van David. Een psalm. Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here: Zet u aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden gelegd heb als een voetbank voor.
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Dienst:. 2 augustus 2015 Spreker:. D. Gorter Tekst:
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Voorganger: ds. G. Rohaan Organist: Mans Kuipers
De Bijbel Inleiding.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
Darwinisme en de Nazi-Holocaust Door Cédric De Ruyck.
Mag ik een monastiek momentje van U? Jos Douma voorganger Plantagekerk Zwolle.
IS LIEFDE HET MIDDEL VOOR GROEI IN DE KERK?.  Wat verweet Jezus de Farizeeërs en de schriftgeleerden ?  Wat moest het kenmerk van een discipel zijn.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
en Zijn rechtvaardigheid
SCHEPPING EN ZONDEVAL Les 1 voor 6 oktober 2018.
Het Christendom Circa het jaar 0.
Transcript van de presentatie:

Discourse analyse in Cultural Studies Het herlezen van Foucault

Stuart Hall Race as an empty Signifier Analyseer op welke manier die S invulling krijgt in taal maar ook in beeld. Ingang volgens Foucault: het discourse

Michel Foucault Madness and Civilization Birth of the Clinic Discipline and Punish The Order of Discourse The History of Sexuality

Parallel Lives Jean Antoine Touzard, geplaatst in het kasteel van Bicêtre, 21 april 1701: Opruiende afvallige broeder, in staat geacht tot de grootste misdaden, sodomiet, atheist zowaar mogelijk; dit individu is waarlijk een afschuwelijk monster dat beter gewurgd kan worden dan met rust gelaten.

Op welke manier heeft Foucault zijn data geselecteerd? Ze moeten niet slechts vreemde anekdotes vormen maar een belangrijk deel vormen van een minuscule geschiedenis van hun bestaan, van hun ongeluk, hun gekheid. In de verhalen moet een belangrijke realiteit doorklinken, op cruciale wijze verweven met ‘een bestaan’. In hun samenhang vormen deze brandpunten een legenda van obscure mensen, middels een discours, zoals zij verweven zijn met macht.

Wat zeggen deze berichten ons? Hun schandalige daad (infamy) vertelt iets over wat schandalig wordt gevonden. 17de eeuw wordt het Christendom vervangen door een administratieve bureaucratie inzake de behandeling van het kwaad. Niet meer het oor van de priester, maar een compleet en voortdurend systeem van wetten en regels structureert de straf. Het kwade is niet meer een bericht dat via één priester naar één God wordt verzonden, maar accumuleert op aarde in de vorm van geschreven sporen. Voor het gewone leven is er een nieuwe mise-en-scène geboren.

Het gevoel leefde dat vooral in het gesprek deze verstoringen aan bod moesten komen. Al deze ingrediënten van het gewone, het onbelangrijke detail, de obscuriteit, de niet gewone dagen, en het gemeenschapsleven konden en moesten verteld worden, of beter nog, op schrift gesteld. Deze machines waren zonder twijfel belangrijk voor de installatie van nieuwe vormen van kennis. Met het begin van de 18de eeuw werden aldus de verhoudingen tussen het vertoog, macht, het alledaagse leven en de ‘waarheid’ samengebonden tot een nieuwe tijd. Waarom dit theater van het alledaagse?

Discourse als ingang tot dit nieuwe episteme Een taalkunst werd aldus geboren wiens taak het niet langer was het onwaarschijnlijke te vertellen, maar welke inzichtelijk moest maken wat niet kan, niet mag en niet moet.

Herkennen van Machtsrelaties en Subjectposities Systeem van differentiaties als voorwaarde en resultaat. Machtsrelaties gebruiken hierarchie, profijt. Heeft middelen nodig om zich te articuleren (instituties). Schept een tijd(sbeeld). Maakt waarheid. Discourse/vertoog als ingang.

Herkennen van Foucaults Machts en Subject in Televisiestudies Discourse analysis (Hartley and Fiske) Audience studies (Ien Ang on Dallas) Géén effect-studies (Gerbner) maar telvisie als actief onderdeel van een actieve maatschappij maar agency (zie MCM)