Stand van zaken onderzoek tarievenmodel en tarief 2005 Bijzondere ledenvergadering Vereniging ASL 27 januari 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Verenigings meerjarenplan Agenda presentatie  Plan van aanpak  Taak commissies  Bevoegdheden commissies  Invloed leden  Jaarplan  Stellen.
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
1 TOEKOMST PARKMANAGEMENT Presentatie raad d.d. 9 april 2009.
Ruimte voor Ruimte Noord-Holland
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
Deeltijd-WW in bouw en hout De regels, de kansen en de risico’s voor werknemers September 2009.
Bemiddeling bij bouwconflicten Mr ing. J.J. van de Vijver 16 maart 2005.
Prins Bernhard Cultuur Fonds Limburg Hoe kunnen we elkaar versterken? Paul Geraets Presentatie d.d
Stimuleringslening DPW Zeeland 1 oktober 2012 Caroline van Campen.
Hoofdstuk 3: Wat doe je met je geld?
10 januari 2006 Algemene Ledenvergadering - Project Website(s) 1 Project Website(s)
Verenigingen en financiën
Koopwoning...  (het is niet zo moeilijk…). huiswerk  pak agenda en noteer bij ma 19 januri 5e lesuur:  leren tb 72 tm 77 maken 3.21 tm 3.23 wb 129.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Beheer en exploitatie binnensportaccommodaties
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
Outputgestuurde Onderhoudscontracten
3 interactive marketing communications.
Ondernemersfondsen in Nederland
Hulp bij het huishouden Gemeente Gouda presentatie gemeenteraad Gouda 15 september 2010.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Maatschappelijk Aanbesteden
Aanbesteding verwerking huishoudelijk restafval en gft
Aanbesteding verwerking huishoudelijk restafval en gft
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Uitbreiding transportcapaciteit in Noord-Holland
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Lineaire functies Lineaire functie
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
 (het is niet zo moeilijk…)
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Activiteitenbesluit en geluid
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
1 DE DEELNEMERSRAAD BIJ PME Hoe gaat het bestuur hiermee om in de praktijk Ronald van Vliet 25 september 2007.
Duurzame vernieuwing afvalsamenwerking in Limburg Roermond, 24 november 2004 ASL AfvalSamenwerking Limburg.
Algemene ledenvergadering Woensdag 24 november 2004, uur Oranjerie Roermond.
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Limburgse Afvalconferentie 2004 Algemene Leden Vergadering Vereniging van Contractanten AVL U bent de architect Munttheater Weert Donderdag 8 april 2004.
Grote opdracht Optimalisering Roel Wijgers MSc CQM Eindhoven
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
H2 Lineaire Verbanden.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Stichting Brouwershuis ‘Ruimte voor Iedereen’ Stichting Brouwershuis Roel Baas, 27 juni 2007.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Boskalis en Van Oord FNV Waterbouw
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
DE VOORZIENINGEN.
Telfort Postpaid Buitenlandbundels - live op 28 juli
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
Reglement Inwendige Orde Hoofdstuk 1 : Het ontslag van een lid van de Raad van Bestuur. Art.1 Ieder uitgesloten of ontslagnemend bestuurslid kan zich Ieder.
De Bouwrecht Dag Academie voor de Rechtspraktijk 25 september 2014
KAPITAALLASTEN Algemene Ledenvergadering VGN 23 juni 2011.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
SCHOLINGSBUDGET hoe krijgt u uw bestuurder mee?
Analyse en advies toepassen overgangsmaatregel
Tariefstelling Wmo 2019.
Transcript van de presentatie:

Stand van zaken onderzoek tarievenmodel en tarief 2005 Bijzondere ledenvergadering Vereniging ASL 27 januari 2004

Basis 1993: Raamcontracten* Verwerking HRA, GHA en GFT –Art. 3.2 bepaalt: tariefbepaling wordt uitgewerkt 1998: Overgang van AVL naar Mega en later naar Essent –Fusienota borgt dat alle rechten en plichten aangegaan door AVL overgaan naar Mega/Essent 2001: –21 sept.: vaststelling door ledenvergadering van Tarievenmodel –Model is onder strikte randvoorwaarden ingevoerd –Die randvoorwaarden borgden het primaat van het raamcontract * Raamcontract(en): in het vervolg afgekort tot RC

Tarievenmodel Definitief eindrapport Methode van tariefsontwikkeling inname huishoudelijk restafval Limburg Versie 1.2 Samengesteld door Arno Lelieveld Juni 2001

Tarievenmodel; basis 2001

Tarievenmodel Sinds 2002 toegepast Tariefstijging wordt bepaald via CBS-index –Vaste lasten stijgen niet –Variabele lasten worden geïndexeerd 50% index beroepsgoederenvervoer 50% index milieudienstverlenende industrie In 2001 is afgesproken –het model te evalueren in 2004 –het model toe te passen

Insteek ASL-bestuur Model –is dus uitwerking van Raamcontract –wordt onder voorwaarden toegepast (vastgesteld ) –is hulpmiddel bij tariefbepaling –zou voor tarief 2002 tm 2006 worden toegepast Raamcontract heeft primaat RC art. 3: bestuur VvC heeft te allen tijde recht om leden te adviseren over tarief Dit staat los van de evaluatie De evaluatie heeft tot een belangrijke conclusie voor het bestuur geleid: –Model werkt als prijsgarantie met vaste stijgende lijn –Dat staat haaks op de mogelijkheden in de markt om tot lagere tarieven te komen –Dat staat ook haaks op de verplichting uit het Raamcontract om tegen zo laag mogelijke kosten te werken Dus: bestuur wil weer terug naar die kern van het Raamcontract en beroept zich op haar adviestaak voortvloeiend uit art. 3 RC

Juridische basis bestuur RC art. 3 bepaalt: AVL stelt met inbreng van de Limburgse gemeenten (en via intermediaire rol VvC) procedures vast voor: –Jaarlijkse tarieven –Afsluiten van majeure verwerkingscontracten Voorwaarde 4 dd : “Het tarievenmodel is een uitwerking van de art. 3 RC genoemde uniforme procedures en voorwaarden. Het is een hulpmiddel voor het bepalen van de jaarlijkse tarieven” Bij invoering van het model is nog expliciet melding gemaakt van art. 3 RC Bestuur wenst een volledige toets op de contractprestaties conform considerans Raamcontract en op grond van het tarievenreglement Uniforme Voorwaarden (bijlage bij RC)

Opstelling Essent Milieu Houdt vast aan tarievenmodel Alle verwerkingskosten mogen in rekening gebracht worden (RC art. 4.1) Wil lichte toest van dat model –Kloppen parameters nog wel –Bijv. verhouding verbranden-storten Wil toets tarief op contractconformiteit en niet op marktconformiteit Tariefvorming staat los van feitelijke sturing –Dus: indexeringsmodel i.p.v. voor- en nacalculatie Dat is ook afgesproken in sept (voor periode ) Gemeenten krijgen geen inzicht meer in bedrijfsvoering

Divergentie in standpunten In de kern gaat het om: Bestuur wil terug naar prestatieverplichtingen in Raamcontract Primaat contract of tarievenmodel? Essent wil vasthouden aan tariefvorming los van verantwoordingsplicht bedrijfsvoering

Stelling: Geen probleem als……..? Als er bij gemeenten vertrouwen zou zijn in de totstandkoming van en de hoogte van het tarief dan zou er geen probleem zijn.

Traject PriceWaterhouseCoopers (PWC) Daarom: beide partijen zijn opdrachtgever voor onderzoek PWC Doel: het meten van de “Prestaties van Essent in het licht van het Raamcontract”

Bevinding PWC in concept 1 Verwerking Limburgs HRA heeft kostprijs (2004): €144,76 Stelling Essent: –Feitelijk tarief 2004= € 137,68 –Dus er wordt € 7,- korting verleend –Tariefbepaling staat dus los van feitelijke sturing Stelling Bestuur: –methodisch onjuiste kostprijsbepaling –Immers niet gebaseerd op vereveningsafspraak 1993

Vereveningsovereenkomst 1993 Gesloten door sturingsorganisaties Limburg, Noord-Brabant en Zeeland Art. 2.4: “Partijen zullen ……..zodanige afspraken tot stand brengen dat het te verbranden afval uit alle drie provincies onder dezelfde financiële voorwaarden kan worden verbrand” Art. 2.3: de gemeenten uit de drie provincies staan in de verhouding 6:3:1 garant voor de zuidnederlandse verbrandingscapaciteit Limburg heeft zelf geen verwerkingscontract met AZN, maar lift mee op de ingekochte capaciteit van Noordbrabant. Art. 6: Afspraken hebben geldigheid zolang er verbrandingscontracten zijn tussen AZN en de zuidnederlandse sturingsorganisaties en zijn dus nog steeds van kracht

Dus:…….. Bestuur is van mening dat Dat het onderzoek methodisch op orde gemaakt dient te worden door geconsolideerde gegevens Limburg/Noord- Brabant boven water te krijgen Pas dan is de voorwaarde geschapen om te gaan evalueren Eigen taxatie dat er in financiële zin per ton maximaal € 3,- tot € 4,- ruimte is (op grond van jaarrekeningen) Voorkeur voor een bestuurlijke oplossing (gesprek 25 januari) Anders staat weg arbitrage open

Wat als er geen oplossing komt? Rapport PWC moet afgemaakt worden Bevindingen PWC worden voorgelegd aan Raad van Commissarissen Essent (RvC) Standpunt ASL wordt conform contractprocedure voorgelegd aan RvC Op grond daarvan stelt RvC tarief vast (RC- bijlage art. 2.5; normaal per 1 oktober) Bij blijvend geschil staat weg naar arbitrage open (RC art. 10)

Aspecten bij eventuele arbitrage (reglement Nederlands Arbitrage Instituut) Eiser (de gemeenten) wordt verplicht om honorarium arbiter+ondersteuners voor te schieten (in depot) Daarnaast moeten kosten gemaakt worden voor juridische bijstand en eigen uren Totale voor te schieten kosten naar schatting: minimaal € ,- Arbiter vangt aan na maximaal 2 maanden na start van het geding Duur: zeker tot 1 september (snel) Al die tijd is voorlopig tarief 2005 juridisch houdbaar voor Essent; immers via tariefmodel (looptijd ) vastgesteld Eventuele “onderbetaling” door gemeenten is door Essent in kort geding aan te vechten Gemeenten moeten voor deze procedure op korte termijn middelen ter beschikking stellen.

Aspecten bij bestuurlijke oplossing inzet bestuurlijk gesprek Essent Milieu – ASL op 25 januari: –We zullen wel (krachtens Raamcontract) moeten komen tot nieuw tariefmodel –PWC-traject afmaken, anders zijn gemeenten in juridisch opzicht spelbreker –Streven naar eenvoudig model

Bestuursinzet 25 januari Verhouding storten-verbranden 0%-100% Levert voordeel op van € 3,- tot € 4,-en een lagere basis voor indexering in jaren 2006 tm 2008 (prijsstijging per jaar rond € 2,- i.p.v. € 2,15) Dus……..voordeel –2004 ter vergelijking € 137,48 –2005 ter vergelijking voorlopig tarief: (€ 139,63) –2005: € 136,-/ € 137,- (ipv 139,63 autonoom) –2006: € 138,-/ € 139,- (ipv ± 141,80 autonoom) –2007: € 140,-/ € 141,- (ipv ± 144,00 autonoom) –2008: € 142,-/ € 143,- (ipv ± 146,20 autonoom)

Aanbod Essent Bevriezing tarief 2004 voor jaargangen 2005 en 2006 Daarna weer indexeren over 2007 en 2008

Posities Essent en ASL vergeleken tarief HRA + GHA

Indicaties tarieven HRA + GHA (zie grafiek) lijn 1: autonome lijn € 137,48 € 139,63 € 141,80 € 144,00 € 146,20 lijn 2: ASL januari '05 stort-verbr % € 137,48 € 136,50 € 138,50 € 140,50 € 142,50 lijn 3: bod Essent € 137,48 € 139,60 € 141,70

Voordeel ten opzichte van huidig tariefmodel Voordeel ten opzichte van autonoom (per ton) € - € 2,15 € 4,32 € 4,40 € 4,50 Limburgs voordeel over 250 Kton in miljoen € € - € 0,54 € 1,08 € 1,10 € 1,13