FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Wetsvoorstel Passend Onderwijs
PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Transitiefase 2013 BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Passend Onderwijs de plannen voor 2012, 2013 en daarna
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Bekostiging passend onderwijs
Komst Passend Onderwijs 2012 Voorlichting voor samenwerkingsverbanden PO op 15 februari 2011 te Woerden Door Géke Lexmond en Bé Keizer.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
INFORMATIEAVOND (G)MR SWV 36-02/ APRIL 2011.
Passend onderwijs SWV de Streek….. leerkrachtnetwerkavond maart 2011
Passend onderwijs Gevolgen voor de uitvoering Kijk op ‘Kijkglas’ Plenaire feedback informatiebehoefte
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
BESTUURLIJKE INRICHTING EN MODELLEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
BEGROTINSMODULE Voorpublicatie Begrotingsmodule passend onderwijs November 2011.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Hans Everhardt – MBO Groningen
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Samenwerkingsverband VO 23-02
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Bijeenkomst GMR 10 mei 2012 GMR 10 mei Zorgplan l.
Passend Onderwijs en Leerlingenvervoer
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
STAPPENPLAN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Bijeenkomst GMR 12 januari Passend onderwijs.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
VOS/ABB presentatie passend onderwijs VO februari 2011
Ieder kind de best passende ontwikkeling 8 februari 2011 Henk Keesenberg
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Ouders en Passend Onderwijs Wat gebeurt er en waarom? Waar gaat het mis? Wat kan ik als ouder doen? Michiel Minderhoud.
PASSEND ONDERWIJS: STAND VAN ZAKEN. DIRECTEURENOVERLEG SWV WSNS 33-07, 20 november 2007 LANDELIJK REGIONAAL SWV BREED.
Wat is passend onderwijs?
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Algemene info Met de invoering van passend onderwijs is de leerlinggebonden financiering (LGF) per beëindigd. De overheid heeft een fasering.
23 september 2014.
Passend Onderwijs, MBO en cluster 2
Tripartiete overeenkomst personele gevolgen passend onderwijs.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
Uitgelegd…..  Passend onderwijs wordt ingevoerd omdat de manier waarop extra ondersteuning op school nu is geregeld een aantal problemen geeft.  Het.
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Conferentie Regionaal Netwerk Eemland Mr drs Harry Nijkamp,
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Transcript van de presentatie:

FINANCIEN BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011

Colofon Deze presentatie is gebaseerd op de inhoud van een brochure die zal verschijnen in de reeks Instrumentarium Passend Onderwijs. Zodra wettelijke en beleids-kaders zijn vastgesteld, zal de brochure verschijnen. In deze voorpublicatie wordt de inhoud op hoofdlijnen alvast gepubliceerd. Ontwikkeling: Harry Nijkamp, Veronique Janssen, Rick de Wit.

Financiën Vier grote veranderingen: 1.Geldstromen veranderen van richting, bijvoorbeeld naar het swv in plaats van schoolbestuur. 2.De bekostiging van het (V)SO verandert en wordt vereenvoudigd. 3.Budgetten worden verevend, waardoor een andere verdeling van geld over het land ontstaat. Elke regio krijgt verhoudingsgewijs evenveel middelen voor zware ondersteuning, ongeacht de daadwerkelijke deelname. 4.Sommige budgetten krimpen door bezuinigingen

1. Veranderen van richting Rugzak: Per 1 oktober 2010 had 1% van de leerlingen in het (S)Bao een rugzak voor cluster 3 of 4. Schooldeel gaat naar het SWV. Bezuinigd op het AB-deel van het SO. Bekostiging SO: per 1 oktober 2010 was 1,7% van de leerlingen geplaatst in cluster 3 en 4. Bekostiging gaat naar SWV, waaruit SO-plaatsingen betaald worden.

2. Basis- en ondersteuningsbekostiging SO Eenvoudiger manier van bekostiging SO: -Basisdeel van de rijksoverheid. Bedrag per leerling. -Ondersteuningsdeel van het samenwerkingsverband. -Ondersteuningscategorie 1 € Meeste leerlingen -Ondersteuningscategorie 2 € L ichamelijk gehandicapt - Ondersteuningscategorie 3 € Meervoudig gehandicapt

3. Landelijke Verevening Het aantal rugzakken en de mate waarin er in een regio deelgenomen wordt aan het SO verschilt per regio sterk. Hiervoor is geen duidelijke reden. Daarom wordt hier geen rekening mee gehouden met het verdelen van budgetten voor nieuwe samenwerkingsverbanden. De middelen worden op basis van het leerlingaantal verdeeld. Dit wordt verevening genoemd. Regio’s met veel rugzakken en/of SO deelname gaan er hierdoor financieel op achteruit en omgekeerd. De verevening vindt plaats in de schooljaren tot en met en wordt gebaseerd op de teldatum 1 oktober 2011.

4. Bezuinigingen Passend onderwijs moet gerealiseerd worden met € 300 miljoen minder dan er in 2010 voor extra onderwijsondersteuning in PO en VO beschikbaar was. Ruim 80 miljoen op het AB-deel van de rugzakken. Ongeveer 85 miljoen op de basisbekostiging van (V)SO scholen. Dit leidt tot gemiddeld 10% grotere groepen. Bijna 135 miljoen op projecten en aanvullende budgetten (CUMI, PAB, TAB).

Fasering schooljaar afschaffing groeiregeling voor het (voortgezet) speciaal onderwijs. schooljaar eerste helft bezuiniging ambulante begeleiding; middelen blijven bij SO, -bezuinigingen op projecten en aanvullende bekostiging e.d. volledig doorgevoerd, -bekostiging van de REC’s stopt. schooljaar tweede helft bezuiniging ambulante begeleiding; middelen blijven bij SO. - bezuiniging op de groepsgrootte in het SO doorgevoerd. schooljaren tot en met stapsgewijze verevening van nieuwe budgetten voor zware ondersteuning - middelen voor ambulante begeleiding gaan stapsgewijs naar SWV.

Verdeelmodellen Schoolmodel – Middelen worden onder schoolbesturen/scholen verdeeld op basis van het leerlingenaantal. Expertisemodel – Het samenwerkingsverband richt een netwerk in van tussen)voorzieningen en regelt de aard, omvang en bekostiging van die voorzieningen. Leerlingmodel – Ondersteuningsmiddelen komen beschikbaar op basis van individuele handelingsgerichte diagnoses en de aanpak die op basis hiervan nodig is.

Schoolmodel Voordelen Simpel en transparant. Doet recht aan het gegeven dat de zorgplicht berust bij de schoolbesturen. De euro’s breng je bij de zorgplicht. Een school die van nature veel leerlingen “binnenboord” houdt zonder extra middelen, wordt hier nu financieel voor beloond. Nadelen Risico’s op niveau school(bestuur). Het model gaat uit van gemiddelden en kosten voor ondersteuning kunnen variëren; hoe kleiner de eenheid, hoe groter het risico. Vraag naar vangnet kan hierdoor ontstaan. Bedrijfseconomische motieven kunnen ongewild een rol spelen bij het al dan niet aannemen van leerlingen met extra ondersteuningsvragen. Bestuur SWV moet zich verantwoorden over middelen die door anderen zijn besteed. Samenwerking in regio is gering. Veel verantwoordelijkheid op school(bestuurniveau), weinig centrale sturing in het SWV.

Expertisemodel Voordelen SWV zorgt voor dekkend aanbod en stelt budget beschikbaar. Kansen voor ondernemende scholen. Snelheid van handelen: de plaatsen zijn er. Aanvullend op profielen van andere scholen, waardoor grote kans op dekkend ondersteuningsaanbod. Nadelen Voorzieningen kunnen niet van de ene op de andere dag beschikbaar zijn. Plaatsen moeten voor langere tijd worden ingekocht/gereserveerd. Leegstand van plaatsen of aanbod creëert vraag.

Leerlingmodel Voordelen Er wordt alleen maar geld ingezet als dit echt nodig is. Differentiatie naar bedragen is mogelijk. Nadelen Koppeling van geld aan ondersteuningsvraag is niet eenvoudig. Open eind financiering. Kans op ad hoc werken (en niet op basis van beleidsvorming).