De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Over rekentoetsen gesproken…
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Taal en rekenen in beweging!
wiskunde in vernieuwd vmbo
Vakkennis van de leraar - Gecijferdheid
Over rekenen gesproken
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Rekenbeleid als voorloper op dyscalculiebeleid
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Gecijferdheid als inspiratiebron voor de rekenles
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
moderniseren van het curriculum.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
NU ENGELS.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Welkom in groep 5. In groep 5 is veel nieuw voor de kinderen.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
GROEP 8.
Informatieavond PO - VO. Wat kunt u deze avond verwachten?  uurUitleg advisering PO - VO  uurEerste ronde: scholen uit het VO.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Referentiekader rekenen. Uit: /
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Kiezen voor de toekomst
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Startscherm, filmtrailer
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
Advisering, ophoging en druk van ouders
Transcript van de presentatie:

De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en in het dagelijks leven Rekenen in contexten uit het dagelijks leven Taal en rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Begrijpend lezen Spelling Basisbewerkingen rekenen

Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? rekenen in kaart brengen Wat ga je inzetten? materialen, ook ict Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je reken- didactiek?

Basisbewerkingen rekenen De ontwikkeling van het concept Rekenen / Functionele Gecijferdheid (Numeracy) Wat? Rekenen is geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Basisbewerkingen rekenen Rekenen in contexten uit het dagelijks leven cijferen realistisch rekenen gecijferdheid K.Hoogland@aps.nl

Wat moet je organiseren? Verkrijgen van informatie over taal en rekenen; over hoe leerlingen binnenkomen Doorlopende leerlijn: PO-VO-MBO/HO Binnen school

Verkrijgen van informatie Basisscholen uitnodigen Niet: opsporen van deficiënties Wel: aansluiten bij groei van kinderen Geen beschuldigingen richting po

Doorlopende leerlijn Informatie benutten (PO) Beleid ontwikkelen (VO) Informatie doorgeven (MBO/HO)

Binnen school Wie is eigenaar? Welk model ga je hanteren? Hoe wordt het één en ander gefaciliteerd?

Hoe organiseer je het? Model 1 Model 2 Model 3 Model 4 Brugklas Periode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 Model 1 Rekentoets afnemen bij wiskunde Remediërend Kleine groep verplicht Model 2 Rekentoets Afnemen bij wiskunde, extra uur Extra uur Model 3 Extra aandacht bij mentoraat Extra aandacht bij wiskunde Extra aandacht bij aardrijkskunde Extra aandacht bij biologie Model 4 Advies Vrijwillig