Schitterende Organisaties® Meeting Fidiz Bas Kodden (RGN)
Schitterende Organisaties® Meeting Fidiz, 29 januari 2008 Introductie Schitterend Organiseren People, Planet, Profit? Kennis- management Bedrijfskundig onderzoek Werknemer- tevredeheid Klant- tevredenheid 2
Schitterende Organisaties® Introductie 3
Schitterende Organisaties® - Recruitment Groep Nederland FINALE Den Haag INGENIEURS SERVICE Utrecht Rotterdam Hoofdkantoor Zwolle Arnhem Amsterdam Eindhoven LAWYER 4
Schitterende Organisaties® Bedrijfskundig onderzoek 2006-2007 5
Schitterende Organisaties® - Scriptie Bedrijfskunde vennoten Schuth & Koelemaij Advocaten: “Hoe kunnen wij onze organisatie succesvol uitbouwen?” 6
Schitterende Organisaties® Klant- tevredenheid 7
Schitterende Organisaties® Medewerker- tevredenheid 8
Schitterende Organisaties® Kennis- management 9
Schitterende Organisaties® Hoe start een traditioneel model? Visie Missie Doelen Interne analyse (core competences) SW Proces Externe analyse (key succes factors) OT (her) formulering van strategie Implementatie 10
Schitterende Organisaties® Organiseren 11
Schitterende Organisaties® Business model Schitterend Organiseren 12
Schitterende Organisaties® Structuren 13
Schitterende Organisaties® Structuren Processen 14
Schitterende Organisaties® Structuren Processen Waardering systemen 15
Schitterende Organisaties® Structuren Onzichtbare Zichtbare Processen Aspecten Aspecten Leiderschap Waardering systemen 16
Schitterende Organisaties® Structuren Onzichtbare Zichtbare Processen Strategie Aspecten Aspecten Leiderschap Waardering systemen 17
Schitterende Organisaties® Essentie Structuren Onzichtbare Zichtbare Processen Strategie Aspecten Aspecten Leiderschap Waardering systemen 18
Schitterende Organisaties® “Zodra uw organisatie niet meer uniek is moet het op prijs gaan concurreren wat vanzelfsprekend ten koste van uw financiële prestatie zal gaan ! 19
Schitterende Organisaties® Essentie Structuren DE MENS Onzichtbare Zichtbare Processen Strategie Aspecten Aspecten Leiderschap Waardering systemen 20
Schitterende Organisaties® Samenvattend Uw medewerker (een mens) staat, als uw belangrijkste asset, centraal! De 3 onzichtbare aspecten van het model lokken schittering uit: Wat u in essentie als organisatie bent, de strategische keuzes die u maakt en het leiderschap wat u tentoonstelt, zal gereflecteerd worden in de zichtbare uitingen van uw organisatie! De drie zichtbare aspecten van structuur, processen en waarderingsystemen bekrachtigen deze schittering! 21
Schitterende Organisaties® Resultaten onderzoek 2006-2007 22
Schitterende Organisaties® Groep I: Werknemers en klanten van kennisorganisaties die het business model Schitterend Organiseren hanteren. Groep II: Werknemers en klanten van de directe concurrenten die dit business model niet hanteren. 23
Schitterende Organisaties® Belangrijkste conclusies tevredenheidscore: Werknemers en klanten van Groep I scoorden resp. 13,5 en 15,5 procent hoger dan de werknemers en klanten van groep II. 90% van de werknemers en 60% van de klanten van Groep I gaven een jaar na implementatie van het model aan tevredener tot veel tevredener te zijn geworden. 24
Schitterende Organisaties® Planet, People = Profit! 25
Schitterende Organisaties® “Change before you have to” Jack Welch 26
Schitterende Organisaties® Afsluiting 27