Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen? Ben bitter 2F Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen? Pag.2 wat hebben we geleerd in deze lessen? Pag.3 wat voor materiaal en gereedschappen hebben we gebruikt. pag.4 wat ging er goed en wat ging er fout? Pag.5 wat is de vorm van het gebouw? pag.6 wat vind je van de vorm van het gebouw? pag.7 conclusie opdrachten.
1. Wat hebben we allemaal gedaan? We hebben in de lessen informatie gekregen over het onderwerp wat we gingen doen, het onderwerp was een droomhuis/schoen maken voor het jaar 2022, je moest dus kiezen tussen een droom huis of schoen. we kregen een planning waar we in moesten schrijven wat je elke week ging behandelen, en dan heb je het makkelijk op tijd af. In de 1e les gingen we bedenken hoe de gebouwen/ schoenen eruit zal komen over ongeveer 20 jaar. De 2e les op dezelfde dag hebben we ook nog, als we bedacht hadden hoe het eruit zal komen een schets van je droomhuis/schoen gemaakt en als je daar ook meeklaar was kon je beginnen met de tekening/ontwerpen van je huis/schoen maar dat hadden de meeste nog niet af in de 2 lessen want we kregen in de 1e veel info over hoe het te werk zou gaan. De 3e les (een week verder) gingen we dus verder met het ontwerpen van je huis op papier je moest je droomhuis/schoen tekenen en een ontwerptekening maken. Je moest het inkleuren en netjes maken want je kreeg er immers een cijfer op. Daarna, het 2e uur van het blokuur gingen we kiezen uit de materialen als we de tekeningen schetsen enz. af hadden je mocht uit de volgende materialen kiezen: klei, karton,papier-marché of hout. Als je dat had gekozen moest je dat thuis uitwerken op de computer, we hadden ook huiswerk voor de volgende les want we moesten een paar opdrachten maken over huizen en daar info bij opzoeken. Dat moest je voor de volgende les af hebben(een week verder) want dan was de beoordeling en moest je alles inleveren wat je tot nu toe had gemaakt: schets, tekening, ontwerpen en de opdrachten die je thuis had gemaakt, en kreeg je er een cijfer op als je dat had gedaan en ingeleverd had, gingen we het gebouw bouwen met het materiaal die je gekozen had, we kregen eerst even uitleg hoe we te werk moesten gaan en daarna mochten we beginnen te werken. We moesten op de volgende dingen letten! : mooi afwerken, de gereedschap gebruiken die bij het materiaal hoort, en zo precies mogelijk het gebouw namaken. Als we dat hadden gedaan mochten we het bij mevr. Ottens inleveren en kregen we een cijfer op het beeld en hadden we alle opdrachten gedaan wat we opgekregen hadden.
2. Wat hebben we geleerd in deze lessen? We hebben verschillende dingen geleerd in deze lessen, we hebben geleerd om zelf een planning te maken en zelf bijhouden om op de datum dat het ingeleverd moet zijn af te moeten hebben, we hebben ook geleerd dat we serieus en vooral netjes te werk moesten gaan en we hebben ook een herhaling van vorig jaar gehad namelijk met het materiaal als je bijv. klei had, kregen we vorig jaar opdrachten over hoe we te werk moesten gaan en welke materialen we moesten gebruiken, verder hebben we ook geleerd dat we zelf moeten inspireren hoe we een gebouw moesten maken dat we eerst moesten bedenken hoe het eruit zal komen te zien en dan een schets moesten maken hoe het er uit zal komen te zien, daarna teken je dat gebouw nog een keer en dan in het net, dan maak je een ontwerptekening en dan begin je pas met het gebouw maken met het gekozen materiaal. Dus van deze lessen hebben we verschillende en leerzame dingen geleerd!
3. Wat voor materialen/gereerdschap hebben we gebruikt? Ik heb het materiaal klei gebruikt dus heb ik andere gereedschappen gebruikt dan anderen uit mijn klas dat komt doordat anderen hout, papier- maché of karton hebben maar ik heb de gereedschappen bij klei gebruikt: een roller om de klei plat te maken dat het iets mooier word dat het niet zo’n dikke klont is, ik heb een mesje gebruikt om de klei uit te halen/schrapen om het op m’n gebouw te plakken ook heb ik een stokje gebruikt om het aftewerken dat het gebouw mooier wordt, en ik heb ook slik gebruikt(een soort papje) waardoor het klei dat ik uitgeschraapt heb op het gebouw te plakken dat het vast blijft zitten onder het gebouw van klei heb ik ook een plankje gedaan dat daar de rotzooi op komt en dat ik dat in één keer weg kan gooien in de bak. Ook heb ik nog 4 plankjes/stokjes gebruikt dan kan je zien of het klei nog recht ligt en dan wordt het gebouw nog mooier van omdat het dan een recht en mooi gebouw wordt. kleiroller 4 plankjes (Kleimesje)
4.Wat ging er goed en wat niet? We begonnen met het krijgen van een planning dat ging bij mij wel goed omdat ik alles wel in m’n agenda had staan maar ik had me één keer vergist en daardoor had ik de opdrachten niet ingeleverd, We moesten daarna bedenken hoe het gebouw/schoen eruit zal komen te zien in 2022 dat ging bij mij niet zo heel erg goed dat kwam doordat ik niet echt wist hoe het eruit zal komen in 2022 maar later na 5 á 10m min ging het wel beter en wist ik hoe het zou worden over 20 jaar toen gingen we verder het uitwerken van je huis dat je opgeschreven had dat ging wel redelijk goed omdat het een schets was en dan hoef je niet echt precies je huis te tekenen maar ongeveer hoe die eruit zal komen te zien. Toen gingen we de tekening maken in kleur en ook de tekening mooier maken zo precies mogelijk dat ging wel goed want ik had daar een best goed cijfer voor toen gingen we een ontwerptekening maken en ook de opdrachten die we moesten maken voor de beoordeling ik vond dat niet zo goed gaan want ik had daar immers een slecht cijfer voor en ook had ik er niet zo veel tijd ingestoken we moesten de opdrachten inleveren en gingen we beginnen met het maken van je gebouw dat had ik van klei en dat ging wel goed want ik had niet echt een moeilijk gebouw om te maken want van klei een gebouw maken is best nog wel moeilijk. Dat ging wel goed want ik had hem ook al in 3 lessen af, daarna moesten we het werk een naam/titel geven dat ging bij mij wel goed omdat ik een makkelijk gebouw had waar ik zo een naam/titel bij kon bedenken, we moesten de opdrachten aflsluiten met een compleet werkverslag dat we moesten inleveren in de laatste 2 lessen, ik weet niet of ik het goed gemaakt heb dat hoor ik nog wel.
5.Wat is de vorm van het gebouw? De vorm van mijn gebouw is het begint dik en klein en het wordt dan iets minder dik en groter en dan wordt het nog kleiner en minder dik en dan heb je mijn gebouw als laatste bovenop komt er nog een soort antenne, het is een soort kerk maar het is dan op mijn manier een kerk, en niet zoals een andere (normale). Ik heb deze vorm van het gebouw zelf bedacht dat kwam doordat ik zat te schetsen en daardoor kwam ik op dit gebouw uit.
Wat vindt je van de vorm van het gebouw? Ik vindt de vorm van het gebouw wel redelijk maar ik heb wel mooiere gebouwen en schoenen bij mij in de klas die mooi zijn, mooier als mij gebouw maar de vorm vindt ik makkelijk gemaakt maar dat heb ik zo gedaan omdat ik het ging bouwen met klei en dan heb ik liever een makkelijk gebouw zoals deze vorm als een ander gebouw die heel moeilijk te maken is van klei.
Conclusie opdrachten De conclusie van mij is: deze opdrachten vond ik erg leuk maar vooral ook leerzaam want in deze opdrachten kon je zien hoe een architect in z’n werk gaat dat hij/zij erg netjes moet zijn en op de geplande datum z’n werk moet af hebben en dat hebben wij ook met de planning in deze lessen heb ik veel geleerd zoals hoe je te werk moet gaan maar ook veel herhaling zoals werken met het materiaal klei wat we vorig jaar ook gedaan hebben hoe we moeten werken met het materiaal enz.