AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Methodisch begeleiden
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitskenmerken van een PvA
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Uitkomsten pilot Duurzame ontwikkeling in opleidingen van het hoger onderwijs Symposium Groene ICT en duurzaam hoger onderwijs 25 november 2010 De Rode.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Arbeidstevredenheid en prestaties
Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Logical Framework Approach
COMPETENTIEONTWIKKELING
1 Masterclass Talentmanagement 22 september 2011.
Samenwerken in burgerschap
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Docentontwerpteams en self-efficacy
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
Auditing Instrument for
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Workshop Duurzaam Curriculum
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Voorbereiding Instellingsaudit
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Studieloopbaanbegeleiding
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Toekomstgericht onderwijs
Studieloopbaancoaching
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.

Het Cirrus Project: De Resultaten
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
Weg met de vinkcultuur! Ed Vosselman 19 januari 2017.
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Transcript van de presentatie:

AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education Ontwikkelingsplan Personeel Instellingsvisie op ESD Milieubeheer DO in Curriculum ESD in Stages (etc.) Communicatie over ESD

Plan DoAct Check Kwaliteitscirkel

Plan Do Check 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting

Vijf fasen in een onderwijsinstelling: Activiteit georiënteerdFase 1: ad hoc individuele initiatieven Proces georiënteerdFase 2: steun van management projectmatig Systeem georiënteerdFase 3: meetbare doelen evaluatie en feedback Keten georiënteerdFase 4: beroepenveld betrokken relatie met middelb. ond. Maatschappij georiënt.Fase 5: samenleving betrokken actief in samenleving

Het profiel van de afgestudeerde bevat enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling. Fase 1: Duurzame ontwikkeling wordt expliciet in het profiel van de afgestudeerde genoemd. (…) Fase 2: Duurzaamheid in brede, multidisciplinaire zin is herkenbaar terug te vinden in het profiel. (…) Fase 3: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel is het werkveld actief betrokken. (…) Fase 4: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel zijn ook tal van actoren in de samenleving actief betrokken: een transdisciplinaire aanpak. (…) Fase 5: Voorbeeld. Criterium 3.1: Profiel v.d. afgestudeerde

Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: 1 interne onderzoeksleider minimaal 1 manager (verplicht!) ca. 10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel De audit bestaat uit: (Facultatief:) Voorbereidingsbijeenkomsten (maatwerk) Introductie van AISHE …..45 minuten Individueel scoren………...30 minuten Consensusbijeenkomst……5 - 6 uur (Facultatief:) begeleiding achteraf (maatwerk) Benodigd voor een AISHE audit

1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Manager 1 Consensus meeting 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Consensus

Dus, wat heb je dan: Een leuk plaatje Levendige discussies Betrokken medewerkers Een beschrijving van nu… … en van de gewenste situatie en een klus voor het management! Sustainability Policy Plan