AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education Ontwikkelingsplan Personeel Instellingsvisie op ESD Milieubeheer DO in Curriculum ESD in Stages (etc.) Communicatie over ESD
Plan DoAct Check Kwaliteitscirkel
Plan Do Check 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting
Vijf fasen in een onderwijsinstelling: Activiteit georiënteerdFase 1: ad hoc individuele initiatieven Proces georiënteerdFase 2: steun van management projectmatig Systeem georiënteerdFase 3: meetbare doelen evaluatie en feedback Keten georiënteerdFase 4: beroepenveld betrokken relatie met middelb. ond. Maatschappij georiënt.Fase 5: samenleving betrokken actief in samenleving
Het profiel van de afgestudeerde bevat enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling. Fase 1: Duurzame ontwikkeling wordt expliciet in het profiel van de afgestudeerde genoemd. (…) Fase 2: Duurzaamheid in brede, multidisciplinaire zin is herkenbaar terug te vinden in het profiel. (…) Fase 3: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel is het werkveld actief betrokken. (…) Fase 4: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel zijn ook tal van actoren in de samenleving actief betrokken: een transdisciplinaire aanpak. (…) Fase 5: Voorbeeld. Criterium 3.1: Profiel v.d. afgestudeerde
Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: 1 interne onderzoeksleider minimaal 1 manager (verplicht!) ca. 10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel De audit bestaat uit: (Facultatief:) Voorbereidingsbijeenkomsten (maatwerk) Introductie van AISHE …..45 minuten Individueel scoren………...30 minuten Consensusbijeenkomst……5 - 6 uur (Facultatief:) begeleiding achteraf (maatwerk) Benodigd voor een AISHE audit
1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Student Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Manager 1 Consensus meeting 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Consensus
Dus, wat heb je dan: Een leuk plaatje Levendige discussies Betrokken medewerkers Een beschrijving van nu… … en van de gewenste situatie en een klus voor het management! Sustainability Policy Plan