Doorgaan naar Actiecentrum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen Kracht-conferenties
Advertisements

Personeel op maat, maat in personeel
Grieppandemie in de huisartsenpraktijk 14 september 2009
‘De dag is om voor je het weet’ Over de tijdsbesteding van de huisarts. Eddy Reynders, huisarts, 2009.
Doorgaan naar Actiecentrum
Naam spreker Datum Maagprotectie. Programma 0.00 uurInleiding en doel 0.05 uurStellingen I 0.15 uurSignalen in de praktijk 0.45 uurPreventie in de praktijk.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Grieppandemie en de huisartspraktijk
Donderdag 14 mei  Seniorenrestaurant  In contact brengen van (alleenstaande) senioren met leeftijdsgenoten  Betaalbaar door samenwerking met.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Organisatievormen werkgeverschap POH-GGZ
Alpe d’HuZes Huh?....Wat is dat?.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Algemene ledenvergadering HVE 26 september 2012
Informatieavond Petrus en Paulusschool
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Welkom bij de presentatie van het
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Silverman “Vaardig communiceren in de gezondheidszorg, een evidence based benadering”, 2006 “Skills for communicating with patients” 2005 Silverman, Kurtz.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Ketenregie bij Rampen en Crises
Grieppandemie en de huisartspraktijk
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Denken Durven Doen Eenheid StadThuis Presentatie Werk & Inkomen 24 april 2007.
Welkom Informatieavond subsidies.
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Energie op school Docententraining. Agenda Energie op school De projectdag, de doorloop Zelf aan de slag Checklist Vragen.
Dynamisch Contracteren en beheren
Toekomst Financiële Functie
Wat is duurzame inzetbaarheid voor ouderen ?
Perspectief van de cliënt
HUISARTSENPOSTEN VAN WAARNEEMORGANISATIE VAN EN VOOR HUISARTSEN NAAR TOEGANGSPOORT VAN DE ACUTE ZORG? Hansmaarten Bolle, directeur InEen.
LEERJAAR 1 SAW.  Introductie bijeenkomst Periode W3S1AR en W3S1BR van 8 Februari t/m 22 April  Minimaal 250 uur werken  Begeleiding door een MWB docent.
Volle OR en hoge verkiezingsopkomst: Utopie of goed realiseerbaar?’
Zorginhoudelijk verantwoord bezuinigen
NS en EduDex 1 maart september 2013 John May
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
De RDOG Hollands Midden bestaat uit: de GGD Hollands Midden, de RAD Hollands Midden en het GHOR-bureau Hollands Midden Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg.
en verder EKC Nascholing 15 jan 2013.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
“HELP, de dokter verzuipt!” De toekomst van de eerstelijns gezondheidszorg in Maasbree.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Cardiopulmonale consulten op de huisartsenpost: interviewstudie Angel Schols Basisarts en promovendus.
Heroriëntatie steunfuncties binnen de Sociale- en Culturele pijler. De stand van zaken 18 november 2005.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Rob Goossens Komende lessen Werkomschrijving, werkplan en werkplanning.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Een vergadering organiseren
Serious Business Simuleren om te stimuleren
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Vergadering Personeelsdienst
Financiering van het zorgstelsel
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Herstellend handelen – hergo introductie
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Doorgaan naar Actiecentrum Hinda Stegeman Hoofd bedrijfsvoering Dokterswacht Friesland 14-09-2009

Vertrekpunt Protocol huisartsenzorg bij een influenzepandemie Ontwikkeld in 2005 Vastgesteld in 2006 Voorlichtingsrondes voor huisartsen in 2006

Uitgangspunt protocol Huisartsenzorg en griepzorg is verantwoordelijkheid huisartsen Er komen meer vragen Er is minder personeel, omdat onder het personeel ook zieken zijn Griepverloop opgedeeld in drie fasen ….Met vereende krachten…..

Proces actualiseren protocol Vraag GHOR voorbereiden op pandemie Samenwerkingspartijen bij elkaar Protocol doorspreken en nader uitwerken Dokterswacht als uitvoerende instantie leidend in uitwerking protocol Protocol gedeeld met kwaliteitscommissie en Frank Zwager, doktersassistentes en diverse functionarissen van het stafkantoor Dokterswacht Friesland Naast protocol een continuiteitsplan

Verwachte verloop van griep

Meer vragen, wat kunnen wij verwachten? Landelijk scenario VWS; Info delen met GHOR Landelijk beleid; alleen bellen als je in risicogroep zit Inschatting: hoeveel mensen bellen huisarts wanneer zij griep krijgen. Inschatting: hoeveel mensen bellen tweede keer tijdens griepperiode bij verergering van klachten Inschatting: hoeveel bellers moeten gezien worden door de huisartsen Scenario blijft dynamisch geheel Betrouwbare inschatting blijft moeilijk.

Scenario: Griep op hoogtepunt Aantal oproepen per dag tijdens het hoogtepunt van de griepgolf

Benodigde triagisten en regieartsen

Inzet op een HAGRO Overdag 2 – 4 artsen 1 – 2 assistentes ‘s Avonds (8 praktijken van 2.350 patiënten)

Schema huisartsenzorg bij grieppandemie

Beginfase Verandering: Griepzorg wordt ook direct afgehandeld door Dokterswacht Friesland.

Aanwakkerfase Verandering: Hagro kan Dokterswacht vragen calls overdag over te nemen.

Aanwakkerfase Huisartsen kunnen Dokterswacht vragen voor opnemen van calls Verwachtingen: huisartsen leveren ook assistentie en regiearts ……met vereende krachten…… Varianten: Veel ziekte in een hagro, buurthagro kan mogelijk ondersteunen Hagro niet deelnemers redt overdag wel, vraagt ondersteuning voor (een deel van) ANW tijden

Aanwakkerfase ANW tijden Meer vraag: opschaling naar meer huisartsen en assistentes Opschaling van huisartsen tot nu toe een vraag. Overgaan naar hagro om iemand beschikbaar te stellen. Opschaling doktersassistentes interne procedure Dokterswacht is in ontwikkeling, maatregelen zoals: studiedagen verplaatsen, minimaliseren vergaderingen, extra werken, verlof intrekken, beroep doen op studenten e.d. worden waarschijnlijk ingezet.

Hoogtepuntfase

Hoogtepuntfase Dokterswacht neemt alle calls voor de huisartsen op Publiekscampagne naar bevolking Friesland Consulten en met name visites worden uitgevoerd in hagroverband, ook in de avond en weekendtijden Tijdens nachten wordt vooreerst vanuit Dokterswacht gewerkt. Bij toenemend aantal visites worden hagro’s verzocht dit uit te gaan voeren Verdere opschaling: Zorghotels

Uitdooffase In protocol nog niet uitgewerkt Aanwakkerfase wordt bij uitwerking als voorbeeld gebruikt

Hagro Wijst centrale praktijk aan; al het berichtenverkeer van Dokterswacht Friesland over de patienten van de hagro worden naar de centrale praktijk verzonden (voorkeur edifact). Op de centrale praktijk zit 1-2 doktersassistentes, die de organisatie van de zorg voor die hagro oppakt Hagro levert elke ochtend voor 9:00 een lijst aan met zieken en mensen die kunnen werken de volgende dag

Planning in hoogtepuntfase Vóór 9:00 zijn alle beschikbaarheden bij de planning bekend Planning publiceert de planning eind van de middag Rooster bevat achterwachten voor uitval na uitgave planning Planning bevat diensten in hagro en op huisartsenpost, op tijden overdag, ‘s avonds en ‘s nachts

Financiën Lastig vooraf te regelen Signalen en berekeningen naar brancheorganisaties en zorgverzekeraars Iedereen betaalt de extra uren van zijn eigen personeel Komende weken verder uitzoeken

…Met vereende krachten…… Afsluitend Moreel appèl aan iedereen in gezondheidszorg om met elkaar de zorg goed te leveren. Crisis vraagt flexibiliteit van ons allemaal. De uitdaging aangaan geeft ook energie. …Met vereende krachten……