Technicus Conferentie 2008 Vliegtuiglogboek Technicus Conferentie 2008
Technicus Conferentie 2008 Inhoud presentatie Waarom een apart logboek voor zwevers? Waarom een nieuw logboek? Pagina Vluchten Verdwenen pagina’s Nieuwe pagina’s: - Uitgevoerde periodieke inspecties - Lijst van gemelde klachten en defecten - Lijst van uitgestelde defecten Invoering
Technicus Conferentie 2008 Waarom een apart logboek voor zwevers? Formaat, aantal
Technicus Conferentie 2008 Waarom een nieuw logboek? Inwerkingtreding Part M
Technicus Conferentie 2008 Waarom een nieuw logboek? Aanpassing journaal: - registratie klachten, defecten en uitgestelde defecten Journaal internationaal geen bekende term, daarom vliegtuiglogboek
Technicus Conferentie 2008 Pagina Vluchten Maar twee wijzigingen: Samenvoegen kolom invliegen en A-inspectie Aftelkolom voor vliegdagen, uren of starts
Technicus Conferentie 2008 Verdwenen pagina’s B,C,D-inspecties, revisies en reparaties Instrumenten, radio, zuurstof, weging etc Door IVW verplicht gestelde wijzigingen Niet verplichte wijzigingen
Technicus Conferentie 2008 Uitgevoerde periodieke inspecties (nieuw) Conform hoofdstuk 3 van het Maintenance Manual: C-inspecties 25 hrs, 50 hrs, 200 hrs Jaarlijkse (annual), D Beginning of flying season End of flying season
Technicus Conferentie 2008 Lijst van gemelde klachten en defecten (nieuw) Linker pagina, melding: Klacht of defect, melding door de vlieger Defect: Aircraft On Ground (!) tot vrijgave Rechter pagina: Beoordeling klacht of defect: - uitgesteld defect (alleen technicus) of - uitgevoerd onderhoud gevolgd door vrijgave - hier ook vrijgave modificatie (TM?SB) enAD ELK ONDERHOUD MOET WORDEN VRIJGEGEVEN
Technicus Conferentie 2008 Lijst van uitgestelde defecten (nieuw) Linker pagina, melding: Overschrijven melding vanuit de Lijst van klachten en defecten. Rechter pagina, afhandeling: Uitgevoerd onderhoud en de vrijgave
Technicus Conferentie 2008 Bladeren door het nieuwe Vliegtuiglogboek
Technicus Conferentie 2008 Invoering Start vliegseizoen 2009
Technicus Conferentie 2008 Vragen Opmerkingen
Technicus Conferentie 2008 Test Casus: Lektest pitot/statisch syteem. A. EZT, want het is een EZT-bevoegdheid; B. De eigenaar, part M: eigenaar-onderhoud; C. Het is een clubvliegtuig, OHP niet goedgekeurd, ieder lid is eigenaar; D. Het is een clubvliegtuig, OHP is in concept klaar, degene die in het OHP door de eigenaar is aangewezen als bevoegd om eigenaar-onderhoud uit te voeren. Wie is bevoegd?