Communicatie door promotoren
Minimale communicatiedoelstellingen Informatie verschaffen over het Doelstelling 2- programma Publieke opinie informeren over rol Europese Gemeenschap De bevolking sensibiliseren omtrent Europa ➙ EFRO-Communicatieplan promotoren
Minimale communicatieacties Persacties Briefwisseling Publicaties Werfborden (voor infrastructuurwerken) Gedenkplaat Evenement ➙ volledige duurtijd van het project + vaste gedenkplaat of alternatief
Persacties Ten minste 2 persacties (bij voorkeur bij de goedkeuring of officiële opstart en bij de beëindiging van het EFRO-project) Locatie: bij voorkeur site project Minimale informatie: omschrijving project, omvang EFRO-subsidie Logo’s duidelijk zichtbaar Voorbeelden: http://www.genk.be/content/record_panorama.php?thisURL=/content/content/record.php$ID@4135&background=&R=1&SG_NPANORAMA=131 http://www.cleantechplatform.be/pdf/persbericht.pdf http://www.de-expeditie.be/userfiles/File/090617%20Persbericht.doc
Briefwisseling Vanaf definitieve goedkeuring project Projectgerelateerde briefwisseling Logo EFRO en Europese vlag duidelijk zichtbaar
Publicaties Wat? Brede waaier: brochures, folders, website, gadgets, … Minimale informatie: omschrijving project (wie, wat, waar, wanneer, hoe, …) omvang EFRO-subsidie belang project voor lokale en regionale economische ontwikkeling
Werfborden Enkel voor infrastructuurwerken Bij definitieve opstart project Duidelijk zichtbare plaats EFRO-logo en Europese vlag: minstens 25% opp. werfbord
Gedenkplaten Permanente gedenkplaat ➙ EFRO-steun accenturen Bij beëindigen project Duidelijk zichtbare plaats (binnen of buiten) EFRO-logo en Europese vlag: minstens 25% opp. gedenkplaat
Evenement Project openstellen voor zowel professionele doelgroepen als brede publiek Inherent aan project Verschillende mogelijkheden (persactie, aansluiten bij open dagen, enz.) EFRO-steun benadrukken
Verplichte logo’s Altijd met de slogan ‘Europa investeert, Vlaanderen groeit’
Verplichte logo’s Altijd met vermelding Europese Unie en Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling
Verplichte logo’s bij Vlaamse cofinanciering Steun Agentschap Ondernemen (o.a. Hermesfonds) Steun uit een fonds van een ander beleidsdomein
Goedgekeurde projecten oproep ‘ICT-stimulering bij kmo’s Functioneren binnen een ruimer raamprogramma ICT. Daarom enkele bijkomende verplichtingen: Extra logo: KMO-IT label Actief deelnemen aan de activiteiten van het stakeholdersforum Voor deze acties (deelname aan forum, gebruik van label) kunnen in het kader van het EFRO-project geen kosten worden ingediend
http://www.humin.be/site/ http://www.neemvoorsprong.be/ http://www.flanderssmarthub.be/index.php/fsh/wie_is_fsh_andere_draagvlakken/ http://www.vito.be/VITO/NL/HomepageAdmin/Home/kmo/ http://www.c-mine.be/nl/cmine/projectencluster.php http://www.lednetwerk.be/over-het-project/over-het-project/ http://www.power-link.ugent.be/
http://www.toerismewerkt.be/ https://www.hogeschoolgentbedenkers.be/Partners_Sponsors http://innovatiecentrum.be/page_attachments/0000/1271/Infosheet_EFRO-project.pdf http://www.gvagroup.be/website/svzwcm20.nsf/bb3d3853900d8318c1256f0e00406b7d/408a9075d5503a74c125757800460ada?OpenDocument http://www.resocmechelen.be/Nieuwsbrief_detail.aspx?nID=15#100 http://www.de-expeditie.be/
Promotiemateriaal uitleenbaar Waar? Bij het provinciaal EFRO-contactpunt Wat? EFRO-promotiestand met baliekoffer EFRO-pop-up banner EFRO (1h x 1,5b) en Europese vlaggen (1h x 1,5b en 1,5h x 2b) EFRO en Europese tafelvlagjes
www.efro.be Logo’s Handleidingen / brochures Kaart met goedgekeurde projecten
Hulp nodig? Contactinformatie: Contactpunt Communicatieverantwoordelijke programmasecretariaat Brussel: karen.peleman@agentschapondernemen.be (02/553.37.11) en philippe.rousseau@agentschapondernemen.be of (02/553.37.07)