Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden.
Advertisements

Online instructieprogramma voor het leren houden van pleidooien
Kick off periode 8 April FM Bouw BV •Periode 5 : informatie vastleggen •Periode 6: de organisatie rond de informatie •Periode 7: Interne informatievoorziening.
Roelien Bos-Wierda Aline van Engelenburg
….een korte presentatie
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Lesgeven en begeleiden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
User Centred Development UCD Werkcollege blok 1 week 5.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SAMEN AAN ZET Rubric maken voor docenten.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Hoe risicobewust bent u?
Presenteren.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Centraal examen en Instellingsexamens
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Presenteren en communiceren
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Gespreksvaardig-heden
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
motiverende gespreksvoering
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring & Reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
Communicatie les 1 kwartaal 4
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
STAPPENPLAN STAGE 10 stappen voor een succesvolle stage in de Master Vergelijkende Moderne Letterkunde.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Hoe leren professionals?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Studieloopbaanbegeleiding
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Omgevingsonderwijs Wat? Leren in en van de (eigen) omgeving Waarom?
What is the meaning of? Student centered learning
Sieberdam/ROCS & KODOS
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
LIP.
Gesprekstechnieken Les 4.
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Gesprekstechnieken Les 6.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
D&P P1 Organiseren van een activiteit
PIT - Samenwerken Les 3.
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Juridisch gesproken Online instructieprogramma voor het ontwikkelen van juridische gespreksvaardigheden

Onderdelen pakket – het interactieve programma Juridisch gesproken – het theorieboek ‘Juridische gespreksvaardigheden (Richard Verkijk) – de handleiding voor Juridisch gesproken

doelstelling Studenten leren om te komen tot een goed juridisch gesprek Vaardigheid opgesplitst in een aantal stappen die één voor één geoefend worden Door de virtuele stage wordt de student veelvuldig met de praktijk geconfronteerd en kan de methode makkelijker beklijven

programma programma Virtuele stage op advocatenkantoor waarbij diverse gesprekken gevoerd worden Stagiair krijgt opdrachten (beoordeling gesprekken, opstellen rapporten, bestuderen literatuur, opstellen gespreksplan enz) Vaste structuur met mogelijkheden voor stagiair om volgorde informatie te bepalen Naast digitaal programma 3 oefengesprekken Studiebelasting ongeveer 50 uur Na afloop certificaat stagiair en bericht docent

Leerdoelen Onderkennen wat goede gespreksvoerders onderscheidt van minder goede gespreksvoerders Een gesprek voor kunnen bereiden (o.a. bestuderen van de gespreksinformatie, opstellen van een gespreksplan) Vaardigheden eigen maken die noodzakelijk zijn voor het voeren van een (goed) juridisch gesprek volgens de gespreksmodellen: intake, advies, slecht nieuws. Leren dat het voeren van een gesprek vraagt om doelgerichte systematische voorbereiding Voorbereiden van een gesprek opsplitsen in deelactiviteiten Onderkennen sleutelrol van de cliënt bij het voeren van een gesprek Ervaren welke rol non-verbaal gedrag bij het voeren van een gesprek speelt.

Personen en hulpmiddelen Raadplegen personen (secretaresse, mentor, andere kantoorgenoten en externe deskundigen) Hulpmiddelen gebruiken – archiefkast – dossierkast – ELNO (het ELektronisch NOtitieboekje) – informatie & PR‐brochure – instructieboekje – intern Postvak IN – taakoverzicht – videospeler – werkplek‐pc.

De plattegrond binnen het programma laat alle beschikbare werkplekken zien. De werkplekken die op een bepaald moment werkelijk toegankelijk zijn hangen af van hoe ver u binnen het programma bent gevorderd. Werkplekken die (tijdelijk) niet toegankelijk zijn worden met behulp van een wazig fotootje weergegeven

methodiek In deel 1 : wat is een juridisch gesprek en wat is een goed juridisch gesprek? virtuele gesprekken bekijken, Ervaren rechtsbijstandverleners hiernaar te vragen literatuur te bestuderen In deel 2 : hoe kom ik bij een bepaald gespreksmodel zelf tot een goed juridisch gesprek? – verzamelen, ordenen en vertrouwd raken met de gespreksinformatie – bestuderen van de gespreksinformatie – analyseren van de context waarin u uw gesprek zult houden – bepalen van de strategie voor het te houden gesprek – schrijven van het gespreksplan – oefenen van het gesprek – houden van het gesprek – terugblikken op het gehouden gesprek.

opdrachten (intake)gesprek Bestuderen theorie intakegesprek en beoordelen gesprekken Verzamelen, ordenen en bestuderen van de gespreksinformatie voor intakegesprek Analyseren van de gesprekssituatie voor intakegesprek Bepalen van de strategie voor intakegesprek Opstellen van het gespreksplan voor intakegesprek Simuleren van intakegesprek (buiten programma) Voeren van intakegesprek (buiten programma Evalueren en beoordelen van gevoerd intakegesprek (buiten programma)

Gesprekken mentor

gesprekschecker

website https://www.juridischgesproken.nl/