Flexbase.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiëren naar leerwegen
Advertisements

Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
1.
Welkom collegae.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Leerplanontwikkeling VM2
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Hands On: leren binnen handbereik
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
In 4 jaar van vmbo 3 naar HBO
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Kinderen en hun sociale talenten
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Competentiegericht onderwijs
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Van, voor én door het onderwijs.
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Werkbezoeken Jasmijn ter Meulen & Myrthe van den Ende
Centrum voor Innovatief Vakmanschap
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Een rekenopdracht maken (10 tallen)
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Kwalificatiestructuur met competenties
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Loopbaancompetenties
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
ZORPLAN MAKEN!!!.
nieuwe leerplannen DKO
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Flexbase

Flexbase De Organisatie

De partijen achter flexbase

De partijen achter flexbase Adviserende rol MicrowebEdu Stichting Consortium PGO Mogelijk gemaakt door: Sociaal Fonds Bakkersbedrijf Deelnemende scholen NBC

Flexbase Uitgangspunten 1- Indeling leerstof 2- Open leermodel

1- Uitgangspunten voor indeling van leerstof BCP’s (kwalificatieprofielen) Indeling in productgroepen Indeling van productgroepen in processen Dit zorgt voor herkenning bij de gebruikers

Kerntaak 1 Bereidt brood- en banketproducten en (tussen)producten Competenties Werkprocessen A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met verandering en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen 1.1 adviseert de klant over producten 1.2 plant zijn werkzaamheden 1.3 bereidt zijn werkzaamheden voor 1.4 bereidt degen, beslagen, (tussen)producten, vullingen en garneringen 1.5 verwerkt degen, beslagen, (tussen)producten en vullingen 1.6 decoreert, modelleert en snijdt de (tussen)producten 1.7 bewaakt en borgt de kwaliteit van de (tussen)producten 1.8 verpakt (tussen)producten of onafgebakken producten en slaat deze op 1.9 maakt de werkruimten, gereedschappen en machines schoon

Indeling in Productgroepen Gistdeeg Korstdeeg Zanddeeg Beslag Taarten en gebak Luxe gerezen degen Chocolade Decoraties en sierwerk Sierwerk gistdegen Gistdeegspecialiteiten Desem Cocos Amandelwerk Schuim Banketspecialiteiten Voor- en nagerechten Roggebrood Beschuit Koek Grondstoffenkennis Apparatuur en Gereedschap

Indeling van productgroepen in processen Introductie Grondstoffen Bereiden Verwerken Rijsproces Bakproces Afwerken Afwijkingen Bewaren Dit is de basis voor de indeling in de ‘contentboom’

Wijze van leerstofontwikkeling Leerstof op een systematische wijze ontwikkelen en produceren Leerstof redigeren MM toevoegen Leerstof meta-dateren Leerstof programmeren volgens o.a. scorm Leerstof in de nieuwe uitgeefketen brengen

2- Uitgangspunten het open leermodel Flexibel (Flexbase) Geen voorschrijvend didactisch model maar een open leermodel (zie volgende dia’s) Herkenbaarheid voor onderwijs en bedrijfsleven Mix van digitaal en papier Beroepspraktijk is leidend (school en/of werk, dus BOL en BBL) Voortgangsregistratie Vrijstelling voor leerlingen mogelijk voor delen van de opleiding of competenties

Het loopbaanproces Uitvoeringsprocessen (Flexbase) intake assessments EVC POP A-plan instroom uitvoering uitstroom Uitvoeringsprocessen (Flexbase)

Cyclisch Ontwikkelingsproces deelnemer Competentie beoordeling Integrale leerlijn POP Periodeboeken A B C D E Z Productgroepboeken BT1a BT2 BT1b BT3 BT4 Vaktheorie, theorievragen, praktijkopdrachten receptuur, multimedia

Stappen die een leerling zet: Leerling heeft assesment vanuit school Erkenning van verworven competenties óf productgroepen is mogelijk Start met de ‘Studiewijzer’ voor kennismaking met Flexbase ‘Periodeboek’ is leidraad voor de leerling ‘Periodeboek’ verwijst naar ‘Productgroepboeken’. Dit zijn de werkboeken die verwijzen naar de scormpakketten

Gebruik van lespakketten (scormpakketten) Indeling van leerstof in pakketten Basis hiervoor is: Opleiding (op een afgebakend niveau) Productgroep Een scormpakket is een lespakket over een bepaalde productgroep op een bepaald niveau. Een scormpakket bevat: Vaktheorie met aansluitend theorietoetsen Verwijzing naar praktijkopdrachten Verwijzing naar de voortgangsregistratie

Voortgangsregistratie Ontwikkelingsproces deelnemer Reflectie-lijn (zelfevaluatie uit het periodeboek) Beoordelings-lijn (voortgangsregistratie) Begeleidings-lijn (coaching, ondersteunende lessen, BPV)

Registratie van de voortgang Competentie beoordeling Integrale leerlijn 25 competenties Thema 1 Thema 1a BT-1 Thema 1b BT-27 BT-6 Thema 1c BT-8 Thema 1d

VRAGEN?? Erik Degen Nederlands Bakkerij Centrum Wageningen 0317 – 471212 e.degen@nbc.nl