BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom 1090798 Presentatie ontwerpopgave.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen ouder worden in en rondom De Bron 10 oktober 2013 Werkconferentie.
Advertisements

Groei van hof ter weide Informatie geven Vragen beantwoorden
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
H 29: Kostprijs bij heterogene producten
Visie ‘t Haarhoes Noordijk 24 april 2013.
Nieuwe impulsen voor de fiets
§ 27.2: De staat van baten en lasten
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
MASTERPLAN OPEN SCHOOLCAMPUS
Nieuwe Wet kinderopvang
H 44: Investeringsselectie
Financieringsmogelijkheden van de geestelijke verzorging
Siem de Jong Funsports Leerplan Bsc 6 ‘Initieel Ontwerp’ Door: Robert Schneider.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
Project Wot nieuwland.
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Eindpresentatie Graansilo te Wehl
Vijf-gelijke-dagen model
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
onderzoek accommodaties Broekhuizen en Broekhuizenvorst.
INFORMATIEAVOND SCHOOLJAAR dinsdag 17 mei 2011.
Rozenburg Plus supermarkt
Impressie van het bezoek aan Boulvard Hazenkamp In Blerick.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
A5 Management & Organisatie
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Huisvesting Nijmegen Mariëtte van Dorst, bestuurder Hera
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen
Werkgroep Kavel overschrijdende investeringen Onderwerp: Warmtepomp - Inhoudelijke toelichting: Techneco - Kostenschatting voor ons project - Besluit traject.
1 Wonen in het landelijk gebied Informatieavond, 26 april 2012.
Waaronder Centrale Aanmelding! Maatregelen in Nijmegen.
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
Stichting Brouwershuis ‘Ruimte voor Iedereen’ Stichting Brouwershuis Roel Baas, 27 juni 2007.
Even voorstellen Anja Hol
C H I L D F R I E N D L Y C I T I E S School-buurtspeelpleinen Froukje Hajer Spelen zonder (schoolplein)hekken Groningen 11 november 2006.
Evenemententerrein - Sliedrecht
Ontwikkelen van een opvangaanbod binnen de brede school Swolgen “ Naar een gezamenlijk aanbod van onderwijs,opvang, peuterspeelzaalwerk en activiteiten”
Ondertekening van overeenkomsten KS 2014/2015. Algemene voorwaarden studiefinancieringsregeling Nederland en Plaatselijk 2014/2015 Artikel 1.1 t/m Artikel.
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Stap 3; Constant of Variabel?
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Leerplan Centrum Den Hoorn Eindwerkstuk RE&H Opsteller: Remko Bentvelsen Mark den Heijer Docent:H. Vande Putte Datum:
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
Programma begroting 2015 CDA BOXTEL – LIEMPDE. Opbouw presentatie  Financiële knelpunten, programma 12.  Suggesties m.bt. de begroting.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Ouderavond 11 januari 2016.
1 Passief én energie neutraal bouwen vertaald naar de huurprijs: Uitgangspunt: gemiddelde kapitaallast schoolgebouw als gemeente zelf bouwt (geen indexering)
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Oplossingsrichtingen onderwijshuisvesting Reek.. Ontwikkelingen Stichting Maashorst ambieert naast uitbreidingsmogelijkheden van de Vlinder, ook.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Bewonersavond Brede School De Horden 6 september 2012.
Haalbaarheidsonderzoek Project Bossche Poort 8 maart 2007.
Locatiestudie Brede School op voormalig Morgenzon-terrein te Zeeland 26 januari 2011 Inhoud.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Ontmoetingsplek De Kloosterhof Weurt. Doel van de avond Stand van zaken totaalproject Stand van zaken ontwerp gebouw Werkatelier openbare ruimte.
Centrumvisie Zeeland Presentatie 29 september 2010.
Bredeschool te Schinnen 16 november sprekers dhr. drs. L.A. Hendriks - projectleider Bredeschool mevr. W.A.C. Adriaans –wethouder onderwijs e.a.
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Presentatie Inloopavond Integraal Kindcentrum Zevenhoven Noordeinde 26 oktober 2016, Teylersplein Nieuwveen.
Ontwikkelingen Peuterspeelzaal
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Transcript van de presentatie:

BK6100R BSc 6 Re-h Januari 2005 Arjan Verboom Presentatie ontwerpopgave

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Locatieonderzoek

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose 15 jaar explosieve groei

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose 10 jaar leerlingaantal stagneert

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Leerlingaantal daalt naar 60% van maximum

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Voor bepaling van capaciteit gaan we uit van maximale aantal. Vuistregel: 1,4 kind per huishouden

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose Na berekening met de vuistregel voor bergenbuurt: 115 protestants christelijke kinderen Bron: gemeente Woerden

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Prognose In totaal: Uit de twee omliggende gebieden nog 2x dit aantal Totaal: 345 kinderen Bron: gemeente Woerden

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Onderzoek onder gebruikers De belangrijkste knelpunten die naar voren kwamen: - Veel ruimtegebrek - Weinig aandacht voor een goede personeelskamer - Geen centrale computerruimte De belangrijkste aanbevelingen die naar voren kwamen: - Voorkeur voor centrale hal - 2 aparte pleinen voor bovenbouw en onderbouw - Graag een gymzaal aan de school vast

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer -Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer -door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang -Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Referentieonderzoek Enkele sterke punten uit referenties: - Gymzaal verzonken in de vloer - door centrale hal weinig ruimteverlies aan verkeer - Ronde vormen passen bij een speels karakter voor school - Onder- en bovenbouw hebben eigen ingang - Sommige ruimten kunnen verschillende instanties gebruiken

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Belangrijkste eisen en randvoorwaarden Belangrijke eisen: - Voldoende lokalen om het aantal leerlingen te herbergen - Er moet rekening gehouden worden met de fluctuatie van leerlingen - Er moet voldoende speelruimte zijn voor ontspanning, zowel binnen (speellokalen) als buiten (speelpleinen). Ook hierbij dienen de onder en bovenbouw bij voorkeur te worden gescheiden. - Er moet een gymzaal aan de school vast komen Vanuit de locatie: - De school moet een worden met de omgeving Persoonlijke randvoorwaarden: - De onderbouw en de bovenbouw moeten zoveel mogelijk gescheiden zijn. - De school moet ook na schooltijd nog gebruikt kunnen worden voor andere doeleinden. - Bij de ontwikkeling van de school moet naast het in acht nemen van de verschillende eisen rekening gehouden worden met de wensen van de gebruikers. - De lokalen moeten geen hokken zijn die vanwege het geldgebrek zo klein mogelijk gemaakt worden

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen."

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming "Het ontstaan van een brede school is een reactie op verschillende maatschappelijke ontwikkelingen. Door de toenemende arbeidsparticipatie van beide ouders is er een maatschappelijke vraag naar een sluitende "dagindeling“ voor kinderen. De brede school geldt dan als parapluterm voor het samenhangende dagarrangement voor kinderen waarvan de (alleenstaande) ouder c.q. beide ouders werken. Het streven naar een integraal jeugdbeleid sluit hier op aan: door samenwerking tussen verschillende jeugdvoorzieningen de ontwikkelingsmogelijkheden van jeugd te vergroten en eventuele problemen te voorkomen." Op gebouwniveau: Meerdere functies in 1 gebouw. Werkzaamheden moeten op elkaar afgestemd

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Vormelijk concept: “De ontwikkeling van het kind”

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Vormelijk concept: “De ontwikkeling van het kind” Aansluitende vorm:

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conceptvorming Bij de vertaling naar een type: Centrale kern met belangrijkste functies Daar omheen de lokalen en overige functies

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De locatie

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De locatie 34 parkeerplaatsen

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond Plein bovenbouw Plein Onderbouw

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De Begane grond

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De kelder

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 1 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De 2 e verdieping

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De woningtypes

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De woningtypes

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Doorsnede

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Gevels

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Gevels

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Het LP-model Items in het model: -Oppervlakten van de school -Gevarieerd met lokalen die overbodig waren -Daaraan zijn woningen gekoppeld -Daarnaast is er een koppeling met de omzet vanuit de woningen -Een weergave van de fluctuatie van leerlingen

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Het LP-model OPP_BREDE_SCH_TOT 3230 OPP_SCH 2870 OPP_SCH_MIN 1950 OPP_SCH_EXTRA 920 OPP_BG 2712 OPP_1e_VERDIEP 2012 OPP_GYMZAAL 500 OPP_PSZ 200 OPP_BSO 160 OPP_PLEIN 1380 OPP_KAVEL 4092 OPP_WONING\LOKAAL 81 OPP_LOKALEN_NODIG 1215 OPP_LOKALEN_BESCHIKBAAR 1539 OPP_LOKALEN_OVER 324 OPP_WONINGEN 1296 AANT_WONINGEN 16 OPBRENGST_WONING OPBRENGST_WONINGEN_TOTAAL AANTAL_LEERLINGEN_NU 350 AANTAL_LEERLINGEN_NA25JR 207

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse Variant 1Variant 2Variant 3

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De MCA-analyse MCA CriteriaGewichtsfactorscore per varianttypescore met gelijke waarderingscore incl. Gewichtfactor Oppervlakte98190 score Dag-nacht-indeling8589score Aantal slaapkamers9122aantal Verspreid over 2 etages6nee jaja/nee Voldoende licht4797score Kwaliteit Woonruimte7789score Kwaliteit Slaapruimte7876score Terras9neeja ja/nee

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten school excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Investeringskosten excl. appartementen Grondkosten:€ ,- Basisschool:€ ,- Gymzaal:€ ,- Peuterspeelzaal:€ ,- BSO€ ,- Buiteninrichting€ ,- Parkeervoorzieningen€ ,- Totaal:€ ,- Resterende investering:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Totale opbrengst:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom De appartementen Investeringskosten: Grondkosten:€ 0,- 16 appartementen:€ ,- Kosten verticaal transport:€ ,- Inpandige parkeervoorzieningen:€ ,- Inpandige bergingen:€ ,- Totaal:€ ,- Verkoopprijs voor huis:€ ,- Totale opbrengst:€ ,- Prijzen excl. BTW Winst uit woningen: €1,120,000,-

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag – looptijd 20jr – 3% rente€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,-€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Overige kosten vs baten Resterend bedrag:€ ,- Winst uit woningen:€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Resterend bedrag > looptijd 20jr > 3% rente€ ,- PSZ 120 €/m2/jr > 200m2 > 20jr€ ,- Bouwkosten€ ,-€ ,- BSO€ ,- Resterend bedrag:€ ,- Prijzen excl. BTW

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet?

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen.

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen. -Geen gebruik gemaakt van extra gemeentelijke subsidies -Bestuur van de school heeft geen inleg gedaan.

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Ter vergelijking Bij bouw van huidige Margrietschool: € ,- inleg door schoolbestuur

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Haalbaar of niet? Niet gelukt om investering zelfvoorzienend te krijgen. -Geen gebruik gemaakt van extra gemeentelijke subsidies -Bestuur van de school heeft geen inleg gedaan. Conclusie: Om het project in deze vorm haalbaar te maken zal er € ,- aan subsidies of bijdrage van de school zelf verkregen moeten worden. Anders zal er ruimte ingeleverd moeten worden.

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conclusies -Het ontwerp houdt rekening met de wensen vanuit de gebruikers -Het ontwerp gaat mee in de trend binnen onderwijshuisvesting. (gesteund door de overheid) -Nadeel van de brede scholen: in ontwikkelingsfase  weinig bekend over resultaat op langere termijn. -Gebouw houdt rekening met de fluctuatie van leerlingen. -De vorm sluit aan bij het concept. -In huidige vorm moet er 3 ton ingelegd worden door derden.

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Conclusies -Het ontwerp houdt rekening met de wensen vanuit de gebruikers -Het ontwerp gaat mee in de trend binnen onderwijshuisvesting. (gesteund door de overheid) -Nadeel van de brede scholen: in ontwikkelingsfase  weinig bekend over resultaat op langere termijn. -Gebouw houdt rekening met de fluctuatie van leerlingen. -De vorm sluit aan bij het concept. -In huidige vorm moet er 3 ton ingelegd worden door derden. -Doordat de appartementen dezelfde vorm hebben krijg je binnen de appartementen meerdere lastige hoeken.

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Aanbevelingen -Onderzoek naar invloed van toekomstige ombouw van leegstaande lokalen tot woningen op de haalbaarheid. -De technische problemen die hierbij gepaard gaan -Beheerplan van het complex moet tot in detail uitgewerkt worden -De jaarlijkse vaste lasten moeten in kaart gebracht worden (+/- 10% van investeringskosten)

Onderzoek – Concept – Ontwerp – Haalbaarheid - ConclusiesArjan Verboom Einde