Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Verbeteren van de Kwaliteit van reflectie van studenten
ROC Mondriaan Domein Zakelijke Dienstverlening Haverkamp 250
Simone Bogaers beleidsmedewerker diversiteit
Loopbaan(coaching) en leerlingen
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding in de Tweede Fase
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
loopbaanplanning / stuurmanskunst
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
LOB Loopbaan Oriëntatie & Begeleiding
LOB als doorlopende leerlijn
Baanderheren, de school voor Loopbaanleren
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Op naar…
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
Pilot Economie & Ondernemen Vernieuwing in het VMBO
Samenhangende LOB-activiteiten de LOB-Matrix
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
VAKSCHOOL Werkmiddag
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Meer ll’n kiezen voor het werken in de techniek in friesland
Lerend Netwerk LOB Eem vmbo-mbo 29 januari 2015 Workshop 9: ‘Teamtraining Gespreksvaardigheden’ door Gideon Hertog Lerend Netwerk Bijeenkomst 29 januari.
Help Selina’s eerste les
Eerstejaarsproblemen
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Studie Loopbaan Coaching
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Basiskennis LOB.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
LOB Motieven Wat wil ik?.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Kiezen voor keuzedelen
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Nanda Lodders Kenniskring Pedagogiek vd Beroepsvorming Promovendus Twente – onderwijsvernieuwing Docent HHS – Marketing & Commerce in SLB.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
Omix.
DE TALENTENMAP Auteurs CS Vincent van Gogh Inez Barmentloo VMBO-Assen
LOB in het PTA van het VMBO
Studieloopbaanbegeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
LOB als doorlopende lijn
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Loopbaan en burgerschap les 2
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
LOB Motieven Wat wil ik?.
Honours programma: voor wie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
School & Jobs Kesteren Netwerk voor beter voorbereidend beroepsonderwijs dat nauw aansluit bij de vraag van de plaatselijke arbeidsmarkt
Basiskennis LOB.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim Tineke Kingma

Vertrekpunt voor studieloopbaanbegeleiding Alle studenten verwerven de zogeheten elfde hbo-competentie: zelfsturing op studie en loopbaan gedurende het gehele leertraject Studieloopbaanbegeleiding is vraaggestuurd en competentiegericht van aard Binnen studieloopbaanbegeleiding wordt ook gewerkt met kenmerkende beroepssituaties

Vormgeving van studieloopbaanbegeleiding Hogeschoolbreed met contactpersonen van Schools zijn de uitgangspunten vastgesteld en opgenomen in de WOS Er wordt gewerkt met vijf beroepstaken Er is een hogeschoolbreed begeleidingsinstrumentarium Er is een hogeschoolbrede omschrijving van slb-1, 2, 3 en 4 bestaande uit elk 4 ec’s De begeleidingstijd per ec per student is vastgesteld op 2,5 uur per ec per student Elke slb-er wordt gecertificeerd SLB is uitgewerkt op drie niveaus

Kwaliteitenreflectie Centraal staat de vraag: wat kan ik? Welke kwaliteiten zijn van belang voor de loopbaan? Wat zijn mijn eigen sterke en zwakke punten Reflecteren op beroepscompetenties en leercompetenties; capaciteiten en eigenschappen die van belang zijn voor de (studie)loopbaan. Het geven en vragen van feedback kan hierbij helpen.

Accent in de begeleiding is gericht op: van vaardigheden naar kwaliteiten

Motievenreflectie Welke wensen en waarden zijn van belang voor de persoonlijke loopbaan? Wat zijn mijn interesses en waarden? Wat vind jij belangrijk in werk? Wat drijft je? Wat wil je graag voor anderen kunnen betekenen? Waar word je blij van? Wat geeft jou een glinstering in je ogen? Allemaal vragen die van belang zijn bij het maken van keuzes voor je loopbaan. 

Accent in de begeleiding is gericht op: van interesses naar motieven

Werkexploratie Onderzoek van werk en mobiliteit in de loopbaan. Wat doe ik eraan om greep te krijgen op trends, ontwikkelingen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt? Dat betekent dat je je een beeld gaat vormen van wat een bepaald beroep nu precies inhoudt; met welke taken, problemen, normen en waarden je te maken krijgt. Maar ook dat je inzicht hebt in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en wat jouw mogelijkheden daarbinnen zijn.  

Accent in de begeleiding is gericht op dilemma;s verbinden in werk met motieven, eisen in werk verbinden met kwaliteiten

Netwerken Contacten opbouwen en onderhouden op de interne en externe arbeidsmarkt gericht op loopbaanontwikkeling. Hoe gebruik ik anderen voor spiegeling van mijn persoon en competenties, voor werkoriëntatie en voor realisatie van mijn doelen? Om straks aan het werk te kunnen in een functie die bij je past, is het van het grootste belang dat je al tijdens je studieloopbaan een netwerk opbouwt en onderhoudt van contacten die je kunt inzetten voor je loopbaan.  

Accent in de begeleiding isa gericht op het leren inzetten van een netwerk voor de loopbaan

Loopbaansturing Plannen en uitvoeren van activiteiten om wensen in de loopbaan te verwerkelijken Hoe kom ik tot realisatie van wat ik wil? Hoe bepaal jik mijn leerroute? Welke acties onderneem ik om mijn leer- en werkproces vorm te geven? Met andere woorden: hoe zorg je ervoor dat je loopbaanontwikkeling aansluit bij jouw kwaliteiten en motieven?  

Accent in de begeleiding is gericht op het leren bewuste keuzes te maken (gevoel en gedachte in balans) en aanzetten tot actie

Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Netwerken Werkoriëntatie Loopbaansturing POP en Portfolio

POP & Portfolio Competenties voor het beroep Eigen competenties Bewijs Bewijs Bewijs Bewijs POP & Portfolio Bewijs Eigen competenties Wat heb ik zelf in huis? Competenties voor het beroep Wat moet ik laten zien om een diploma te verwerven?

In te zetten begeleidingsinstrumenten Loopbaankompas: instrument dat handvatten biedt om loopbaancompetenties in te bedden in het onderwijs Student krijgt inzicht in eigen te ontwikkelen competenties Begeleider krijgt inzicht en handvatten om loopbaancompetenties te analyseren, te begeleiden Organisatie kan de ontwikkeling van loopbaancompetenties stimuleren en volgen

Vervolg instrumenten Nulmeting: om een beeld te krijgen van motivatie- en interesses, capaciteiten, competenties Studielopbaantoolkit: per beroepstaak een overzicht van allerlei werkvormen in te zetten bij de elfde Integrale tweede en derde lijns begeleiders Verbinding met EVC’s en assessment

Onderzoek Marinka Kuijpers In hoeverre zijn de 5 loopbaancompetenties een betrouwbare voorspeller van loopbaancompetent gedrag? En aan welke loopbaancompetenties besteedt Windesheim vooral aandacht? Onderzoek is uitgevoerd onder 165 studenten van 17-29 jaar bij P&A, MER en Informatica. 18 % is vrouw en 82 % is man

Conclusies Loopbaancompetenties zijn een betrouwbare voorspeller voor loopbaancompetent gedrag Kwaliteitenreflectie en motievenreflectie scoren relatief gezien hoog als het gaat om de aandacht die er voor is binnen Windesheim. Studenten zijn vooral bezig met reflectie. Werkexploratie, netwerken en loopbaansturing scoren lager Loopbaansturing is nodig voor arbeidsidentiteitsvorming

Loopbaansturing vindt plaats op basis van reflectie en werkexploratie mbv netwerken Een vraag- en praktijkgerichte organisatie alleen zet studenten niet aan tot loopbaanontwikkeling Loopbaandialoog is cruciaal voor loopbaancompetenites