Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Analyse van incidenten
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
Stafadviseur patiëntveiligheid Atrium mc
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
Zelforganisaties aan zet “Preventief Verbinden: Meer Gezondheid voor je Geld” Juan Walter Cluster EDG 24 januari 2013.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
Hogescholen in Dialoog
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Jeugdgroepen op straat
“Proeftuinsessie 2: Administratie Wegen en Verkeer”
“Proeftuinsessie 1: DAB Catering”
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
1 1 Skills Netherlands MBO Vakwedstrijden – onderwijs en LoB 16 april 2010.
Presentatie Zorgcoördinatiepunt Tijdelijk Huisverbod
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Samen naar een veilig AMC
“In zelfsturende teams samenwerken met vrijwilligers”
Begeleidingsplannen GGZ
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Prospectieve Risico Inventarisatie
Actualisering basiselement Veiligheidscultuur
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
7 april 2009Nederlandse Nefrologiedagen Beheersing van arbeidsrisico’s zorgsector dialyse Door: Erik Kooij, veiligheidskundige
1 Pilotproject Werken naar Vermogen Doel pilot Ontwikkelen en invoeren van een ontwikkelmethodiek voor de brede doelgroep Ontwikkelen en invoeren van een.
Prestatie-indicatoren voor procesveiligheid
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
5S in Velsen.
Kwantitatief onderzoek
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Interne kwaliteitszorg NVAO
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Masterclass Duurzame inzetbaarheid & Mobiliteit. Werkgroep DI waarin management, staf en ARBO waar verbinding van de organisatie op het gebied van DI.
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Onderzoek na een suïcide of ernstige poging daartoe En de rol van de geneesheer-directeur en van de IGZ Mw Houkje Tamsma, Geneesheer-directeur GGZ Friesland.
Abrona eigen wijz(e) workshop Cliëntenraadpleging Abrona/Vilans.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Samenwerking Wave 0.
Cliënt en Veiligheid.
Kick-offbijeenkomst <datum>
Cliënttevredenheid Harmonisatie metingen cliënttevredenheid in het jeugdstelsel Sessie 2 - d.d. 11 mei 2017.
Algemene Implementatie
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Inspectiebezoek VAVO Alfa-college 24 en 25 november 2015
Workshop Wie heeft welke rol?
Actieonderzoek.
Veilig Incident Melden (wat roept het op?)
WVO 1A November 2016 Standaard WVO HSE pakket maart 2016
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Ervaringen met de COMPAZ Kennisdag veiligheidscultuur Hilde Poodt en Kjersti Extercatte Oegstgeest, 19 juni 2012

Inhoud presentatie Veiligheidsprogramma Rivierduinen Instrumentkeuze voor cultuurmeting Werkwijze Resultaten

Samenhang VMS en projecten

Veiligheidscultuur en monitoring Vergroten van meldingsbereidheid van medewerkers. Stimuleren van risico-bewustzijn en aanspreekcultuur. Monitoren in P&C en d.m.v. veiligheidsaudits. Toename VIM-meldingen. Gunstige verhouding veiligheidsrisico’s versus ernstige incidenten. Uitvoeren cultuurmeting is prestatie-indicator in P&C scorecard. Resultaten cultuurmeting als input voor verdere accenten cultuurtraject.

Instrumentkeuze COMPaZ versus IZEP Voordelen Bestemd voor alle medewerkers Eenvoudig toe te passen Beperkte tijdsinvestering Mogelijkheid voor benchmarken. Geaggregeerd niveau Stimuleert discussie Direct een verbeterplan Nadelen Definities Niet direct verbeterplan Grote tijdsinvestering Beperkte deelname vanuit team Besluit Rivierduinen: Starten met COMPaZ en IZEP in zetten als plusvariant.

Werkwijze Definities in vragenlijst aanpassen. Pilot per centrum. Toolbox voor communicatie opgesteld. Vragenlijst digitaal versturen (m.b.v. survey monkey). Resultaten bespreken in workshop en verbeterplan opstellen: Kwaliteitsadviseurs middels train de trainer getraind. Verbeterpunten inventariseren op geaggregeerd niveau. Evaluatie instrument in september.

Eerste resultaten inhoudelijk Verbeterpunten voornamelijk op gebied van: Samenwerking: Samenwerking tussen verschillende teams. Informatieoverdracht bij dienstenwisseling. VIM: Risico’s/ bijna-incidenten rapporteren. Bespreken incidenten/ risico’s in teamoverleg. Terugkoppeling meldingen. Trots, wat willen we behouden: Open communicatie Veilig incidenten melden wordt ervaren Bewust werken aan veiligheid

Eerste resultaten pilot Negatief Respons erg gevarieerd. Veel commentaar op instrument. Timing afnemen vragenlijst niet optimaal. Positief Eenvoudig in te vullen. Workshop om resultaten te bespreken is een succes. Enthousiast team en betrokken teammanager zijn doorslaggevend.

Eindconclusie ‘Het instrument is ondergeschikt, het gaat erom wat je met de resultaten doet en het gesprek daarover’.

Vragen?