Ervaringsuitwisseling 8 april 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Visie, missie en kernwaarden
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
BattleBots The school battle.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
John Vaupell Justin van der Steen
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Introductie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Motivatie van de professional Willy Limpens
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Hogescholen in Dialoog
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Benieuwd naar wie ik ben ...
Workshop teamvorming en leiderschap
Rotsen en bergen en water drinken.. EschatonEschaton Het christen leven.
Coachen Nieuwe vlag...Oude lading? Oude wijn in nieuwe zakken?
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
Leidinggeven en coachen
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een project van de Korengroep
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
In Uw licht zien wij het Licht
Leiderschap en veiligheidsprestatie
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Volksuniversiteit Zwolle
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het coachende functioneringsgesprek
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Beroepshouding en beroepscode
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
KERNKWADRANTEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
ER. ER Vitale Actieve Houding Verschil voelen en ervaren tussen een actieve en inactieve houding Zelfvertrouwen en uitstraling – Van jezelf – Van je.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
VISIE OP LEIDINGGEVEN : MODEL
Zin!Ja 2017 Coachende vaardigheden
NKOP symposium 2017 Mantelzorg jouw zorg.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
COACHEN MET KOEIEN +.
COACHEN MET KOEIEN +.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Ervaringsuitwisseling 8 april 2010 Coachen van hoofdverpleegkundigen Ervaringsuitwisseling 8 april 2010 ompetent van kop tot teen!

VIVO “Ons ziekenhuis anno 2010”

Het competentiewiel van Quintessence

“Feedback is the breakfast for the champion”

Meerjarenplan 2010 – 2015 Basis: update Visie Verpleegkundig & Paramedisch Departement 14 magneetkrachten

Eén van de magneetkrachten Kwaliteit van verpleegkundig leiderschap Bekwame, sterke en risiconemende verpleegkundige leiders volgen een goed geformuleerde strategie ... Krachtig leiderschap Via coachen van hoofdverpleegkundigen

Coachen van hoofdverpleegkundigen Personal coaching Coachend leidinggeven

Personal coaching

Wat het niét is... “Vertel hem alles wat je weet” Odysseus “Ik kwam niet verder, ik had ze alle techniek bijgebracht die ik kende” M. Sprecklen

Doel Zelfinzicht, verantwoordelijkheidsgevoel en geloof in zichzelf krijgen, en dit in hoofde van de medewerker

Hoé en wàt ? Coachen kan pro-actief worden toegepast, tijdens het uitvoeren van een taak of bij een evaluatie. Coachen kan spontaan à la minute gebeuren of in een sessie van een uur.

Wie vraagt om coaching ? De medewerker zelf De verantwoordelijke van de medewerker (n+1)

Waar, wanneer en waarvoor coachen we ? Medewerkers motiveren Delegeren Problemen oplossen Relationele problemen Teamvorming Beoordeling & evaluatie Taakprestatie Plannen en evalueren Ontwikkeling Teamwerk alle competenties taak- en mensgericht alles waar mensen kunnen in groeien, veranderen

Toepassing personal coaching 2-daagse vorming “Omgaan met stress” Boek over het thema Persoonlijke stress-test met bespreking van het persoonlijk profiel 2-daagse vorming Gedurende 3 maanden mogelijkheid tot adviesinwinning (electronisch) Mogelijkheid tot personal coaching (external personal coach)

Toepassing personal coaching Junior (adjunct-)hoofdverpleegkundigen Mogelijkheid tot personal coaching wordt aangeboden (internal personal coach)

Toepassing personal coaching Hoofdverpleegkundigen Mogelijkheid tot personal coaching is voorzien (internal personal coach)

Coachingsproces Intakegesprek Doel: opzet van personal coaching toelichten & coachingsvraag van coachee scherp stellen “Ik ga tijd & ruimte maken om te luisteren door alles op een rij te zetten” wordt.... “Ik ga actief luisteren als een medewerker een oplossing wil”

Uit de praktijk... “Ik wil werken aan mijn assertiviteit” wordt.... “Ik wil mij zelfzeker voelen in de beslissingen die ik neem.” “Ik wil een goede gesprekspartner zijn.” “Ik wil openstaan voor de visie van de ander zodanig dat de ander zich gehoord voelt”

Coachingsproces 5 à 6 sessies van 90 minuten Doel: - werken rond bewustwording omtrent coachingsvraag en verantwoordelijkheid opnemen - tussentijdse opdrachten - afsluitend: rollenspellen

Denkoefening Denk aan iemand die een positieve impact had op jou Wat deden zij dat je zo apprecieerde (qua attitude en gedrag) ? Hoe voelde je jezelf als je bij hen was ?

Samenvattend: Personal coaching Naar de medewerker toe: is niet zozeer voor ‘doetjes’, dan wel voor sterke profielen ! Naar de coach toe: is geen mentoring = gericht op bewustwording van de medewerker = gericht op het opnemen van verantwoordelijkheid door de medewerker = positief gericht = toekomstgericht = ontwikkelingsgericht

Wie is coachable ? Ik ben niet te coachen !

Vormen van coaching Resultaatgericht coachen Confronterend coachen Explorerend coachen Faciliterend coachen Coachend leidinggeven

Coachend leidinggeven ... Een uitdaging voor de toekomst...

Directief leidinggeven Coachend leidinggeven De mogelijkheden naar de toekomst toe staan centraal, niet de fouten uit het verleden

Coachend leidinggeven Traject loopt najaar 2009 – eind 2010 Doelgroep: leidinggevenden, stafmedewerkers Navorming (20u – 5 modules): Theoretisch onderbouwde achtergrond, met nadruk op reële oefenmomenten Opmaak portfolio

Inhoud navorming “Coachend leidinggeven” Coachend leidinggeven als een andere vorm van leidinggeven, een andere zienswijze/levenshouding Communicatievaardigheden binnen coachend leidinggeven De verschillende fasen in coaching De coachend leidinggevende in relatie tot de medewerker Verschillende vormen van coachend leidinggeven

Afsluitend G R O W oal eality ptions ill

Hoe groot is uw wil om te ontwikkelen ? Laat mij uw resultaat weten en mail mij (volgende week 45 e-mails ontvangen !) k.vanmierlo@regzhsintmaria.be