Workshop Competentiewoordenboek 8 juni 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
De Profile Selector 2 april 2017.
Competenties bij de Vlaamse overheid
Online Matchen ‘Van Recruitment tot kwalitatieve selectie’
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
COMPETENTIEONTWIKKELING
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Evalueren is een verzamelnaam van:
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
COMPETENTIEONTWIKKELING
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Nieuwe loopbaanvisies
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
‘Een competentiewoordenboek voor doelgroepmedewerkers in BW’ Studiedag Bruggen Bouwen – 15 maart 2012.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Functioneringsgesprek nieuwe stijl
Leiderschap en organisatie
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Ken de kerncompetenties van je organisatie! De eerste stappen Leutem Lieveke Blydhove vzw. ompetent van.
VLAB vzw Vlaamse Federatie van Beschutte werkplaatsen
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Competentiebeheer in de Sociale Werkplaats De Sleutel ompetent van kop tot teen !
Competentiegericht werken in een tewerkstellingsperspectief
FWG SUPERSET®.
Info Klimkracht Lokaal Overleg Kinderopvang
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
Stevig in de sTEIGERS een educatief coaching instrument voor kortgeschoolde medewerkers Wim vroonen
2014 EVALUATIES N+1.
Personeelsessie LOKO.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
De 360° feedback = insteek voor persoonlijke ontwikkeling niet voor de formele evaluatie Wat wel kan meespelen in de evaluatie van de kaderfuncties,
Het coachende functioneringsgesprek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Functionerings- en ontwikkelgesprekken met rendement
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
CAW Het Welzijnshuis VTO-beleid ompetent van kop tot teen !
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Talent management Personeelpunt
De juiste route naar het juiste doel
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Workshop Competentiewoordenboek 8 juni 2010 ompetent van kop tot teen !

Situering: competentiemanagement competentiewoordenboek

Competentiemanagement: wat is dat eigenlijk? Op welke vragen geeft competentiemanagement een antwoord? Waar kan ik welke mensen inzetten? Hoe kan ik het potentieel van de organisatie maximaal realiseren? Welke competenties hebben we nodig (nu en in de toekomst) om onze doelen te realiseren? Hoe kan ik het functioneren van medewerkers gericht opvolgen en bijsturen?

Competentiemanagement: wat is dat eigenlijk? Zeer verschillende doelen en snelheden tussen organisaties: Inschatten van mogelijkheden De juiste persoon op de juiste plaats Toewijzen van nieuwe taken Opvolgen van competentieontwikkeling …

Voor- en nadelen van competentiemanagement Voordelen: Zicht op potentieel binnen de organisatie Zicht op eigen sterktes en zwaktes = interessant voor gerichte ontwikkeling (als individu) Match aan noden van organisatie (in functie van doelen)

Voor- en nadelen van competentiemanagement Nadeel: Cultuurshift bij implementatie (nood aan specifieke instrumenten en denkwijzen etc.) Nood aan duidelijke en eenvormige taal om competentieontwikkeling bespreekbaar te maken

Doelstelling Werkgroep Ontwikkeling van een competentiewoordenboek voor de sector BW , gericht op doelgroepwerknemers met een inschalingsmethodiek Ervaringsuitwisseling mbt competentiebeleid

Traject Infosessie Oprichting werkgroep

Traject 5 samenkomsten met de werkgroep Steeds voorbereid door Vlab en Adforum De feedback en input van de werkgroep werd tussentijds steeds verwerkt tot een concreet voorstel dat als start kon dienen voor de volgende samenkomst Online bevraging als ruimer klankbord

Traject in detail Samenkomst 1 Voorbereiding: doornemen van bestaande systemen, voorstellen van basisstructuur Samenkomst 1 Uitwerken van een basisstructuur voor het competentiewoordenboek Oplijsten van competenties per cluster Input voor definities Opvolging: opstellen van definitieve structuur, uitschrijven van alle definities

Structuur competentie competentie competentie competentie competentie

Beschrijving competenties … Competentie 1: ………………… Competentie 2: ………………… Competentie 3: ………………… … Competentie 1: ………………… Competentie 2: ………………… Competentie 3: ………………… … …

Structuur Omgaan met informatie Omgaan met werk Omgaan met jezelf Omgaan met anderen Verpak-king Dienst-verlening Montage Kwaliteits-controle Logistie-ke functies Verzamel-werk Machinebedie-ning

Traject in detail Samenkomst 2 Feedback op voorgestelde definities Input voor gedragsindicatoren Voorbereiding van de bevraging Opvolging: uitschrijven van alle gedragsindicatoren programmeren en uitsturen van een online-vragenlijst analyseren van alle verzamelde gegevens

Traject in detail: bevraging Doel Bevraging van ruimer publiek Bredere input Bevestiging van output werkgroep Informatie over vorderingen Draagvlak

Traject in detail: bevraging Inhoud Definities van competenties: hoe goed vindt u deze definitie wat kan beter Gedragsindicatoren: hoe relevant vindt u elke van de indicatoren voor de betreffende competentie wat ontbreekt, kan anders, …

Traject in detail: bevraging Resultaat 108 respondenten

Traject in detail: bevraging Output per definitie Geconcentreerd werken De medewerker focust zijn/haar aandacht op de hem/haar toebedeelde taak. Hij/zij houdt dit vol en laat zich niet afleiden.

Traject in detail: bevraging Output per gedragsindicator → + open antwoorden

Traject in detail Samenkomst 3 Overlopen van resultaten bevraging Beslissen over definities en gedragsindicatoren Opvolging: herwerken van definities en indicatoren

Traject in detail Samenkomst 4 Overlopen van resultaten bevraging Beslissen over definities en gedragsindicatoren Bespreking mogelijkheden inschaling Opvolging: herwerken van definities en indicatoren

Traject in detail Samenkomst 5 Afwerken competentiewoordenboek Beslissen over inschaling Bespreken van toepassingsmogelijkheden

Inschaling competenties Algemene reacties: Mogelijkheid 1 kunnen we niet gebruiken omdat we niet in niveaus denken Ik mis een gewicht dat toegekend wordt aan indicatoren. Maar dit is kwestie van de BW’s om gewichten toe te kennen. We kunnen ook visualiseren door punten te vervangen door balken met kleuren. We kiezen voor optie 3 met een zes-puntenschaal OF voor optie 2 met een zes-puntenschaal (slecht – onvoldoende – matig – gemiddeld – goed – zeer goed). Michael werkt de competentie presenteren uit op twee manieren en stuurt deze door! Inschaling competenties

Om competenties te meten: Vastleggen van inschalingssysteem Voor 3 alternatieve systemen: Voorstelling Voorbeeld Voor- en nadelen DOEL: Bespreking en keuze voor één systeem

OPTIE 1: ‘Checklist’-systeem Principe: De verschillende gedragsindicatoren worden opgelijst De leidinggevende vinkt aan welke gedragingen de medewerker regelmatig vertoont De score op de competentie wordt bepaald in functie van het aantal geobserveerde gedragsindicatoren

OPTIE 1: ‘Checklist’-systeem Voorbeeld: Uitleg vragen De medewerker vraagt spontaan extra uitleg wanneer een bepaalde instructie niet helemaal duidelijk is voor hem/haar. De medewerker slaagt er hierbij in de juiste vragen te formuleren om zo de info te krijgen die hij/zij nodig heeft. Vraagt bijkomende uitleg als hij boodschappen niet begrijp Kan zich begrijpbaar uitdrukken Kan gerichte vragen formuleren Luistert naar het antwoord op vragen die hij stelt Blijft vragen stellen tot hij de boodschap correct begrepen heeft Richt zich tot de juiste persoon

OPTIE 1: ‘Checklist’-systeem Voordelen: Eenvoudig te scoren Betrekkelijk duidelijk voor ‘leken’ Nadelen: Weinig zin voor nuance (soms – regelmatig – veel) Weinig flexibel Eenvoud is bedrieglijk  Wanneer al dan niet aanvinken

OPTIE 2: Scoring van gedragsindicatoren Principe: De verschillende gedragsindicatoren worden opgelijst Naast elk van de indicatoren: 5/7/9-punten schaal Leidinggevende duidt aan hoe vaak medewerker verschillende gedragingen stelt Score competentie is functie van scores op gedragsindicatoren (niet noodzakelijk gemiddelde)

OPTIE 2: Scoring van gedragsindicatoren Voorbeeld: Uitleg vragen De medewerker vraagt spontaan extra uitleg wanneer een bepaalde instructie niet helemaal duidelijk is voor hem/haar. De medewerker slaagt er hierbij in de juiste vragen te formuleren om zo de info te krijgen die hij/zij nodig heeft. Indicator Nooit = 1 2 3 4 Altijd = 5 Vraagt bijkomende uitleg als hij boodschappen niet begrijp Kan zich begrijpbaar uitdrukken Kan gerichte vragen formuleren Luistert naar het antwoord op vragen die hij stelt Blijft vragen stellen tot hij de boodschap correct begrepen heeft Richt zich tot de juiste persoon

OPTIE 2: Scoring van gedragsindicatoren Voordelen: Genuanceerd oordeel mogelijk In scoring zit aanzet voor feedback vervat Nadelen: Interbeoordelaarsbetrouwbaarheid? Zekere ruimte voor interpretatie bij scoring  Belang van opleiding

OPTIE 3: Bipolaire gedragsindicatoren Principe: Van de verschillende gedragsindicatoren worden bipolaire schalen gemaakt Tussen 2 polen: 5/7/9-punten schaal Leidinggevende duidt aan wat meest van toepassing is op medewerker Score competentie is functie van scores op bipolaire schalen (niet noodzakelijk gemiddelde)

OPTIE 3: Bipolaire gedragsindicatoren Voorbeeld: Uitleg vragen De medewerker vraagt spontaan extra uitleg wanneer een bepaalde instructie niet helemaal duidelijk is voor hem/haar. De medewerker slaagt er hierbij in de juiste vragen te formuleren om zo de info te krijgen die hij/zij nodig heeft.

Negatieve pool 1 2 3 4 5 Positieve pool Als hij boodschappen niet begrijpt, stelt hij geen vragen. Vraagt bijkomende uitleg als hij boodschappen niet begrijp Kan zich niet begrijpbaar uitdrukken Kan zich begrijpbaar uitdrukken Kan geen gerichte vragen stellen Kan gerichte vragen formuleren Luistert niet naar antwoorden op de vragen die hij stelt Luistert naar het antwoord op vragen die hij stelt Vraagt niet door, ookal heeft hij de boodschap niet begrepen Blijft vragen stellen tot hij de boodschap correct begrepen heeft Spreekt om het even wie aan Richt zich tot de juiste persoon

OPTIE 3: Bipolaire gedragsindicatoren Voordelen: Genuanceerd oordeel mogelijk In scoring zit aanzet voor feedback vervat Meer eenduidigheid in scoring dan bij vorige methode Nadelen: Zekere ruimte voor interpretatie bij scoring blijft  Belang van opleiding Uitdaging om mooie bipolariteiten te vinden

Aandachtspunten Voorkomen van eindeloze discussies keuze van methodieken begeleiding van gesprek werk tussendoor (opmaken van sneuvelvoorstellen of geven van een beperkt aantal opties) Spanning tussen sectoraal en specifiek

Aandachtspunten Draagvlak verzekeren Terugkoppeling in de werkplaatsen Bevraging als breder klankbord Praktijkrelevantie als uitgangspunt Aandacht voor verschillen tussen werkplaatsen bij woordenboek bij inschaling

Competentiemanagement in de praktijk Vertalen van alle fases van loopbaan in termen van competenties: koppeling aan selectie, evaluatie, VTO, interne mobiliteit, … Zowel taken en functies als potentieel van mensen in competenties vertalen → in kaart brengen van (mis-)match Oefenen van medewerkers en leidinggevenden in denken in termen van competenties Opmaken van documenten in termen van competenties (evaluatieformulier, aanwervingscriteria, vereisten bij promotie, etc.)

Concrete stappen/instrumenten Opmaken (of inkopen) competentiewoordenboek ,incl. - competenties - definities - gedragsindicatoren Opmaken functiebeschrijvingen Opmaken competentieprofielen Vertalen HR-instrumenten in termen van competenties: - Evaluatieformulier - Formulier bij functioneringsgesprekken - Persoonlijk ontwikkelingsplannen - Competentiematrix (voor aanwerving of doorstroming)

Vragen ompetent van kop tot teen !