Taalbeleid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
9 en 10 april 2013 Online seminar Take it easy Door: Marja Schakelaar en Floor Beek.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Collectief portfolio groep 3
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een lessenserie van drie lessen
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
Clusteroverleg groen ’11
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Online seminar Take it easy
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
preek over Deuteronomium 6:20-25
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
Informatieavond groep 4
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Welkom in groep 6D.
Lezen: doe het goed voor
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Taalscreening fase 2: opvolging
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Ouderavond Dyslexie Kennemer College Beroepsgericht 10 november Daniëlle KlasterOrthopedagoog Esther HofmanDocent Duits, dyslexie-coach Sylvia RuisendaalTeamleider.
Zwijsen. Echt anders … volledige les in leerlingmateriaal 3 organisatievormen mogelijk keuze leerkracht: zelfstandig of samen een verantwoord compacte.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Doelstellingen Nieuwsbegrip Motiverend begrijpend lezen Uitbreiding van kennis van de wereld Transfer.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
WELKOM in de 3 e graad!. Samen en apart ? samen -Nederlands luisteren, spreken, creatief schrijven, lezen -WO -muzische vorming: knutselen, muziek, drama,
Rapucationmethode Kennismaking, Vriendelijke houding, Talentontwikkeling.
Taalklassen Wereldwijzer
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Communicatie Les1.
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Paspoort griekse goden
Wat is…? Waarom zou je…? Hoe kun je…?
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
taal speelt een rol in alle vakken
Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?
Het succes van de taalbewuste docent
Toetsing Vakdidactiek 2.
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Algemene ouderavond schooljaar
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Cijferloos lesgeven bij talen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Taalbeleid

Doorlopende leerlijnen Taalgericht vakonderwijs Taal -problemen Taal en schoolbeleid Taalbewuste docenten Voortgang & toetsing Taalbeleid Doorlopende leerlijnen Taalgericht vakonderwijs

Taalbeleid: uitgangspunten Taal is cruciaal bij het leren; taal geeft het denken vorm. Een betere taalvaardigheid leidt tot betere schoolprestaties bij alle vakken. Om de schoolprestaties te verbeteren is aandacht voor taal bij alle vakken nodig. Taal omvat alle taalvaardigheden: lezen, schrijven, spreken, luisteren, taalverzorging. Taalbeleid is gericht op de taalverwerving van alle leerlingen Vakdocenten stellen taal op een herkenbare manier aan de orde in taalrijke lessen.

Wie doet wat? Taken en rollen Docenten Nederlands 2. Vakdocenten 3. Medewerkers buiten de gewone lessen Doorlopende leerlijnen taal Van 1F naar 2/3/4F Taal als instrument om de inhoud van het vak te leren beheersen Wegwerken van achterstanden

Taalbewuste docenten… Werken aan vergroten taalvaardigheid leerlingen: Maken afspraken met collega’s en houden zich daaraan. Hebben aandacht voor vak- en schooltaalwoorden. Leggen relaties met wat in voorgaande lessen is gebeurd. Gebruiken activerende werkvormen: laten leerlingen zelf verwoorden wat een opdracht van hen vraagt; laten leerlingen leerstof in eigen woorden weergeven; stellen denkvragen en geven korte denktijd aan de leerlingen enkele keren per les: denken-delen-uitwisselen. Sluiten met hun taalgebruik aan bij het niveau leerlingen (n+1). Bespreken strategieën met de leerlingen. Bekijken de toetsen kritisch, op vraagformuleringen. … 5