Taalbeleid
Doorlopende leerlijnen Taalgericht vakonderwijs Taal -problemen Taal en schoolbeleid Taalbewuste docenten Voortgang & toetsing Taalbeleid Doorlopende leerlijnen Taalgericht vakonderwijs
Taalbeleid: uitgangspunten Taal is cruciaal bij het leren; taal geeft het denken vorm. Een betere taalvaardigheid leidt tot betere schoolprestaties bij alle vakken. Om de schoolprestaties te verbeteren is aandacht voor taal bij alle vakken nodig. Taal omvat alle taalvaardigheden: lezen, schrijven, spreken, luisteren, taalverzorging. Taalbeleid is gericht op de taalverwerving van alle leerlingen Vakdocenten stellen taal op een herkenbare manier aan de orde in taalrijke lessen.
Wie doet wat? Taken en rollen Docenten Nederlands 2. Vakdocenten 3. Medewerkers buiten de gewone lessen Doorlopende leerlijnen taal Van 1F naar 2/3/4F Taal als instrument om de inhoud van het vak te leren beheersen Wegwerken van achterstanden
Taalbewuste docenten… Werken aan vergroten taalvaardigheid leerlingen: Maken afspraken met collega’s en houden zich daaraan. Hebben aandacht voor vak- en schooltaalwoorden. Leggen relaties met wat in voorgaande lessen is gebeurd. Gebruiken activerende werkvormen: laten leerlingen zelf verwoorden wat een opdracht van hen vraagt; laten leerlingen leerstof in eigen woorden weergeven; stellen denkvragen en geven korte denktijd aan de leerlingen enkele keren per les: denken-delen-uitwisselen. Sluiten met hun taalgebruik aan bij het niveau leerlingen (n+1). Bespreken strategieën met de leerlingen. Bekijken de toetsen kritisch, op vraagformuleringen. … 5