Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Docenten dia’s laten lezen
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Ouderavond klas 1 12 september 2012
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Welkom.
Informatieavond 3 Groep 3.
Management en Organisatie
1 Overdragen van Informatica-Onderzoek Ad Feelders Blok 4, 2010/11.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Taalbeleid.
Don Bosco in beeld en woord
Leerlijnen in relatie met de methode
Op naar…
NLT modules en excellentiebevordering
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
1e ouderavond klas 3 VMBO (theoretisch) HAVO/VWO LOB KV1 / CKV.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Voorbereidende les Hier volgen dia’s met afbeeldingen die u aan de leerlingen kunt laten zien. In de notities van PowerPoint (onder de dia in de schrijfmodus)
Wandelen voor Water. WvW filmpjes op site WvW
Een leesstrategie: toepassing
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Evaluatie Leerlijnen.
Welkom op de tweede informatie-avond voor vmbo2-g/t.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Overdragen van Informatica-onderzoek Gerard Tel Blok 4, 2007/8.
IPC Nederland.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Pourquoi apprendre le français?
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
De (leer)weg naar het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Een goede aansluiting.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
Wiskunde in de bovenbouw havo
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Tekstenweb Tekstbegrip en woordenschat voor 3 en 4 havo/vwo.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Eerste leerjaar Oriëntatie introductie / mentorlessen Podiumvakken / projectdagen Determinatie / selectie niveau vaststellen veranderen van leerweg normen.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Taalvaardig naar de Eindexamens
Afsluiting Infocyclus Informatie over de examens en evaluatie
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Vwo 6 – literatuur Week
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Examen Engels G.Kaya.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Don Bosco in beeld en woord
Transcript van de presentatie:

Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen. De benodigde leesvaardigheid en de praktijk bij de leerlingen staan in de laatste dia’s.

VakPagina’s Nederlands6 Engels, Frans, Duits8 Spaans7 Wiskunde A9 Wiskunde B7 Natuurkunde9 Scheikunde10 Biologie20 Geschiedenis7 Aardrijkskunde8 Economie10 Maatschappijwetenschappen7 Management & Organisatie8 Kunst algemeen7 Examen HAVO 2011

Kenmerken van examens Korte bronteksten met hoge informatiedichtheid Veel moeilijke woorden Vereist algemene kennis Veel verschillende soorten grafieken, schema’s diagrammen e.d Elk vak kent specifieke kenmerken

Benodigde leesvaardigheid Tijdens het examen een grote woordenschat algemene voorkennis (eco,ak, gs, mw) gericht informatie opzoeken in een tekst kritisch en precies lezen verbanden leggen … Voor het examen grote teksteenheden overzien samenvatten de leerstof beheersen op niveau van zowel OB als IT …

Wat zien we bij veel leerlingen? Gebrek aan strategische vaardigheden Omgaan met bronnen, vragen beantwoorden, grote teksten leren Kennis van de wereld en leeservaring zijn niet vanzelfsprekend aanwezig Tekorten in woordkennis Moeite met gericht beantwoorden van de vraag Slordig formuleren Motivatiegebrek …